درصحن: برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور و معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوم حسن روحانی به مجلس، مهمترین رویداد مجلس دهم در سومین هفته مرداد ماه ۱۳۹۶ بود. حسن روحانی در حضور رئیس قوه قضاییه، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از مقام های دیگر کشورها، در صحن مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد تا پاسدار قانون اساسی باشد. روحانی با این سوگند رسما دومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز و یک روز بعد فهرست کابینه اش را به نمایندگان مجلس ارائه کرد تا آنها با بررسی سوابق وزرای پیشنهادی، هفته آینده میزان اعتمادشان به وزراء را به رای بگذارند. از زمان انتشار اسامی وزرای پیشنهادی، رفت و آمدها و جنب و جوش آنها در راهروهای مجلس برای جلب اعتماد نمایندگان آغاز شد و تا سه شنبه هفته آینده این تحرکات ادامه خواهد داشت.

حاشیه های مراسم تحلیف و عکس سلفی نمایندگان

پرسر و صداترین حاشیه مراسم تحلیف، گرفتن عکس سلفی جمعی از نمایندگان با خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صحن مجلس بود. عکاسان حاضر در مجلس با انتشار عکس نمایندگان در حال سلفی گرفتن با خانم موگرینی موجی را علیه نمایندگان به پا کردند. این عکس به سرعت در شبکه های مجازی دست به دست شد و به سوژه روز تویتتر با هشتک حقارت تبدیل شد. تعلق نمایندگان سلفی گیر به فراکسیون اصلاح طلبان، سبب شد تا رسانه های اصولگرا نیز با سیاسی کردن انتقادشان، وجهه متفاوتی به این رویداد دهند و آن را نشانه وادادگی اصلاح طلبان در پرونده هسته ای دانستند و برخی نیز با اشاره به زن بودن این مقام مسول سیاست خارجی اروپا، به کاستی های فرهنگی نمایندگان اشاره کردند. روزنامه شرق در گزارش تفصیلی از مراسم تحلیف و با اشاره به این عکس می نویسد: «مسابقه سلفی به‌خاطر زن‌بودن موگرینی نبود، باور کنید فقط ناشی از تب داشتن عکس خاص برای کانال‌های شخصی تلگرامی است. اگر جان کری هم بود همین بساط می‌شد».

غیبت مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف

پرهیز از دعوت مولوی عبدالحمید از رهبران جامعه سنی مذهب ایران به مراسم تحلیف با انتقادهای متعدد همراه شد. محمود صادقی نماینده تهران از جمله منتقدان این رویداد بود. صادقی می پرسد: «اگر عدم استفاده از اهل سنت در کابینه را با محدودیت ها توجیه می کنند، دعوت نکردن از مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف را چگونه توجیه می کنند؟

جلیل رحیمی جهان آباد نماینده تربت جام و رئیس فراکسیون سنی های مجلس دهم نیز در جلسه بعد از برگزاری مراسم تحلیف در تذکری در صحن مجلس نسبت به دعوت نکردن از مولوی عبدالحمید واکنش نشان داد. او با اشاره به اصل ۱۹ قانون اساسی مبنی بر مساوری بودن مردم ایران از هر قوم و نژاد و مذهب گفت: «آیا این شرط انصاف، برادری و هم‌میهنی بود که بگوییم برای نماینده اهل سنت ایران در خانه ملت جا نبوده است؟ کدام انسان عاقل، منصف و با فهمی این حرف را می‌پذیرد که بگوییم برای یک نماینده جامعه اهل سنت، زعیم، پیشوا، امام جمعه و فرد مورد احترام جامعه اهل سنت جا نداشتیم.» او خواستار دلجویی از مردم ایران و اهل سنت شد. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ با اشاره به اظهارات علی لاریجانی گفت: «به علت کمبود جا، هیچکدام از نمایندگان ولی‌فقیه و امامان جمعه به این مراسم دعوت نشدند و این به معنی بی‌احترمی یا عدم توجه نبوده است.»

