درصحن: نشاط سیاسی حاکم بر فضای دانشگاهها در دولت اصلاحات پیش از آنکه به نام مصطفی معین وزیر وقت علوم ثبت شود، به نام حجت السلام محسن قمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها ثبت بود، چراکه اگر نقش و تاثیر نمایندگان ولی فقیه در دانشگاهها بیش از روسای دانشگاهها نباشد کمتر هم نبوده و نیست. نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها تنها نهادی است که بر تشکل های حکومتی همچون بسیج دانشجویی و بسیج اساتید نیز اشراف دارد و می تواند در تصمیمات آنها مداخله کند، از این حیث نقش نهاد نمایندگی ولی فقیه در نشاط سیاسی دانشگاهها را باید بی بدیل دانست.

حجت السلام محسن قمی در سال ۷۸ به ریاست نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها منصوب و این عنوان را تا پایان دولت اصلاحات در اختیار داشت. از این رو برای فعالان سیاسی خصوصا فعلان دانشگاهی، قمی چهره ای نام آشناست. اگرچه انشقاق در دفتر تحکیم وحدت بعنوان بزرگترین و موثرترین نهاد دانشجویی در دوران قمی رخ داد و این تشکل دانشجویی برای مدتی به حاشیه رانده شد ولی سندی دال بر دخالت مستقیم نهاد نمایندگی ولی فقیه در دو پاره شدن دفتر تحکیم وحدت در دست نیست.

محسن قمی که در جایگاه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، شخصیتی میانه رو و نزدیک به اصلاح طلبان شناخته می شد و حتی با لیست اصلاح طلبان راهی مجلس خبرگان شد،‌ اما از سال ۸۴ که از ریاست نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها استعفا داد و به بیت رهبری نقل مکان کرد و بر کرسی معاونت روابط بین الملل بیت رهبری تکیه زد، چهره دیگری از خود به نمایش گذاشت. اگرچه قمی از  چهره هایی است که کمتر سخن می گوید و در حین سخن گفتن می کوشد دیپلماتیک سخن بگوید ولی مجموعه سخنرانی های اخیر او خصوصا نطق قبل از دستورش در مجلس خبرگان از نزدیکی او به رهبر ایران و قرار گرفتن در حلقه خدمتگذاران او حکایت دارد.

محسن قمی که برای دومین بار در انتخابات مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه تهران و با حدود ۶۰۰ هزار رای راهی این مجلس شد در اخرین نطق خود در اجلاسیه مجلس خبرگان،‌ در بیان مدیر و مدبر بودن رهبر ایران می گوید: «گرچه امروزه گفتمان لیبرالیسم از حمایت غول های عظیم رسانه ای، اقتصادی و سیاسی خود برخوردار بوده واز عناصر دست پرورده خود در قالب نظریه های استعماری علوم انسانی در سطح وسیع بهره مند است اما فاقد پشتوانه منطقی و عقلانی درمراکز مستقل فکری و علمی و پژوهشی جهان می باشد. در نقطه مقابل، گفتمان انقلاب اسلامی علیرغم برخورداری از وزانت منطقی و عقلانی از ابزار تبلیغی و رسانه ای بسیار کمتری بهره مند است. در چنین شرایطی مقام معظم رهبری به عنوان رهبر فرهیخته این گفتمان توانسته است با بیانات صریح و مواضع شجاعانه و حکیمانه خود نه تنها جبران این نقیصه را کرده بلکه با کمک همفکران انقلابی خود در جای جای کره خاکی عرصه راحتی در حوزه تبلیغات بر گفتمان لیبرال تنگ نموده است.»

او نمایندگان مجلس خبرگان را تنها در برابر خدا پاسخگو می داند و معتقد است: «تصمیمات مجلس خبرگان برخلاف مجلس که باید به تایید شورای نگهبان برسد،‌ مجلس خبرگان در تصمیمات خود جز در مقابل خدا به کسی پاسخگو نیستند،‌ زیرا تصمیمات آنها در جای دیگری بررسی و وتو نمی شود و این موضوع از اهمیت و نقش مجلس خبرگان رهبری است.»

