درصحن- شوراها: تعیین روز اول شهریور ماه، بعنوان زمان تشکیل رسمی شورای پنجم، منتخبان شوراها را بر آن داشت تا انتخاب شهرداران را سرعت بخشند.

برخلاف منتخبان شورای تهران که یک زن دانشگاهی (دکتر الهه کولایی) بدون سابقه مدیریتی را برای شهرداری تهران کاندیدا کردند و از ابتدا قابل پیش بینی بود که او نامزد نهایی نیست، منتخبان شورای اصفهان دست روی «فاطمه مقیمی» گذاشته و او را نامزد شهرداری اصفهان کرده اند. فاطمه مقیمی از کارآفرینان شناخته شده بخش خصوصی و عضو اتاق بازرگانی ایران و از قوی ترن چهره های زن ایران به شمار می رود. او درباره خود می گوید: «آنچنان که همه تصور می کنند سرمایه مالی ندارم ولی مولتی میلیاردم به خاطر انرژی ها و روابط انسانی که دارم. من آن قدر دوست و رفیق دارم ، آن قدر همراه دارم، آن قدر آدم ها را می شناسم و آدم ها مرا می شناسند که خودش مهم ترین سرمایه من است. چون در نهایت چیزی با خودم نمی برم ولی اثراتی که از خودم باقی می گذارم ثروت من محسوب خواهد شد.»

فاطمه مقیمی پیشنهاد شهرداری اصفهان را دریافت کرده ولی هنوز به آن پاسخ نداده و گفته: «برای مدیریت چنین شهری نیاز به برنامه مدون هست و نمی‌توان یک شبه تصمیم گرفت اما در صورتی که به این نتیجه برسم که برای این سمت کاندیدا شوم، برنامه خود را برای اداره شهر اصفهان آماده خواهم کرد.»

وی در خصوص اینکه قرار است اولین زن شهردار یک کلان شهر مذهبی شود، گفته: «من از نظر مذهبی و اعتقادات مشکلی ندارم که الان دغدغه آن را داشته باشم. مذهب و اعتقاد باید درون انسان‌ها وجود داشته باشد. علم مدیریت، روش شناخت از جامعه و هدف گذاری مهم‌ترین اصول برای پست‌های اجرایی است. من وجود تفکیک جنسیتی در شهرداری‌ها را نمی‌پذیرم امروز دیگر بحث زن یا مرد بودن مهم نیست بلکه افرادی که به مدیریت کلان آشنایی دارند بایستی در سمت‌های اجرایی قرار بگیرند.»

بنابرآنچه در ویکی پیدیا آمده «سیده فاطمه مقیمی» زادهٔ شهریور ۱۳۳۷ تهران، کارآفرین ایرانی، اولین پرزیدنت سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران است. او دارای مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی و راه و ساختمان، فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش تحول، دکترای (DBA) مارکتینگ و دانشجوی دکتری تخصصی کارآفرینی بین الملل می باشد. دکتر مقیمی مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین‌الملل سدیدبار است و در کارگروه‌های مرتبط با موضوع حمل‌ونقل همکاری‌های زیادی دارد. سیده فاطمه مقیمی اولین بانوی بنیانگذار صنعت حمل و نقل و کشتیرانی خصوصی در ایران است.

کلید بهشت به نجفی سپرده شد

منتخبان شورای پنجم تهران به اما و اگرها در خصوص شهردار آینده تهران پایان دادند. هر ۲۱ منتخب تهران، آراء خود را به نام محمد علی نجفی به صندوق ریختند تا او بدون مخالف و با حمایت صدرصدی منتخبان راهی بهشت شده و برکرسی محمد باقر قالیباف تکیه زند. این رویداد در حالی در سومین هفته مردادماه سال ۹۶ رخ داد که شورای پنجم هنوز رسما فعالیت خود را شروع نکرده و نجفی برای سکانداری شهرداری تهران به آراء منتخبان در یک جلسه رسمی نیز نیازمند است و به نظر می رسد آنگونه که الویری رئیس موقت شورای پنجم تهران گفته در اولین جلسه رسمی شورای پنجم در هفته اول شهریورماه رخ خواهد داد.

شش رقیب محمد علی نجفی تا روز رای گیری یکی پس از دیگری انصراف دادند تا نجفی در نهایت تنها گزینه باقی مانده در لحظه رای گیری باشد. بیطرف و شریعتمداری برای حضور در دولت از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف دادند و افشانی، مرعشی، کولایی و دست آخر مهرعلیزاده نیز جهت حفظ انسجام اصلاح طلبان و انتخاب نجفی با کل آراء به سمت شهردار از رقابت با او پرهیز کرده و از کاندیداتوری انصراف دادند.

