در صحن: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اسامی کاندیداهای مورد حمایت خود در حوزه انتخابیه تهران را رسما منتشر کرد. حذف آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی مهمترین تصمیم جامعه مدرسین به شمار می آید. هاشمی در ۳۷ سال گذشته چهره مورد اعتماد و حمایت جامعه مدرسین بود ولی این برای اولین بار است که این تشکیلات حوزوی بر نام او خط قرمز می کشد. حمایت از حسن روحانی اتفاق دومی است که در این لیست می تواند مورد توجه باشد. جامعه مدرسین در حالی از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرده که به لحاظ سیاسی او در تیم رقیب اعضای جامعه مدرسین قرار دارد و چهره ای کاملا نزدیک به هاشمی رفسنجانی است ولی موقعیت سیاسی او برای اعضای جامعه مدرسین قابل چشم پوشی نبوده است. حذف محمود علوی وزیر اطلاعات از دیگر نکات قابل توجه فهرست جامعه مدرسین است.  

فهرست کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین در استان تهران به این شرح است:

– آیت‌الله احمد جنتی

با قدرت گرفتن او در شورای نگهبان، قلع و قمع مخالفان و رقبا در انتخابات شروع شد. برخورداری از حمایت قاطع رهبری این فرصت را به او داد تا تمام یاران آیت الله خمینی را از مجلس پاکسازی کند. اکثریت قریب به اتفاق چهره های اثر گذار جریان چپ (مجمع روحانیون مبارز و گروههای خط امام) در انتخابات مجلس چهارم با امضای او رد صلاحیت شدند تا مجلس یک دست راست چهارم، عملکرد غیر قانونی او را صورت قانونی بخشید و نظارت شورای نگهبان در انتخابات را به نظارت استصوابی تبدیل کند. او البته مزد اش را هم گرفت. او از امامت جمعه قم به امامت جمعه تهران رسید و سمت دبیری شورای نگهبان را از آن خود کرد. پروفایل کامل احمد جنتی را درصحن بخوانید.

– آیت‌الله موحدی کرمانی

فولکس واگن سید علی خامنه ای در جریان سفر به منزل آیت الله بهشتی برای تشکیل حزب جمهوری دو مسافر بیشتر نداشت، مسافر اول آیت الله ربانی املشی بود که سالها در مشهد با آیت الله خامنه ای همراه بود و مسافر دوم آیت الله محمد علی موحدی کرمانی بود که از قم به مشهد آمده بود. آیت الله موحدی کرمانی سال ۱۳۵۵ برای سفری به مشهد می رود که آنجا اتفاقی با آیت الله ربانی املشی ملاقات می کند. ملاقاتی که منجر به جلسه ای سه نفره در اقامتگاه آیت الله موحدی کرمانی می شود. در این جلسه ایده تشکیل حزب جمهوری اسلامی مطرح می شود. ایده ای که با استقبال آیت الله بهشتی روبرو و پس از انقلاب اسلامی به سرانجام می رسد. پروفایل کامل موحدی کرمانی را درصحن بخوانید.

– آیت‌الله مصباح یزدی

تبدیل جامعه مدنی، حق شهروندی، مسولیت پذیری، پاسخگویی و حاکمیت قانون به عنوان گفتمان مسلط جامعه در سالهای آغازین دوران اصلاحات، جریان اقتدارگرا به رهبری، آیت الله خامنه ای را با یک خلاء گفتمانی در حوزه قدرت که بتواند، مقابل گفتمان دموکراتیک دوم خرداد قد علم کند، مواجه ساخت. رهبر ایران که توانسته بود با نیروهای سرکوب و دستگاه قضایی وابسته به خود خللی در روند توسعه و تسلط سیاسی جریان اصلاح طلب، ایجاد کند، نمی توانست در حوزه رسانه ای و دانشگاهی با جریان فکری اصلاحات رقابت کند از این رو بر آن شد تا به بیرون کشیدن آیت الهی از پستو و میدان دادن به اندیشه واپس گرایانه او، ترمز گفتمان اصلاحات را بکشد. آیت الله محمد تقی مصباح یزدی اینگونه پس از دو دهه حاشیه نشینی به بطن رقابت های سیاسی دهه سوم انقلاب کشیده شد. پروفایل کامل تقی مصباح یزدی را درصحن بخوانید.

