درصحن: نبود محدودیت سنی در انتخابات مجلس خبرگان،‌ سبب شده تا برخی تصمیم شان مبنی بر حضور مادم العمر در قدرت را عملی کنند. آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان که با ۹۲ سال، پیرترین چهره این مجلس شناخته می شود، از جمله این چهره هاست که با شروع ثبت نام انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان نماینده ای را به ستاد انتخابات اعزام کرد تا علاقمندی او به حضور در رقابت انتخاباتی را رسما اعلام کند. او در صورت کسب اکثریت آراء مردم استان مرکزی با ۹۳ سال سن وارد خبرگان پنجم خواهد شد و اگر زنده بماند تا ۱۰۱ سالگی عنوان نمایندگی خبرگان را با خود یدک خواهد کشید.

ابوالفضل میرمحمدی کیست؟

ابوالفضل میرمحمدی در سال ۱۳۰۲ در روستای زرند از توابع شهرستان ساوه در استان مرکزی چشم به جهان گشود. از ۱۸ سالگی وارد حوزه علمیه قم و نجف شد و زیر نظر اساتید مطرحی همچون آیات عظام گلپایگانی، نجفی مرعشی،‌ بروجردی،‌ حجت کوه کمره ای و سید محمد محقق داماد به تحصیل علوم حوزوی مشغول شد. علاقه اش به تفسیر قران،‌ او را به سمت قران پژوهی سوق داد بطوری که سال هاست با این عنوان در حوزه علمیه شناخته می شود. او همزمان با تدریس در حوزه علمیه قم به تدریس در دانشگاه ها روی آورد و به ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران رسید و سال ها در این سمت باقی ماند.

فعالیت انقلابی

آیت الله ابوالفضل میرمحمدی از جمله علمای حوزه علمیه قم بود که سال ها در رکاب آیت الله خمینی به فعالیت علیه نظام پهلوی مشغول بود. نامه مشهور علمای حوزه علمیه قم به هویدا که به امضای میرمحمدی نیز رسیده از جمله فعالیت های علنی او در مبارزه علیه حکومت پهلوی بود. سخنرانی و منابر متعدد او علیه شاه و فعالیت در حلقه نیروهای انقلابی مرکب از آیات عظام زنجانی،‌ موسوی اردبیلی،‌ مفتح، زرندی، مشکینی، منتظری و طاهری از او چهره ای انقلابی در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانده است.

اما اوج فعالیت های او را به سال های پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ باید دانست جایی که به همراه همرزمانش مدیریت دادگاه های انقلاب را برعهده گرفته و رسما وارد قوه قضاییه شدند. ریاست دادگاه انقلاب قم اولین سمت قضایی او پس از انقلاب ۵۷ بود. دادگاهی که مسولیت محاکمه و مجازات عوامل رژیم گذشته و وفاداران به آن را برعهده داشت.

آیت الله ابوالفضل میرمحمدی پس از انقلاب تصدی این سمت ها را عهده دار بوده است:

ـ رئيس‌ دادگاه‌ انقلاب‌ قم‌

ـ عضو هيأت‌ عفو حضرت‌ امام‌(ره‌)

ـ همكاري‌ مؤثر با آية‌الله‌ دكتر بهشتي‌ در هيأت‌ تهيه‌ و تدوين‌ لوايح‌ قضايي‌

ـ رئيس‌ شعبه‌ دوم‌ ديوان‌ عالي‌ كشور

ـ عضو شوراي‌ عالي‌ قضايي‌

ـ عضو جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌

– عضو مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ دوره سوم و چهارم بعنوان نماینده استان مرکزی

ـ مسؤول‌ گزينش‌ علمي‌ قضات‌

ـ رئيس‌ هيأت‌ تجديدنظر بررسي‌ تخلفات‌ هيأت‌ علمي‌ دانشگاه‌ تهران‌

ـ رئيس‌ دانشكده‌ الهيات‌ و معارف‌ اسلامي‌ دانشگاه‌ تهران‌ در سال‌ 1364 با تصويب‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌

مواضع حقوق بشری

آیت الله میرمحمدی از جمله شخصیت های انقلابی است که کمتر اهل سخنوری است لذا کمتر جایی می توان نظری از او در خصوص مسایل سیاسی-اجتماعی یا حقوقی پیدا کرد ولی عضویت او در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امضای بیانیه های این نهاد منتصب به روحانیت، بیانگر دیدگاههای فکری و سیاسی این عضو مجلس خبرگان رهبری است.