دو روز پیش از رای گیری، محمد باقر قالیباف که عملکردش با انتقادات بسیاری همراه بوده، در جریان افتتاح خط هشت متروی تهران، در رد انتقادات وارده به عملکردش گفته بود که برنامه های ارائه شده از سوی پنج کاندیدای شهرداری تهران، نشان می دهد آنها حرف تازه ای برای گفتن ندارند. روشن نیست وقتی برنامه ها منتشر نشده بود،‌ قالیباف بر چه مبنای این سخنان را بر زبان رانده بود. از میان پنج کاندیدای شهرداری تهران تنها نجفی به او پاسخ گفت. او در پاسخ به قالیباف گفت: «قرار نیست همیشه حرف جدید بزنیم. گاهی باید به حرفهایى که۱٢سال گفته‌اند و به آنها عمل نکرده‌اند، عمل کنیم و اشتباهات و خطاها را اصلاح کنیم.» قالیباف اما داوری را به مردم واگذار کرد و گفت: «مردم قضاوت خواهند کرد که کدام جریان و افراد بهتر به وعده و شاخص‌های خود عمل خواهد کرد.»

محمد باقر قالیباف روز اول شهریور کلید بهشت را بعد از ۱۲ سال به محمد علی نجفی واگذار خواهد کرد. محمد علی نجفی دانش آموخته دانشگاه ام آی تی امریکا، وزیر علوم دولت رجایی و مهدوی کنی، وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی رفسنجانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت خاتمی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دولت حسن روحانی و عضو شورای شهر تهران بوده است. او شانزدهمین شهردار تهران خواهد بود.

درگیری در آخرین ملاقات

اعضای شورای چهارم در حالی که آخرین جلسات خود را برگزار می کنند و کمتر از دو هفته دیگر کرسی های خود را به منتخبان جدید واگذار خواهند کرد، در سومین هفته مردادماه شاهد درگیری افرادی بودند که برای ملاقات با آنها به ساختمان شورای تهران مراجعه کرده بودند. خبرگزاری ایسنا مراجعه کنندگان را مال باختگان پروژه ای در فلکه دوم صادقیه تهران معرفی کرده و نوشته: «در جریان آخرین جلسه شورای شهر تهران چند مرد که برای ملاقات با اعضای شورای شهر آمده بودند با مخالفت مأموران پلیس در صحنه رو به رو شدند که سبب سروصدا و درگیری شد. با ایجاد سر و صدا دقایقی کار جلسه علنی با اخلال روبه رو شد که معصومه آباد عضو شورای شهر با خارج شدن از جلسه به گفت و گو با این افراد پرداخت و آنها را آرام کرد.»

افتتاح خط ۸ مترو قبل از آمادگی برای بهره برداری

افتتاح خط ۸ مترو تهران در آخرین روزهای کاری سردار قالیباف، با انتقاد شدید اعضای شورای شهر تهران روبرو شد. منتقدان معتقدند این خط مترو هنوز آماده بهره برداری نشده و افتتاح آن، با حکم دادگستری صورت گرفته است.

معاون وزارت راه و شهرسازی می گوید بهره برداری از این خط هنوز به تایید شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه نرسیده است.

مهرداد تقی زاده گفته: «در مکاتبات و مراجعاتی که مسئولان شرکت مترو و شهرداری تهران با دادگستری بخش آفتاب داشته‌اند، موفق به اخذ حکمی شده‌اند که فقط بتوانند این خط را افتتاح کنند اما طبق همین حکم تا زمانی که طرح ایمنی این خط در شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی مورد تائید قرار نگیرد و در ادامه اجرا نشود، شرکت مترو تهران حق بهره‌برداری از این خط را ندارد.»

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران نیز این افتتاح را نمایشی خوانده و از شهردار تهران پرسیده که افتتاح قبل از قابلیت بهره برداری چه معنایی دارد؟ به گفته انصاری مردم تفاوت کار واقعی و نمایشی را تشخیص می‌دهند و این اقدامات تاثیری روی اراده مردم ندارد.

انصاری اینگونه افتتاح‌های نمایشی و زودهنگام را ظلم به شهردار و شورای شهر آینده دانسته و گفته: اینکه 20 روز  مانده به انتهای کار هر روز یک جا را افتتاح می‌کنند، چه معنایی دارد و چه چیزی را می‌خواهند ثابت کنند؟ وقتی کار عمرانی با عجله و خارج از روال افتتاح شود، پیمانکار نیز از زیر بار تعهدات شانه خالی کرده و این ظلم مضاعف به شهرداری خواهد بود. در شرایطی که خزانه شهرداری توان پرداخت حقوق پرسنل راندارد؛ افزودن بار اضافی برای مدیران آینده دور از انصاف و مروت است.