درصحن: درست چند ساعت قبل از اعلام ماندن یا خروج امریکا از برجام، نمایندگان مجلس ایران، رای به تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم دادند. اقدامی که همزمانی آن با اتخاذ تصمیم امریکا در خصوص برجام معنادار بود بطوریکه تلاش های اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مبنی بر رد این لایحه، بی نتیجه ماند. مخالفان نظر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با استدلال اینکه کنارگذاشتن این لایحه به معنای خالی کردن میدان به نفع امریکا، اسرائیل و عربستان است اجازه ندادند این لایحه رد شود.

کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با موافقت ۱۳۹ نماینده و مخالفت ۵۵ نفر از نمایندگان و لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم با حمایت ۱۲۹ نماینده و مخالفت ۷۳ نماینده دیگر به تصویب رسید. مجلس در جلسات آتی به جزئیات این لوایح می پردازد. نمایندگان موافق لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اما بر این باور بودند که مبارزه با پولشویی راهکار مبارزه با قاچاق کالا، مواد مخدر و ارز بوده و جامعه به سمت آرامش اقتصادی حرکت می کند.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی  در جریان بررسی این لایحه شخصا در مجلس حاضر و از کلیات آن دفاع کرد تا خیال دولت از تصویب این لایحه در صحن علنی راحت شود.

اما بررسی لایحه مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم با مخالفت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس روبرو شد. اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با استدلال اینکه در این لایحه حق تحفظ برای ایران دیده نشده، خواستار رد کلیات این طرح شدند اما نمایندگان رد این لایحه را به منزله خالی کردن فضای بین المللی به نفع امریکا، اسرائیل و عربستان قلمداد کردند و به این پیشنهاد رای مثبت ندادند.

تصویب همزمان دو لایحه مهم در حوزه سیاست خارجی، درست در روزی که امریکا قرار است تصمیم رسمی خود مبنی بر ماندن یا خروج از برجام را امضاء کند می تواند پیامی از سوی مجلس ایران به کاخ سفید تلقی شود. پیامی که نشانه هایی از همراهی ایران با جامعه بین المللی دارد.