درصحن: معلمان بعد از انقلاب ۵۷ همیشه یک پای ثابت انتخابات در ایران بوده‌اند. چه در بعد اجرایی و نظارتی و چه در میان کاندیداهای انتخابات، معلمان همیشه حضوری پررنگ در انتخابات داشته‌اند. محمد علی رجایی مشهورترین آنهاست که از انجمن اسلامی معلمان برخاست و به مقام ریاست جمهوری رسید. داود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، یکی دیگر از معلم‌های سیاسی ایران است که امروز بر کرسی نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و بر کرسی نایب رئیسی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تکیه زده است.

 

داود محمدی کیست؟

داود محمدی در سال ۱۳۲۹ در شهر قم متولد شد. او تحصیلات خود را در قم سپری و در رشته فیزیک لیسانس خود را دریافت کرد. او تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و فوق لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی اخذ کرد.

داود محمدی از جوانان مذهبی و انقلابی قم بود که در راهپیمایی‌ها و برنامه‌های انقلابی، حضوری فعال داشت. سال ۱۳۵۶ و در آستانه انقلاب ۵۷ به انجمن اسلامی معلمان پیوست. انجمنی که به مدیریت آیت الله بهشتی و محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر سه چهره شاخص انقلاب ۵۷ تشکیل شده بود. این انجمن که هسته آن در سال ۱۳۵۶ گذاشته شده بود، در سال ۱۳۷۰ رسما به ثبت رسید. داود محمدی سال‌هاست که عضو شورای مرکزی و دبیرکل این انجمن است. انجمن معلمان در ابتدای انقلاب به حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز نزدیک بود ولی رفته رفته مشی اصلاح طلبی در پیش گرفت و با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۷۶ رسما به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیوست.

داود محمدی همراه جوانان انقلابی، با شروع جنگ ایران و عراق عازم مناطق جنگی شد. مهدی شیخ دیگر نماینده تهران در جلسه علنی مجلس به اتهام هایی که علیه داود محمدی دبیر کل انجمن اسلامی معلمان به دلیل حمایت‌اش از دانش آشتیانی وارد شده اشاره کرده و او را ایثارگر و جانباز جنگ ایران و عراق می‌خواند و می‌گوید: «آقای داود محمدی رزمنده و جانباز هستند، آیا ما کافریم، ضد ولایتیم؟ این چه ادبیاتی است، چه ضد اخلاقی‌گری است، تا کی می‌خواهیم این روش را ادامه دهیم.»

داود محمدی در جریان انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفت و موفق شد با کسب یک میلیون و ۱۲۱ هزار رای به همراه هر ۲۹ عضو دیگر ائتلاف امید به مجلس راه یابد.

او با ورود به مجلس دهم به کمیسیون آموزش و تحقیقات پیوست و بر کرسی نایب رئیسی کمیسیون تکیه زد. او همچنین به فراکسیون امید (اصلاح طلبان) پیوست.

پیگیری وضعیت معلمان و ارتقاء وضعیت معیشتی آنها، از مهمترین دغدغه‌های این نماینده تهران است که در گفتگوها و نطق‌های متعدد به آن پرداخته است. محمدی معتقد است: «نقش نمایندگان فرهنگی مجلس در حمایت از آموزش و پرورش و رفع تبعیض‌های ناروا بین حقوق معلمان با سایر اقشار جامعه از اهم وظایف است که باید این جانب با همکاران فرهنگی مجلس در کمیسیون‌های مربوطه حداکثر تلاش خود را برای حل مشکلات آموزش و پرورش در ابعاد مختلف داشته باشیم.»

هیات رئیسه مجلس، داود محمدی نماینده تهران، را یکی از ده نماینده منظم مجلس دهم در سال اول معرفی کرده است.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

داود محمدی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان معلم در مدارس قم مشغول تدریس بوده است. او سال‌های متمادی در وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرده و برای مدتی به وزارت کشور پیوسته است. مهمترین سوابق سیاسی، اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • نماینده تهران در مجلس دهم
  • نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات
  • دبیرکل انجمن اسلامی معلمان
  • معاون آموزشی، آموزش و پرورش منطقه ۱۲ تهران
  • رئیس اداره آموزش و پرورش استان قم
  • سرپرست فرمانداری جهرم
  • مدیرکل سیاسی-انتظامی استانداری فارس

 