– آیت‌الله محمد یزدی

انتصاب‌اش به ریاست قوه قضاییه برای بسیاری غیر منتظره بود چراکه پس از ناکامی در انتخابات مجلس سوم، اگرچه عضو شورای نگهبان بود ولی تا حد زیادی به حاشیه رانده شده بود. البته شاید هرکس به جای علی خامنه‌ای هم بر کرسی ولایت فقیه تکیه می‌زد، افرادی همچون محمد یزدی را از پستو بیرون می‌کشید و به او میدان می‌داد، چراکه محمد یزدی را به جرات می توان یکی از سرسخت‌ترین مدافعان ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی دانست. محمد یزدی از جمله روحانیونی است که مواضع‌اش در حمایت از ولایت فقیه هیچ تغییری نکرده و اگر به مشروح مذاکرات قانون اساسی مراجعه شود، کمترین تغییری در دیدگاه آن روزهایش با تفکرات امروزش که بر صندلی ریاست مجلس خبرگان تکیه زده، مشاهده نمی‌شود. پروفایل کامل محمد یزدی را درصحن بخوانید.

– حجت‌الاسلام اعرافی

رئیس مدرسه مصطفی العالمیه است که به تربیت طلاب و دانشجویان علوم اسلامی خارجی در ایران مشغول است. مدرسه او تحت حمایت کامل آیت الله خامنه ای هر سال بودجه کلانی در اختیار دارد تا با بورسیه کامل بتواند دانشجو و طلبه خارجی جذب و تربیت کند.

– آیت‌الله امامی کاشانی

امام جمعه تهران و چهره میانه رو حکومت است.

– آیت‌الله ابراهیم امینی

امام جمعه قم بود که در جریان جنبش سبز از امامت جمعه کناره گیری کرد. او سالها عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان بود که در مجلس چهارم از عضویت در این مجلس خودداری کرد ولی بار دیگر به صحنه بازگشته است.

– آیت‌الله محمدباقر باقری کنی

برادر مهدوی کنی ریاست سابق مجلس خبرگان است که در دانشگاه امام صادق مشغول است. رابطه فامیلی با خانواده آیت الله خامنه ای دارد و از نیروهای تند رو جریان اصولگرا شناخته می شود.

– حجت‌الاسلام مصباحی مقدم

جشن های نوروز را یاداور دوران شاه می داند و هزینه کردن برای آن را غیر مشروع دانسته و دنبال برچیدن آن است وظیفه گشت ارشاد را هم برخورد با افراد مانکن گون می داند. مدافع وضعیت حقوق بشر در ایران است و حمله بسیج به سفارت عربستان را توطیه دشمن می داند. مصباحی مقدم مدتی سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بود و مدتی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را در اختیار داشته است. او در اقدامی نمایشی در جریان مراسم افطاری حسن روحانی با چهره های سیاسی و در اعتراض به سخنرانی کرباسچی جلسه را ترک کرد و گفت به دلیل سخنرانی طرفداران فتنه این کار را کرده ولی در جلسه بعدی (شب بعد) رئیس جمهور که با روحانیون اختصاص داشت شرکت کرد.

– آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی

برای آیت الهی که در تمام سالهای پس از انقلاب پست های کلیدی در اختیار داشته، حضور در کابینه چندان خوش یمن و طولانی نبود. مجلس پنجم به نیمه رسیده بود که سید محمد خاتمی، نامش را به فهرست کابینه اش اضافه کرد تا قربانعلی دری نجف آبادی که در آن مقطع ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پنجم را برعهده داشت، از نمایندگی مجلس استعفا و به تیم محمد خاتمی ملحق و سکان وزارت اطلاعات را در اخیتار گیرد. او وزارت اطلاعات را از علی فلاحیان تحویل گرفت و چندی بعد به خاطر رسوایی جنایت قتل های زنجیره ای، مجبور به ترک زودهنگام کرسی وزارت اطلاعات شد. پروفایل کامل دری نجف آبادی را درصحن بخوانید.

