درصحن-شوراها: ۲۱ منتخب شورای پنجم تهران، دو ماه پس از برگزاری انتخابات شوراها، محمد علی نجفی را از میان ۲۴ گزینه شهرداری تهران، به عنوان جایگزین محمد باقر قالیباف برگزیدند. نام نجفی در حالی به عنوان شهردار آتی تهران اعلام شده که شورای پنجم هنوز رسما فعالیت خود را آغاز نکرده و طبق گفته الویری رئیس موقت شورای پنجم تهران، او در اولین جلسه رسمی شورای پنجم بعنوان شهردار معرفی خواهد شد.

محمد علی نجفی، دانش آموخته دانشگاه ام آی تی امریکاست که پیش از این سابقه وزارت آموزش و پرورش، ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دستیار رئیس جمهور و عضویت در شورای سوم شهر تهران در کارنامه اش ثبت است. او اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی است.

منتخبان شورای پنجم تهران دو هفته پیش در جلسه ای غیر رسمی، هر کدام سه نفر را برای شهرداری تهران کاندیدا کردند که در مجموع تعداد گزینه های شهرداری به عدد ۲۴ رسید. در مرحله دوم انتخابات میان ۲۴ عضو برگزیده برگزار و هفت نفر بعنوان کاندیدای نهایی انتخاب شدند. در این انتخابات نجفی با ۲۱ رای از حمایت تمام اعضای شورای پنجم برخوردار شد. پس از او مرعشی با ۲۰ رای و خانم کولایی با ۱۶ رای بیشترین حمایت ها را جلب کردند.

افشانی، بیطرف، شریعتمداری و مهرعلیزاده ۴ کاندیدای دیگر جایگزینی محمد باقر قالیباف شهردار فعلی تهران بودند که در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

از این جمع بیطرف و شریعتمداری بعنوان وزرای نیرو و صنعت به مجلس معرفی شدند و از کاندیداتوری شهرداری تهران کناره گیری کردند.

افشانی روز قبل از آغاز بررسی برنامه کاندیداها، از کاندیداتوری استعفا داد تا در مرحله نهایی تنها ۴ کاندیدا باقی بماند. در روز رای گیری و پس از استماع سخنان کاندیداها، حسین مرعشی و سپس خانم کولایی و مهرعلیزاده نیز انصراف خود را اعلام کردند تا نجفی بعنوان تنها گزینه باقی بماند.

با این حساب نجفی بعنوان شهردار تهران برگزار شد. به گفته الویری در اولین جلسه رسمی شورای پنجم، رای گیری انجام و نجفی بعنوان شهردار تهران معرفی خواهد شد.