درصحن-شوراها: ۲۵۲ زن در استان ایلام برای ورود به شوراهای شهر و روستا، وارد کارزار انتخاباتی شورای پنجم شدند. رئیس ستاد انتخابات استان ایلام، رشد مشارکت زنان در انتخابات را ۸.۲ درصدی و ۲ درصد بیشتر از میانگین رشد مشارکت زنان در کل کشور اعلام کرد. خبری که انتظارها را برای افزایش تعداد زنان شوراها در این استان را بالا برد اما در نهایت در کل استان ایلام تنها ۶ زن به شورای شهرهای این استان راه یافتند. «مریم جان بخشی» یکی از این شش زن بود که در شهر ایلام به شورا راه یافت تا تنها کرسی زنان شورای چهارم را مجدد برای زنان حفظ کند.

مریم جان بخشی کیست؟

اطلاعات چندانی از مریم جان بخشی در فضای مجازی موجود نیست. گفته می شود او تا مقطع دکترا تحصیل کرده و رسانه ها او را دکتر خطاب می کنند، اما اطلاعاتی از رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل اش موجود نیست. وب سایت شورای اسلامی شهر ایلام نیز هنوز به روز نشده که بتوان اطلاعات اعضای جدید آن را بدست آورد و برغم گذشت حدود سه ماه از پایان کار شورای چهارم هنوز اطلاعات این دوره در وب سایت موجود است و اطلاعات اعضای جدید در دسترس نیست.

مریم جان بخشی مشهور به آزاده جان بخشی فرزند داراب، در انتخابات پنجمین دوره شوراها در شهر ایلام اعلام کاندیداتوری کرد. در این شهر اصلاح طلبان لیستی منتشر نکردند. او مورد حمایت ائتلاف نیروهای انقلاب (اصولگرایان) هم نبود بنابراین او بصورت مستقل در انتخابات شرکت کرد و موفق شد با کسب ۸ هزار و ۵۷۱ رای بعنوان منتخب چهارم، به شورای پنجم ایلام راه یابد.

مجله زنان امروز در گزارشی به پیروزی مریم جان بخشی و تعداد دیگری از زنان در انتخابات شوراها پرداخته و مدعی شده که مریم جان بخشی با رای طایفه ای و سنتی به شورا راه یافته و گرایش سیاسی او در این پیروزی بی تاثیر بوده است. در این گزارش آمده است: «مریم جان بخشی بصورت مستقل وارد شورای شهر ایلام شده است. اگرچه او پیش از این سابقه حضور در شوراهای اصلاح طلبان شهر را داشته، این بار رای خود را مدیون هیچ فهرست یا توافق حزبی نبوده است. به گفته یکی از فعالان مدنی این شهر، در شوراهای شهر ایلام، رای قومی و طایفه ای حرف اول را می زند. با اینکه در این شهر نماینده ای هم برآمده از فعالان مدنی شهر وجود دارد، رای مریم جان بخشی بیشتر به توافق طایفه او (طایفه موسوم به ده بالایی) برمی گردد.»

مریم جان بخشی پس از ورود به شورای پنجم ایلام موفق شد با جلب اعتماد دیگر اعضای شورا، بر کرسی منشی اول هیات رئیسه شورا تکیه بزند. او همچنین به ریاست کمیسیون ورزش، جوانان و بانوان، منصوب شد.

مریم جان بخشی در اولین جلسه تشکیل کارگروه ورزش، جوانان و بانوان ایلام با تاکید بر اهمیت ورزش بانوان می گوید: «تشکیل این کارگروه قدم مهمی برای ساماندهی ورزش بانوان ایلام است.» تشکیل این کارگروه با حمایت ریاست شورای شهر ایلام نیز همراه می شود.

پروفایل مریم جان بخشی نماینده شورای شهر ایلام با جمع آوری اطلاعات بیشتر در آینده تکمیل خواهد شد.