– حجت الاسلام حسن روحانی

از وقتی وارد مدرسه حقانی شد در کادر اصلی انقلاب قرار گرفت. او دانسته یا ندانسته وارد پروژه کادرسازی ای شده بود که از چند سال پیش از آن توسط آیت الله بهشتی، آیت الله قدوسی و آیت الله باهنر طراحی و در این مدرسه شروع شده بود. به روایت فرزند آیت الله بهشتی، مدرسه حقانی اساسا برای کادر سازی شروع شده بود، مدرسه ای که بعدها طلاب آن، اداره کشور را در دست گرفتند. حسن روحانی که آن روزها به‌ عنوان حسن فریدون شناخته می‌شد و هنوز نامش را به روحانی تغییر نداده بود، خیلی زود، جذب آیت الله بهشتی شد. طلبه جوانی که از سمنان به قم آمده بود و مختصری از درس‌های حوزوی را نزد علمای سمنان گذرانده بود. پروفایل کامل حسن روحانی را درصحن بخوانید.

– آیت‌الله محمد محمدی ری شهری

وزیر اطلاعات دولت میرحسین موسوی،‌ داماد آیت الله علی مشکینی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد بود که با شکست سنگینی روبرو شد. او در حال حاضر تولیت آستان حضرت شاه عبدالعظیم را در اختیار دارد و از روحانیون پرنفوذ در دستگاه اطلاعاتی و امنتی کشور به شمار می رود که به فعالیت های اقتصادی نیز مشغول است.

– آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی

او با حکم آیت الله خامنه ای به عضویت شورای نگهبان درآمد. تا پیش از این چهره شناخته شده ای نبود.

– آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی:

نبود محدودیت سنی در انتخابات مجلس خبرگان،‌ سبب شده تا برخی تصمیم شان مبنی بر حضور مادم العمر در قدرت را عملی کنند. آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان که با ۹۲ سال، پیرترین چهره این مجلس شناخته می شود، از جمله این چهره هاست که با شروع ثبت نام انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان نماینده ای را به ستاد انتخابات اعزام کرد تا علاقمندی او به حضور در رقابت انتخاباتی را رسما اعلام کند. او در صورت کسب اکثریت آراء مردم استان مرکزی با ۹۳ سال سن وارد خبرگان پنجم خواهد شد و اگر زنده بماند تا ۱۰۱ سالگی عنوان نمایندگی خبرگان را با خود یدک خواهد کشید. پروفایل کامل آیت الله میرمحمدی را درصحن بخوانید.

– حجت الاسلام علی مومن

برادر آیت الله محمد مومن عضو فقهای شورای نگهبان است.

– حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی

نشاط سیاسی حاکم بر فضای دانشگاهها در دولت اصلاحات پیش از آنکه به نام مصطفی معین وزیر وقت علوم ثبت شود، به نام حجت السلام محسن قمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها ثبت بود، چراکه اگر نقش و تاثیر نمایندگان ولی فقیه در دانشگاهها بیش از روسای دانشگاهها نباشد کمتر هم نبوده و نیست. نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها تنها نهادی است که بر تشکل های حکومتی همچون بسیج دانشجویی و بسیج اساتید نیز اشراف دارد و می تواند در تصمیمات آنها مداخله کند، از این حیث نقش نهاد نمایندگی ولی فقیه در نشاط سیاسی دانشگاهها را باید بی بدیل دانست. پروفایل کامل آیت الله محسن قمی را درصحن بخوانید.

استان تهران در مجلس خبرگان ۱۶ کرسی دارد. انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.