رئیسی همان احمدی نژاد است؛ اصلح روحانی است

داود محمدی در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ از جمله حامیان حسن روحانی بود. او معتقد بود ابراهیم رئیسی همان محمود احمدی نژاد و حتی تندتر از اوست. داود محمدی می گوید: «در زمینه‌هایی که احتیاج به مشارکت مردم، رای مردم و مشاوره با مردم است و همچنین در نگاه به احزاب و گروه‌های سیاسی رئیسی مانند احمدی‌نژاد است و فقط به نظرات و حرف‌های خود توجه می‌کند. شاید در ظاهر سعی در نقض این حرف داشته باشد اما گذشته آقای رئیسی چیزی جز این را نشان نمی‌دهد.»

به باور محمدی حسن روحانی اصلح است و می‌گوید: «ما معلمان باید مردم را نسبت به دروغ ، تخریب‌ها و عوام فریبی که در این دوره از انتخابات سایر کاندیداها نسبت به دولت دکتر روحانی با هدف ضربه زدن به مقبولیت ، بی‌ارزش شمردن دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصادی، امور سیاسی و برجام و ریزش رای در پیش گرفته‌اند، آگاه کنیم.»

 

فراخوان دولت روحانی به رفع حصر رهبران جنبش سبز

کمتر مصاحبه یا سخنانی از داود محمدی در حمایت از جنبش سبز یا رهبران آن می‌توان یافت ولی تشکل سیاسی‌ای که او رهبری‌اش را برعهده دارد بارها و با صراحت از رهبران جنبش سبز حمایت کرده است. انجمن اسلامی معلمان در آخرین کنگره خود به دبیرکلی داود محمدی، از حسن روحانی خواست که برای رفع حصر رهبران جنبش سبز اقدام کند. در قطعنامه این تشکل سیاسی آمده است: «از رئیس محترم جمهوری اسلامی جناب آقای دکتر حسن روحانی مصرا می‌خواهیم در جهت رفع حصر غیر قانونی از جناب آقای مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر امام و ملت در حساس‌ترین سال‌ها و جناب حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با اندوخته‌ای از سوابق درخشان و پایداری و مجاهدات ایشان و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد چهره فرهیخته و فداکار انقلاب وسایر بزرگان دربند اقدام عاجل و موثر به عمل آورند.»

این تشکل سیاسی پیش از این نیز در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ رسما با صدور بیانیه‌ای از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت کرده بود.

داود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان پس از انتخابات مجلس دهم، به رغم تلاش برای بایکوت خبری و تصویری سید محمد خاتمی توسط جریان‌های تندرو حکومت، بدون واهمه به همراه جمعی از معلمان به دیدار رهبر اصلاحات می‌رود و ضمن تشکر از نقش آفرینی او در انتخابات‌های گذشته خواستار تداوم هدایت و رهنمود جریان های سیاسی در پیشبرد امور می شود.

 

حمایت از آزادی بیان و مطبوعات

داود محمدی نماینده تهران، خود و تشکل سیاسی انجمن اسلامی معلمان را از حامیان آزادی بیان و مطبوعات معرفی کرده و می‌گوید:  «افرادی که در انجمن اسلامی معلمان فعال‌اند پایه فکری‌شان مبانی اسلامی اعتقادی است. در دو حوزه تعلیم و تربیت و مسائل سیاسی و صنفی فعالیت داریم و تشکلی در کشور به لحاظ تعداد و شعبه در ایران همانند این انجمن نداریم. معتقد به آزادی مطبوعات و آزادی بیان هستیم. از طرفی معتقدیم در یک جامعه مدنی همواره باید احزاب حضور داشته باشند.»

داود محمدی در نطقی در صحن علنی مجلس نیز به مساله دفاع از آزادی مطبوعات و توسعه سیاسی می‌پردازد و می‌گوید: «توسعه سیاسی در گرو وجود احزاب و سازماندهی و رسمیت بخشیدن به آنهاست. تقویت احزاب و تشکل‌ها و گروه‌های اجتماعی سیاسی در چارچوب قانون اساسی تضمین آزادی مطبوعات و توجه به شایسته‌سالاری و ضرورت ارتقای جایگاه افراد برپایه علم و دانش و تعهد و تخصص از جمله اموری است که باید توسط همه مسئولین مورد توجه جدی قرار گیرد.»

اطلاعاتی از خانواده و روابط خانوادگی او در فضای مجازی یافت نشد.