درصحن- شوراها: یکی از فقهای شورای نگهبان در مصاحبه ای تفصیلی به مساله اخراج عضو زرتشتی شورای یزد پرداخته و گفته: «این حکم شرعی، قانونی و غیرقابل برگشت است.» محمد یزدی عضو شورای نگهبان عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را غیرشرعی و غیرقانونی خوانده و گفته هرکس بخواهد برای نقض این حکم تلاش کند قانون اساسی را نقض کرده و شورای نگهبان جلوی آن می ایستند.

سپنتا نیکنام که در انتخابات شورای پنجم شهر یزد موفق به کسب اکثریت آراء شد، در شورای چهارم نیز عضویت داشته است. او زرتشتی است و شورای نگهبان معتقد است چون پیرو یک اقلیت دینی است نمی تواند در جامعه ای که اکثریت آن مسلمان هستند در پروسه تصمیم گیری حضور داشته باشد. او با حکم شورای نگهبان و رای دیوان عدالت اداری از عضویت در شورا محروم شده است. مجلس شورای اسلامی بعنوان مرجع تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها، حکم شورای نگهبان را غیرقانونی می داند. علی لاریجانی از ارجاع این پرونده به شورای حل اختلاف خبر داده است.

به نظر می رسد با اصرار شورای نگهبان به غیرقانونی و غیرشرعی بودن حضور این عضو زرتشتی شورای یزد، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرجع تصمیم گیری در این خصوص خواهد بود.

محمد یزدی در این مصاحبه تفصیلی گفته است: «به هر حال به هر طریقی وی کاندیدا شده و این انتخاب خلاف شرع است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق مردم یزد، مسلمان و اقلیت چند هزار نفره‌ای نیز زرتشتی هستند، اگر مطلبی مربوط به زرتشتیان باشد، نماینده‌شان در احوال شخصیه‌شان تصمیم بگیرد، اما در احوال عمومی تابع مقررات عمومی هستند و دعاوی حقوقی‌ و کیفری‌شان باید به دادگستری ارجاع شود، اما دعاوی احوال شخصی‌شان توسط رهبر خودشان در هر مذهبی باید مورد رسیدگی قرار گیرد. اینکه فقهای شورای نگهبان راجع‌‌به یک اقلیت مذهبی تصمیم گرفته‌اند، این تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل تغییر است و بدون تعارف عرض می‌کنم که اگر کسانی دنبال این هستند که مصوبه قانونی را برگردانند، در حقیقت مقابله با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران است و نظام قطعا در برابر آن می‌ایستد و نمی‌تواند تحمل کند که قانون زیر پا گذاشته شود؛ اصل 4 قانون اساسی هم بر این مسئله صراحت دارد.»

او اضافه کرده: «بنده در جلسه 6 نفره فقها حضور داشتم، این حکم قطعی، شرعی و متن قانون اساسی است، هیچ‌کس هم نمی‌تواند قانون اساسی را زیر پا بگذارد، حتی رئیس‌جمهور هم که خودش حافظ قانون اساسی است باید از فقهای شورای نگهبان حمایت کند و بگوید که این مصوبه شورای نگهبان قانونی است و قانون اساسی هم می‌گوید که اطلاق دارد و شامل همه قوانین است.»