اطلاعاتی از نقش آیت الله میرمحمدی در اعدام های دهه شصت در دست نیست ولی سمت های قضایی متعدد او در دهه تررو و اعدام، می تواند سندی بر مشارکت او در نقض گسترده حقوق بشر در دهه شصت باشد. آیت الله میرمحمدی در سال ۶۰ به ریاست دادگاه انقلاب قم منصوب و به زودی به عنوان عضو شورای عالی قضایی منصوب شد. او از نیروهای آیت الله موسوی اردبیلی رئیس وقت قوه قضاییه ایران و رئیس شعبه دوم دادگاه دیوان عالی کشور بود. میرمحمدی نه تنها خود به عنوان قاضی دادگاه انقلاب محاکمه بسیاری از متهمان در دهه شصت را برعهده داشته بلکه بعنوان مسول گزینش قضات،‌ در انتصاب کسانی که ریاست محاکم دادگاه انقلاب در سراسر کشور را عهده دار بوده اند نقش داشته است. او در این خصوص در گفتگویی با مجله پگاه حوزه می گوید: «در گذشته از کسانی که دو سال درس خارج دیده بودند، برای استخدام در قوه قضائیه دعوت کردیم. جامعه مدرسین دفتری دارد به عنوان گزینش قضات که مسئولیت آن را من به عهده دارم و از طلبه هایی که دو سال درس خارج در فقه و قضا داشتند،امتحان گرفتیم و معرفی کردیم. فکر می کنم بیش از 640 یا 650 نفر از همین آقایان طلبه معرفی شدند و اگر زنده باشند، مشغول کار هستند.» به اعتراف خود،‌ او رسیدگی به پرونده های قضایی را به طلبه هایی با دو سال سابقه تحصیل درس خارج فقه بدون سوابق حقوقی و قضایی سپرده است. کسانی که تاریخ سیاه دهه شصت را رقم زدند.

رای به رد مرجعیت آیت الله العظمی یوسف صانعی به عنوان یک بدعت تاریخی در حوزه علمیه قم، نشان می دهد که او برغم سکوت در حوزه مسایل سیاسی، ولی از قرارگرفتن در کنار تندروهای حوزه علمیه ابایی ندارد. کمتر سابقه داشته که حوزه علمیه قم صلاحیت آیت اللهی را برای مرجعیت زیر سوال ببرد ولی آیت الله میرمحمدی به همراه جمعی دیگری از اعضای جامعه مدرسین در پی حوادث سال ۸۸ که به حمله به بیت آیت الله صانعی و تخریب اموال دفتر ایشان منجر شد او را از مرجعیت خلع کرد.

سوابق خانوادگی

آیت الله میرمحمدی، با دختر آية‌الله‌ العظمي‌ مرحوم‌ آقاي‌ حاج‌ سيداحمد زنجاني‌(ره‌) خواهر آیت الله سید موسی شبیری زنجانی ازدواج می کند. برادران همسر آیت الله میرمحمدی از نیروهای انقلابی و از چهره های شناخته شده انقلاب اسلامی هستند. پسرش دکتر محمد میرمحمدی سال ها رئیس دفتر آیت الله علی خامنه ای، رئیس دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس حسابرسی بیت رهبر ایران و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی است. نوه او با نوه آیت الله خمینی وصلت کرده و از این حیث رابطه سببی با بیت آیت الله خمینی دارد.

آیت الله میرمحمدی در حالی در سن ۹۲ سالگی برای انتخابات مجلس خبرگان پنجم ثبت نام کرده است که به لحاظ سلامتی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و کلاس های درس اش کاملا تعطیل شده است. روشن نیست او با ۹۲ سال سن چگونه می خواهد بر رهبر ایران نظارت کند. ضمن اینکه بعید به نظر می رسد حتی در صورت کسب آراء مردم استان مرکزی، به لحاظ جسمی قادر به شرکت در جلسات آتی مجلس خبرگان رهبری باشد.