آغاز مذاکره وزرای پیشنهادی با نمایندگان و فراکسیون های مجلس

یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف، حسن روحانی کاندیداهای ۱۷ وزارتخانه را به مجلس معرفی کرد و معرفی کاندیدای وزارت علوم را به تاخیر انداخت. حسن روحانی این افراد را به مجلس معرفی کرد:

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: سیدمحمد بطحائی

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد جواد آذری جهرمی

وزیر پیشنهادی اطلاعات: سید محمود علوی

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: کرباسیان

وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمد جواد ظریف

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حسن قاضی زاده هاشمی

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی

وزیر پیشنهادی دادگستری: سید علیرضا آوایی

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی

وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدار زنگنه

وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌الله بیطرف

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر

با انتشار اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس، رفت و آمدها و لابی های وزرا با نمایندگان برای جلب رای اعتماد آنها آغاز شد. خبرگزاری تابناک در این خصوص نوشته: «از همان ابتدای معرفی اعضای کابینه، لابی های سنگینی در حال شکل گیری در راهروهای مجلس است و نمایندگان وزرای پیشنهادی به همراه برخی چهره های پیشنهاد شده، رفت و آمد خود را به مجلس شورای اسلامی آغاز کرده اند.»

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که معرفی مجدداش با انتقادهایی همراه شده، با حضور در فراکسیون اهل سنت به آنها وعده داد که «شورای مشورتی اقوام و مذاهب را در وزارت‌ کشور تشکیل می‌دهد» جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس فراکسیون اهل سنت در خصوص وعده های وزیر کشور به نمایندگان اهل سنت مجلس گفت: «وزیر کشور از تشکیل شورای مشورتی اقوام و مذاهب و بکارگیری نیروهای شایسته صرف نظر از نگاه قومی، سیاسی و مذهبی در وزارت کشور طی دوره آینده کاری خود در صورت کسب رای اعتماد از خانه ملت، خبر داد.»

ماجرای سپردن وثیقه میلیاردی وزیر بهداشت برای برادر رئیس جمهور

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت که با سوالی در خصوص سپردن وثیقه برای آزادی حسن فریدون برادر رئیس جمهور از سوی اعضای فراکسیون اصولگرایان روبرو شده بود در فراکسیون اصولگرایان گفت: «آشنایی و ارتباط خانوادگی قدیمی این وظیفه را ایجاب می‌کرد اگر مشکلی در زندگی برای ایشان به وجود آمده و مانند هر فرد دیگری که ممکن است، بازداشت شود و برایش قرار وثیقه صادر کنند، بی‌تفاوت نباشیم. البته من آن زمان در سفر قرقیزستان بودم و از آنجا که دادستان اعلام کرده بود هر تعداد سند می‌توان به عنوان وثیقه آزادی ایشان فراهم کرد، همسر من که سند محل سکونت ما به نام ایشان است، همراه همسر آقای فریدون به دادسرا رفتند و سند منزل مسکونی را برای آزادی ایشان به وثیقه گذاشتند و من از این بابت از ایشان تشکر می‌کنم.»

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: «از آنجا که سندهای خانواده آقای فریدون کفاف وثیقه تعیین‌شده را نمی‌کرد، سندهای دیگری برای آزادی ایشان از جانب همسر آقای فریدون و دیگر بستگان‌شان فراهم و ایشان آزاد شد؛ در هر حال همه آنچه از طرف همسر بنده کمک شد، همین سند منزل مسکونی است که حدود ۴ یا ۵ میلیارد تومان برای آن قیمت گذاشتند و آنچه غیر آن گفته شده، شایعه است و من گمان می‌کنم این اقدام انساندوستانه نه برای ایشان، بلکه برای هرکس دیگری که در بند است و دادستان اجازه گذاشتن وثیقه می‌دهد، کار خیری است و اگر از کسی کمکی بر می‌آید نباید دریغ کند، ضمن آنکه من معتقدم این اقدام برای آرامش کشور هم حرکت درستی بوده است.»

محمود علوی وزیر اطلاعات نیز با حضور در فراکسیون مستقلین گفته: «سیاست وزارت اطلاعات در خصوص کانال‌ها، برنامه پلیسی نیست و اینگونه برخورد در قبال فعالان مدنی جدای از عناصر ضد انقلاب را در شأن یک جامعه رشد یافته نمی‌دانیم، در مورد ادمین کانال‌های داخلی می‌توانیم افراد را احضار کنیم و به دستگاه قضائی تحویل دهیم و دخالتی در کار قاضی نداریم.»

