درصحن: اقدام جنجالی جمعی از نمایندگان مجلس دهم در به آتش کشیدن پرچم آمریکا، یک بار دیگر توجه افکار عمومی را به جریان موسوم به حامیان و کاسبان تحریم ایران جلب کرد.

کوهکن، ذوالنور، قاضی‌زاده هاشمی، ابطحی، دهقانی، حسن نژاد، پورمختار، قاضیپور، گودرزی، سلیمی، پاپی‌زاده، خدابخشی، حاجی دلیگانی و موسوی لارگانی از جمله نمایندگانی بودند که روز گذشته با به آتش کشیدن پرچم آمریکا و برجام خبر ساز شدند. نگاهی به سابقه این افراد، نشان می‌دهد، آتش‌افروزان اکثرا از فرماندهان سپاه و بسیج در سال‌های نه چندان دور اند. به عبارت دیگر آنچه دیروز در مجلس رخ داد نه حرکتی خود جوش و برآمده از بطن جامعه که مانوری سیاسی – نظامی توسط شاخه پارلمانی سپاه، یا همان سپاهیان پارلمان نشین بود که به نظر می‌رسید با هماهنگی علی لاریجانی و پس از نطق تند و خارج از قاعده رئیس مجلس طراحی و اجرا شد. همدلی لاریجانی آنجا به چشم می‌آید که در  موقع آتش زدن سند برجام به شوخی گفت «آتش هم نمی گیرد.»

۷ سپاهی آتش‌افروز مجلس:

۱- محسن کوهکن نماینده سپاهی شهر لنجان استان اصفهان در سابقه خود از زمین خواری تا حمایت از چند همسری مردان را دارد او همچنین مبتکر طرحی بود کهبه دنبال اعدام متهمان به محاربه تنها ظرف ۵ روز بود!

۲- مجتبی ذوالنوری  سردار بی نشان، نماینده مردم قم و موسس تیپ ۸۳ امام جعفر صادق است تیپی متشکل از طلاب رزمنده در شهر قم که  پس از پایان جنگ،‌ به مقری برای تندروترین نیروهایسپاه پاسداران تبدیل شده است. او پیش‌تر به خاطر مواضع تندش از سوی رهبر ایران مورد عتاب قرار گرفته بود.

۳- قاضی پور، یک سپاهی دیگر که او هم از تیپ ۸۳ امام جعفر صادق قم به فرماندهی مجتبی ذوالنور نماینده قم، به مجلس آمده و در هتاکی هم نمونه‌ای کم نظیر درپارلمان ایران است.

او مدعی در مخالفت با ظریف گفته بود: به دلیل گذراندن سال‌های بعد از انقلاب، در آمریکا، شناخت و دانشی از اوضاع خاورمیانه و کشورهای همسایه و آفریقا ندارد.

۴- سید محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر اصفهان، او در جلسه رای اعتماد به ظریف او را آقای برجام و شایسته برکناری خواند و گفت: اگر جای روحانی بودمظریف را کنار می‌گذاشتم و یکی را مثل ابطحی (خودش) می‌گذاشتم تا به جای لبخند و قدم زدن کنار رودخانه، با شجاعت و خشونت باشد! حضور او در مجلس باحمایت شورای نگهبان و رد صلاحیت رغیب او میسر شد!

۵- سردار محمد علی پورمختار که با پایان جنگ و در سن ۲۹ سالگی از سوی آیت الله خامنه ای فرمانده کل قوا به درجه سرتیپ دومی می رسد! او از امضا کنندگان طرحسه فوریتی خروج از مذاکرات هسته‌ای بود. پورمختار یکی از نمایندگانی است که پس از موضع گیری علی مطهری در مورد قتل‌های دهه ۶۰ از او شکایت کرد.

۶- علیرضا سلیمی از جمله حامیان قطع رابطه ایران و انگلیس بعد از وقایع جنبش سبز در مجلس هشتم بود که به صورت طرح کاهش روابط ایران و انگلیس به تصویب رسید. او هم‌اکنون ده سال است که در مجلس حضور دارد و از ابتدا مخالفان برجام به شمار می‌آمد.

۷- محمد دهقانی هم از فرماندهان سپاه، رئیس سازمان بسیج دانشجویی تهران و معاون سیاسی بسیج بوده است. او که مدت‌ها به دنبال حکم محاربه برای موسوی وکروبی بود از جدی ترین مخالفان برجام در مجلس به شمار می‌رود.

البته اقدام این نمایندگان در مجلس مخالفانی نیز داشت، علی مطهری مهمترین مخالف این گروه از نمایندگان بود که آتش زدن پرچم را رفتاری «بد» توصیف کرد و گفت: «این اقدام کار درستی نبود. در گزارشی که شب گذشته منتشر شد اعلام شد دو سوم مردم آمریکا با این اقدام ترامپ مخالف هستند. بعد ما با آتش زدن پرچم در مجلس در حقیقت مردم آمریکا را در برابر خودمان قرار می‌دهیم.»

علیرضا رحیمی یکی دیگر از نمایندگانی بود که در برابر آتش‌ افروزی‌ها در مجلس واکنش نشان داد و گفت: «آتش‌زدن پرچم کشورها٬ «در فرهنگ اسلامی هیچ جایی ندارد و در منطق سیاسی و نگاه عقلانی هم مردود است.»

آنچه مسلم است سکوت اکثریت غریب به اتفاق نمایندگان در برابر این نوع رفتاری‌های خارج از قاعده، برای مجلسی که حامی دولت و برجام و مذاکرت بود چندان موجه نبوده و نیست.