اعتراض به حضور موسوی در هیات موسس دانشگاه آزاد

محسن قمی که از سال ۱۳۸۶ به اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شد از جمله معترضان به حضور میرحسین موسوی رهبر جنبش سبز در هیات موسس این دانشگاه بود. او که همزمان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به شمار می آید با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد رای به برکناری میرحسین موسوی از هیات موسس دانشگاه آزاد داده است حضور موسوی در این موقعیت را غیر قانونی اعلام می کند. اعتراضی که با واکنش آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد می شود. آیت الله هاشمی در واکنش به اعتراض محسن قمی او را به آرامش و عدم سختگیری دعوت می کند.

قمی در حالی به حضور موسوی در هیات موسس دانشگاه آزاد اعتراض می کند که پیش از این در حلقه یاران هاشمی رفسنجانی و در زمره نیروهای سیاسی چپ شناخته می شد. اظهارات دیگری دال بر مخالفت یا حمایت از میرحسین موسوی در کارنامه قمی ثبت نشده است.

محسن قمی که در مجلس خبرگان با حسن روحانی رئیس جمهور ایران همکار به حساب می آید از نامزدان وزارت اطلاعات دولت روحانی بود ولی در لحظه آخر این شانس را به محمود علوی دیگر عضو مجلس خبرگان واگذار کرد. او به همراه هاشمی رفسنجانی، علی مشکینی،‌ محمدی گیلانی،‌ حسن روحانی،‌ باقری کنی و محسن خرازی و با حمایت اصلاح طلبان وارد مجلس چهارم خبرگان شد و هم اکنون از او بعنوان یکی از گزینه های اصلاح طلبان و اعتدالگرایان برای ورود به مجلس پنجم خبرگان یاد می شود.

تشکیل ارتش اسلامی

محسن قمی که بعنوان معاونت ارتباطات بین الملل بیت رهبری،‌ فعالیت های برون مرزی جمهوری اسلامی را دنبال می کند در سخنانی از تشکیل ارتش اسلامی در منطقه خبر می دهد و می گوید: «یک سری انسان غیرتمند و مجاهد از افغانستان عزیز، از لبنان، عراق و کشورهای مختلف مانع تهاجم صهیونیستی و تروریستی -در قبال حرم حضرت زینب در سوریه-شدند. چهار سال است … ارتشی درست شده که در یک سنگر مجاهد افغانی در کنار مجاهد لبنانی و در کنار رزمنده عراقی و در کنار رزمنده ایرانی دست در دست هم دادند و ارتش اسلامی تشکیل داده اند. … ما یک تیپی داریم در دفاع از حرم حضرت زینب و حرم حضرت رقیه به نام تیپ فاطمیون. تیپ فاطمیون اغلب مرکب از رزمندگان جوان و دلاور و غیور افغانستان است.»

پیوند مستحکم امریکا و تروریست ها

در حالیکه قمی بعنوان یکی از حامیان هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان شناخته می شود ولی از جمله معدود کسانی است که اخیرا نسبت به اظهارات هاشمی رفسنجانی در خصوص موافقیت آیت الله خمینی با توقف تکرار شعار مرگ بر امریکا موضع گرفته است. محسن قمی با این ادعا که امروز مواضع دنیا ضد امریکا شده،‌ می گوید: «نه ما بلکه بسیاری از افراد در عرصه جهانی اعتراف می کنند که فتح باب مقابله با امریکا انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است اما این مساله را به خاطر داشته و بر آن تاکید داریم که سیاست ما در برابر مواضع امریکا سیاست بازدارندگی فعال است.»

قمی که کمتر شده در خصوص نقض حقوق بشر در ایران سخنی بر زبان راند، امریکا را به نقض حقوق بشر متهم کرده و می گوید: «امروز شاهد پیوند مستحکم امریکا و تروریست ها هستیم. امروز امریکا در حالی دم از حقوق بشر می زند که در تعداد زندانیان روی استالین را سفید کرده است،‌ امروز شاهد حجم عظیم زندانیان به ویژه زندانیان کودک مشرف به اعدام در امریکا بوده و همچنین اینهایی که ادعای حقوق بشر می کنند از هیچ ظلمی نسبت به زنان کوتاه نیامده اند.» او با این توضیحات که معلوم نیست مستند به چه ادله ای است به نقل خاطرات هاشمی از آیت الله خمینی اعتراض کرده و می گوید: «روابط ما با آمریکا حل نشدنی است.»