مذاکره وزرای پیشنهادی تا سه شنبه هفته آینده که مجلس وارد بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی می شوند ادامه خواهد داشت.

وعده رئیس مجلس به تلاش برای رفع حصر رهبران جنبش سبز

نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس دهم که از هفته گذشته تلاش علنی خود، برای رفع حصر رهبران جنبش سبز آغاز کرده اند، این هفته با تشکیل کمیته رفع حصر به دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس رفتند تا با جلب حمایت او، موضوع آزادی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را از حصر خانگی را سرعت بخشند. به گفته غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو این کمیته، علی لاریجانی به اعضای کمیته رفع حصر وعده داده تا با جدیت این مساله را پیگیری کند.

قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند نیز در خصوص تشکیل این کمیته گفته: «باتوجه به نگرانی‌هایی که در رابطه با سلامتی محصورین وجود دارد و مسئله رفع حصر در جریان انتخابات نیز بار‌ها به‌عنوان یک مطالبه مطرح شد، تصمیم به تشکیل کمیته‌ای به‌منظور پیگیری این مسئله گرفتیم. این مسئله مسبوق به سابقه بوده و در گذشته نیز به‌ویژه در بحث حصر مرحوم آیت‌الله منتظری شاهد بودیم که اقداماتی انجام و کمیته‌ای نیز تشکیل شد که الحمدالله عملکرد آن موفقیت‌آمیز هم بود و به نتیجه هم رسید. با این حساب هدف از تشکیل این کمیته آن است که از طرق مختلف و به دور از جار و جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی موضوع را پیگیری کنیم و با جلوگیری از ورود به حواشی بی‌مورد، این مسئله را به نتیجه برسانیم.»

سفر تحصیلی مشمولان دیپلمه به خارج از کشور ممنوع شد

نمایندگان مجلس با اصلاح ماده ۳۵ قانون خدمت نظام وظیفه عمومی، امکان ادامه تحصیل مشمولان دیپلمه در دانشگاههای خارج از ایران را سلب کردند.

براساس این مصوبه مشمولان دیپلم که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور که مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت می‌باشند، پذیرفته شوند تا زمانی که وفق تبصره ۱ ماده ۳۳ به تحصیل اشتغال دارند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند مشروط به اینکه دارای غیبت غیرموجه نباشند.

پیش از تصویب این اصلاحیه در مجلس مشمولان دیپلمی که در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرفته شده بودند می‌توانستند با استفاده از معافیت تحصیلی برای ادامه تحصیل به خارج روند که مجلس با این مصوبه این امکان را برداشت که در صورت تایید شورای نگهبان دیپلمه‌هایی که به سربازی رفته‌اند تنها می‌توانند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در تشریح این مصوبه گفته: «مشمولان دیپلمه اگر غیبت نداشته باشند می‌توانند برای تفریح یا زیارت با دریافت مجوز موقت خروج از کشور خارج شوند اما امکان ادامه تحصیلشان در خارج از کشور وجود ندارد. بنابراین مشمولان دارای مدرک دیپلم اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند یا می‌بایست وضعیت سربازی خود را به طور قطعی مشخص کرده و یا مدرک کارشناسی را در داخل کشور اخذ کرده و سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.»

بررسی رای اعتماد وزرا و طرح مقابله با امریکا

بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دوم حسن روحانی مهمترین دستور کار هفته آینده مجلس شورای اسلامی است. نمایندگان مجلس همچنین طرح مقابله با اقدامات تروریستی امریکا در منطقه را بررسی خواهند کرد. کلیات این طرح هفته گذشته به تصویب نمایندگان رسیده بود. کمیسیون امنیت ملی این هفته این جزئیات این طرح را تصویب و گزارش خود را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرد. مکلف کردن دولت به تقویت سپاه قدس و قوای موشکی مهمترین بخش طرحی است که برای مقابله با اقدامات دولت امریکا در مجلس در دست بررسی است.