در صحن – شوراها – سارا میکائیلی: با پایان یافتن انتخابات و برگزیده شدن اعضای شورای پنجم شهرها و روستاها، امید مردم برای تغییر به سوی بهبود شرایط و وضعیت محیط زندگی‌شان بیشتر شده است؛ به ویژه که در اکثر مناطق تحولی چشمگیر در ترکیب اعضای شوراها به وجود آمده است.

بنا بر اعلام دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل، بیشترین آمار داوطلبان شوراهای این استان مربوط به رده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال بود و به نظر می‌رسد این میانگین در منتخبان شوراها نیز تثبیت شده است. ماریا موسوی می گوید: کل داوطلبان شوراهای شهری و روستایی در استان اردبیل ۶ هزار و ۶۰۳ نفر بودند که از این میان ۹۴۴ داوطلب شورای شهر و ۵ هزار و ۶۵۹ نفر نامزد شوراهای روستایی شده بودند. ۶ هزار و ۴۳۶ نفر کاندیدای مرد و تنها ۱۶۷ کاندیدای زن در استان اردبیل ثبت نام کرده بودند و از میان داوطلبان ۵۴۵ تن سابقه عضویت در شوراها را داشتند.

بارقه های امید برای حضور زنان در مدیریت استان اردبیل

با وجود شرکت تنها ۱۶۷ زن به عنوان کاندیدا در انتخابات شورای شهر و روستاهای اردبیل، حضور زنان در میان منتخبان چشمگیر است و این نشان از اعتماد بالای مردم استان اردبیل به زنان است.

ندا میرزانق، فعال مدنی در استان اردبیل با بیان این مطلب، درباره جایگاه زنان در شوراهای شهری و روستایی استان اردبیل می گوید: حضور دو زن در میان منتخبان شورای پنجم شهر اردبیل که یکی از آنان به نام زهرا قدیمی بیشترین رای را کسب کرده است، موضوعی قابل توجه است. دومین زن منتخب شورای اردبیل در این دوره رویا کنعانی است که هر دو از لیست امید انتخاب شده‌اند. اعتماد مردم استان اردبیل به زنان در این دوره انتخابات یکی از ویژگی‌های این دوره شوراهای شهر است. ندا مرادجو چهره جدید شورای شهر نمین به عنوان عضو اصلی و ماریا جعفری رئیس شورای چهارم نمین به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند. در خلخال شهناز شاطری به شورا راه یافته، در بیله‌سوار عالیه هژیر، حماله گلستانی و سیده فهیمه مشقاتی به ترتیب به عنوان اعضای اصلی و علی البدل شهرستان کوثر انتخاب شده اند.  

او ادامه می دهد: در شهر گرمی نرگس خاقانی برای عضویت در شورا انتخاب شده است. سمیه زایدی نخستین برگزیده شورای مشگین شهر است. مریم مهدوی عضو اصلی و سیده زهرا سید تازه کند، عضو علی البدل شورای شهر انگوت شده اند. در پارس آباد مغان نیز نام سارا برزگر در میان اعضای علی البدل شورا جا گرفته است.

بررسی آمار منتخبان حوزه شهری شوراهای استان اردبیل نشان می دهد که از میان ۹۴ عضو برگزیده شورای شهر ۱۳ نفر زن هستند. یعنی حدود ۱۴ درصد از برگزیدگان شوراهای شهری استان اردبیل زن هستند. این آمار با توجه به ثبت نام ۲ و نیم درصدی زنان بسیار قابل توجه است و نشان می دهد هرچند زنان کمتر به حضور در شوراهای شهر تمایل نشان داده اند، اما با توجه به عملکرد جامعه مدنی در استان اردبیل، مردم به حضور زنان در مدیریت شهری این استان اعتماد دارند و ظرفیت جامعه برای حضور زنان در مناصب مدیریتی بیشتر است.

اعتماد روستانشینان شهرستان نمین به حضور زنان در شوراها

به گفته ندا میرزانق، نکته امیدوارکننده دیگر عضویت زنان در شوراهای روستایی استان اردبیل است. او با اشاره به یک پژوهش میدانی در حوزه انتخاباتی شهرستان نمین و توابع آن توضیح می دهد: هرچند این پژوهش میدانی آمار تمامی روستاهای استان اردبیل را در اختیار ندارد، اما به طور مثال در روستاهای شهرستان نمین برگزیده شدن خانم‌ها رقیه عزیزی در شورای روستای نیارق، خانم نبات زاده در روستای جید، و فرشته ولی زاده در روستای کلش نشان می دهد با وجود پیشینه مدیریت سنتی مردانه در این منطقه از کشور، مردم استان اردبیل به حضور زنان در اداره شهرها و روستاها اطمینان بیشتری می کنند و فضا برای حضور اجتماعی زنان مهیاتر است.

خانم میرزانق می گوید: اگر اسامی این سه زن برگزیده در شوراهای روستایی را نیز به آمار بالا بیافزاییم، درصد منتخبان زن بیشتر نیز خواهد شد، اما با توجه به در اختیار نبودن لیست تمام زنان برگزیده در شوراهای روستایی استان اردبیل، از ارائه این آمار می پرهیزم.

به گفته این فعال مدنی، اکنون کل جامعه استان اردبیل، با وجود ساختار روستایی و پیشینه تاریخی مردسالارانه، برای حضور اجتماعی زنان آماده است و شاید وظیفه فعالان مدنی از این به بعد این است که روی اعتماد به نفس زنان بیشتر کار کنند و آنها را به پیش قدم شدن برای حضور در جایگاه های مدیریتی شهری و سایر مناصب تشویق کنند.

او تاکید می کند: تحصیلات دانشگاهی زنان باید به کار گرفته شود و اثر مثبت خود را بر جامعه محلی نشان دهد. این در واقع علاوه بر پررنگ تر کردن نقش زنان به عنوان نیمی از جامعه در مدیریت شهری باعث می شود نیروهای تازه نفس با ایده های نو و خلاق چهره فرهنگی و اجتماعی منطقه را بهبود بخشند و از سویی ضمن تشویق دختران به داشتن آرزوهای بزرگتر، فضای سیاسی اجتماعی جامعه را برای حضور زنان در پست های مدیریتی و تصمیم گیری بزرگتر مثل استانداری، نمایندگی مجلس و حتی وزارت آماده می کند.

ندا میرزانق، با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت بهداشتی، رفاهی، اقتصادی و اشتغالی زنان در استان اردبیل می گوید: قطعا حضور زنان در شوراهای شهر و روستا در افزایش حضور اجتماعی زنان و بهبود وضعیت آنان موثر است و می تواند بر نگرش مردان عضو شورا نیز تاثیرگذار باشد.

دور چهارم شوارهای اسلامی شهر و روستا روز سیزدهم مرداد ماه ۱۳۹۶ پایان می یابد و روز چهاردهم مرداد شوراهای پنجم آغاز به کار خواهند کرد. چشم امید مردم شهرها و روستاها در سراسر کشور، از جمله در استان اردبیل به اعضای شوراهاست تا ببینند چقدر به شعارها و اهداف اعلام شده در تبلیغات انتخاباتی خود عمل خواهند کرد و چه تحولی در بهبود وضعیت شهر و روستایشان به وجود خواهند آورد.