نماینده تهران در مجلس خبرگان با تکرار سخنان رهبر ایران و ادعاهای اصولگرایان در خصوص قدرت موشکی ایران می گوید: «یکی از عناصری که ۵+۱ را مجبور به مذاکره کرد و آقای جان کری را ۱۶ روز با پای لنگ در ژنو نگه داشت قدرت موشکی ما بود که از علم و فناوری ناشی می شود.» او که در مقام معاونت بین الملل دفتر رهبری مشغول به کار است می گوید: «بعد از توافق هسته ای بسته اول،‌ کشور ایران را همانند بازار ۸۰ میلیون نفری نگاه می داند که می شود به آن نفوذ کرد و محصولات تولیدی خود را از این طریق عرضه کرد اما در این میان برخی از دشمنان نیز به دنبال ایجاد جای پای برای خود و ایجاد وابستگی از این طریق و ارتباط پشت پرده با افراد معلوم الحال هستند.» روشن نیست قمی تکرار کننده تحلیل های رهبر ایران است یا رهبر ایران با بهرمندی از چنین مشاورانی،‌ چنین ادعاها و اظهاراتی دارد.

محسن قمی که در خانواده ای کشاورز و در روستای مامازند ورامین متولد شده،‌ در کودکی به حوزه علمیه قم می پیوندند و به تحصیل علوم حوزوی مشغول می شود. او پس از گذران تحصیلات مقدماتی، همزمان با شرکت در درس خارج آیت الله گلپایگانی،‌ تدریس دروس مقدماتی را از سن ۱۴ سالگی شروع می کند. در دوران انقلاب از یاران آیت الله خمینی به شمار می آمده و پس از انقلاب و همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق به همراه برادرانش عازم جبهه های جنگ می شود. دو برادرش به نام های حسن و علی در جنگ کشته می شوند و خودش مجروح می شود. یکی از برادرزاده هایش به نام وحید نیز در این جنگ کشته می شود. او مادرش، منور کفایی زاده تهرانی، را نیز در کشتار حجاج ایرانی توسط ماموران نظامی عربستان از دست می دهد. برادر دیگرش به نام محمد دو دوره نماینده مردم ورامین و دو دوره نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی بوده است. محمد قمی همکنون از روسای دانشگاه آزاد اسلامی است و گفته می شود خود را برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آماده می کند.

سوابق اجرایی

محسن قمی در تمام سالهای پس از انقلاب در قدرت حضور داشته، که مهمترین مسوولیت های اجرایی او به این شرح بوده است:

1- معاون ارتباطات بين الملل دفتر مقام معظم رهبري ( از سال 1384تا كنون)

2- رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ( 1384-1378)

3- نماينده مردم شريف تهران در سومين دوره مجلس خبرگان رهبري(1377-1385)

4- عضو هيات امناي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ( با حكم مقام معظم رهبري)

5- مدير دايرة المعارف علوم عقلي اسلامي وابسته به موسسه آموزشي ، پژوهشي امام خميني ( 1375_1377 )

6- عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي ( با حكم مقام معظم رهبري)

7- نماينده شورايعالي انقلاب فرهنگي در شورايعالي جوانان

8- عضو شوراي نمايندگان مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور (با حكم مقام معظم رهبري)

9- تدريس در مراكز و مناطق مختلف حوزه علميه قم

10- تدريس در دوره هاي كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه تهران، دانشگاه باقرالعلوم قم ، موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني، واحد تحقيقات و ….

11- استاديار دانشگاه باقر العلوم قم در گروه فلسفه

12- عضو هيات امناء مراكز موسسات پژوهشي كشور( منطقه 2)