درصحن-شوراها: «برای پیشگیری از اعتیاد دست یاری، به سوی سازمان های مردم نهاد دراز می‌کنیم.» این اولین خواسته اعضای شورای شهر خرم آباد از مردم این شهر است که از سوی نایب رئیس شورا عنوان شده است. زهرا نظری معتقد است یکی از مشکلات، مطالبه‌گری کم مردم است، در حالی که در بحث پیشگیری از اعتیاد می‌توانند به عنوان یک مدعی وارد کار شوند، چون ممکن است فرزندان آنها نیز آلوده این مسائل شوند. آیا زهرا نظری و همکاران اش در شورای پنجم خرم آباد می توانند زمینه ارتقای مشارکت نهادهای مدنی را مهیا کنند؟ آیا همکاری شورای پنجم و نهادهای مدنی افزایش می یابد؟ برای پاسخ باید تا انتهای دوره پنجم صبر کرد.

زهرا نظری کیست؟

زهرا نظری در خرم آباد لرستان متولد شد. او پس از اتمام مقطع متوسطه، تحصیلات خود را در رشته پرستاری دنبال کرد. نظری با اخذ مدرک لیسانس پرستاری، در حوزه بهداشت و درمان خرم آباد مشغول فعالیت شد و به عضویت سازمان نظام پرستاری درآمد.

نظری علاوه بر پرستاری، بعنوان معلم در مدارس خرم آباد مشغول فعالیت شد و تحصیلات خود را در رشته محیط زیست و فیزیولوژی ادامه داد. او همکنون دانشجوی دکترای زیست شناسی است.

زهرا نظری در طول ۲۴ سال فعالیت حرفه ای خود به عنوان مدیر نمونه کشوری، معلم نمونه استانی، چهار سال  پژوهشگر برتر انتخاب شده است.

نظری در جریان انتخابات پنجمین دوره شوراها، از حوزه انتخابیه خرم آباد اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت اصلاح طلبان خرم آباد و ائتلاف دانش آموختگان خرم آباد قرار گرفت.

نظری با بیان اینکه با رمز یا زهرا وارد کارزار انتخابات شوراها شده، در بیان انگیزه خود از کاندیداتوری می گوید: «اولین تلنگر برای ثبت نام در انتخابات شورا پس از حادثه سیلاب خرم آباد و غرق شدن دختران دانشجو به او زده شده است» او راه اندازی کمیسیون «سلامت و محیط زیست» را از جمله برنامه های خود در شورای پنجم خرم آباد عنوان کرده و گفته: «ارائه طرح احداث مجموعه های رفاهی، تفریحی، ورزشی جهت استفاده های بانوان، فرهنگیان، پرستاران، کارمندان، بازنشستگان و پیگیری اجرای آنها، توجه به عدالت شهری و توسعه مبلمان شهری، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت تقویت اقتصاد شهر و ایجاد درآمد های پایدار، تحقق دولت الکترونیک، بررسی و حسابرسی حساب های مالی شهرداری و زیرمجموعه های آن جهت شفاف سازی و ارائه ی گزارش به مردم ، پیگیری تکمیل پروژه جاده سلامت، پل جهادگران و زیبا کنار به آبشار طلایی دائمی،  پیگیری مطالعات و اجرای طرح جمع آوری و دفع آب های سطحی شهر خرم آباد از مهم ترین برنامه های مد نظر جهت اجرا در مجموعه شورای شهر خرم آباد است.»

نظری در نشستی با خبرنگاران نیز مهمترین برنامه های خود برای شورای شهر خرم آباد را اینگونه برشمرد:

  • پاکدستی
  • تخصص
  • سلامتی و کارآمدی
  • سلامت محیط زیست شهری
  • مشارکت بانوان در سمت های مدیریتی

او در این دوره از انتخابات با کسب ۱۱ هزار و ۳۰۲ رای بعنوان منتخب پنجم و تنها منتخب زن خرم آباد راهی شورای شهر شد. او سومین زنی است که در پنج دوره گذشته به شورای شهر راه یافته است.

نظری پس از ورود به شورای شهر خرم آباد بر کرسی نایب رئیسی شورا تکیه زد. نظری پس از حضور در شورای شهر خرم آباد طی حکمی از سوی مدیرکل آموزش وپرورش لرستان به عنوان  سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی لرستان منصوب شد. ناظران و تحلیل گران محلی، این انتصاب را مقدمه ای برای وادار کردن او به استعفاء از عضویت در شورا و خالی کردن کرسی او برای اعضای علی البدل دانستند ولی نظری شخصا این تحلیل را رد کرده و با صدور اطلاعیه ای گفته: «همچنان به رای و حسن اعتماد مردم پايبند بوده و خواهم بود و بر خود می‌بالم که همچنان نماینده شما در شورای شهر خرم‌آباد باشم لذا اولویت اولم حضور در شورای اسلامی شهر خرم‌آباد خواهد بود.»

سوابق اجرایی و مدیریتی

زهرا نظری در کارنامه حرفه ای خود فعالیت در دو حوزه سلامت و آموزش را ثبت کرده و دستی در مدیریت حوزه آموزشی خصوصا آموزش استثنایی داشته است. مهمترین مسوولیت های اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • عضو شورای پنجم شهر خرم آباد
  • نایب رئیس هیات رئیسه شورای پنجم خرم آباد
  • سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی لرستان
  • عضو هیئت مدیره کانون فرهنگی-اجتماعی زنان استانداری لرستان
  • عضو سازمان نظام پرستاری لرستان
  • عضویت در شوراهای برنامه ریزی، تحقیقات، تدوین برنامه پنج ساله آموزش و پرورش،

ارتقای سطح مدیریتی زنان

زهرا نظری از بدو ورود به کارزار انتخابات شورای پنجم، ضرورت ارتقاء سطح مدیریتی زنان در نظام اداری استان لرستان را مورد توجه قرار داد. او معتقد است حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجرایی و مدیریتی امری لازم و ضروری است، از این رو باید نقش زنان در این عرصه‌ها پررنگ‌تر شده و مردم خرم‌آباد و استان لرستان، به بانوان کارآمد و فعال، بیش از گذشته اعتماد کنند.

نایب رئیس شورای شهر خرم آباد از شهردار خواسته است نسبت به افزایش مشارکت زنان و ارتقای شغلی آنها اقدام کند و گفته: «حضور زنان در مجموعه مدیریت شهری منجر به کاهش خشونت و افزایش مدارا می شود.»

او معتقد است بانوان حوزه شهری این قابلیت را دارند  که با ارائه  طرح های کم هزینه و پرجاذبه به همگان ثابت کنند که درصورت دخالت دادن زنان در مدیریت شهری هم هزینه های شهر پایین می آید وهم نتیجه بهتری بدست می آید.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر خرم آباد از جمله زنان معتقد به نقش سازمان های مردم نهاد در پیشبرد امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و می گوید: «هیچ شهری پیشرفت نمی کند مگر اینکه از تمام استعدادها، توان و حضور فعالانه مردم بهره گیری شود.» نظری با بیان موثر بودن حضور سازمان های مردم نهاد درکنار بخش خصوصی و دولت می افزاید: «سازمان های مردم نهاد فرصتی هستند که باید غنیمت بدانیم و تا حد امکان وظایف را به آنها محول کنیم.»