درصحن-شوراها: تغییر ترکیب سیاسی شورای شهر تهران، که با پیروزی ائتلاف امید (اصلاح طلبان) در انتخابات شورای پنجم حاصل شد، یک نتیجه عمده دیگر نیز به همراه داشت: «خروج پرسنل سابق سپاه و بسیج از شورای شهر تهران.»

دوره جدید شورای شهر تهران، در حالی از دو ماه دیگر رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که هیچ کدام از اعضای آن، از سپاه و بسیج به شورا نیامده‌اند، تا شورای تهران پس از ۱۸ سال، بدون حضور پرسنل سپاه، دوران تازه‌ای را تجربه کند.

شورای چهارم تهران با حضور ۷ نفر از پرسنل سپاه و بسیج، نظامی ترین شورای پنج دوره تهران بوده است. در این دوره پرویز سروری، ابوالفضل قناعتی، مجتبی شاکری، محسن پیرهادی، مرتضی طلایی، حبیب کاشانی و مهدی چمران هفت عضو شورای شهر بودند که پیش از ورود به شورا در سپاه و بسیج فعالیت داشته اند.

شورای سوم و دوم نیز ۴ عضو با سابقه فعالیت در سپاه و بسیج حضور داشتند، مهدی چمران، حسن بیادی، حبیب کاشانی، مرتضی طلایی و محمود خسروی وفا، نیروهای نظامی شورای سوم و دوم بودند و در شورای اول نیز سه چهره با سابقه فعالیت در سپاه حضور داشت، هرچند به لحاظ سیاسی هر سه آنها با فرماندهان وقت سپاه اختلاف نظر اساسی داشتند. عبداله نوری، عباس دوزدوزانی و محمد غرضی سه عضو شورای اول بودند که سابقه حضور در سپاه را در کارنامه خود داشتند.

خروجی سه دوره، دوم، سوم و چهارم که با بیشترین عضو نظامی تشکیل شده بود، شهرداری محمود احمدی نژاد عضو بسیج اساتید و شهردار نظامی به نام محمد باقر قالیباف و واگذاری بیشترین پروژه های عمرانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. روزآنلاین در گزارشی در سال ۱۳۹۳ از قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران با سپاه خبرداد و نوشت: «عیسی شریفی، قائم مقام شهردار و سید دادوش هاشمی، معاون مالی و اقتصاد شهری، از سوی شهرداری تهران و سرتیپ پاسدار جمال‌الدین آبرومند، معاون فرمانده کل سپاه و رئیس هیات مدیره بنیاد تعاون سپاه به همراه سید پرویز فتاح، مدیر عامل این بنیاد، قراردادی را در تاریخ سوم خرداد ماه ۱۳۹۳ امضا کرده‌اند که ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. این مبلغ برای واگذاری پروژه‌های عمرانی پایتخت به سپاه به مدت چهار سال درنظر گرفته شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن باید به صورت نقدی از سوی شهرداری تهران پرداخت شود. این قرارداد به امضای شهردار تهران و فرمانده کل سپاه هم رسیده است.»

این گزارش می افزاید: «مبلغی که شهرداری ملزم به پرداخت نقدی آن شده، از بودجه نقدی شهرداری تهران در سال جاری که حدود ۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده هم بیشتر است. مجموع مبلغ توافق شده نیز به طور میانگین سالیانه ۵ هزار میلیارد تومان است و تقریبا تمامی بودجه عمرانی شهرداری را از آن خود خواهد کرد. به عنوان مثال مصوب شده تا در سال جاری، ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران به توسعه عمران وحمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت اختصاص پیدا کند.»

حال باید دید شهردار شورای پنجم، بدون عضوی از اعضای سپاه و بسیج، چه کسی خواهد بود و سرنوشت قراردادهای شهرداری با سپاه چه خواهد شد.

 

نیروهای سپاهی و بسیجی در شورای اول تا چهارم تهران:

 

  دوره اول دوره دوم دوره سوم دوره چهارم
۱ عباس دوزدوزانی: فرماندهی کل سپاه پاسداران در سال 1358 و 1359 مهدی چمران:

معاون ستاد کل نیروهای مسلح

مهدی چمران:

معاون ستاد کل نیروهای مسلح

مهدی چمران:

معاون ستاد کل نیروهای مسلح

۲ عبداله نوری:

نماینده آیت الله خمینی در سپاه پاسداران

حبیب کاشانی:

فرمانده حوزه مقاومت بسیج و مشاور فرماندهی سپاه ناحیه غرب تهران

حبیب کاشانی:

فرمانده حوزه مقاومت بسیج و مشاور فرماندهی سپاه ناحیه غرب تهران

حبیب کاشانی:

فرمانده حوزه مقاومت بسیج و مشاور فرماندهی سپاه ناحیه غرب تهران

۳ محمد غرضی:

عضو ارشد سپاه پاسداران

حسن بیادی:

عضو وزارت دفاع

حسن بیادی:

عضو وزارت دفاع

پرویز سروری:

شورای فرماندهی سپاه

۴   محمود خسروی وفا:

عضو سپاه

عضو شورای بسیج ورزش

مرتضی طلایی:

فرمانده انتظامی تهران

رییس قرارگاه فرماندهی سپاه برخوار و میمه، رییس قرارگاه فرماندهی سپاه خوانسار

مرتضی طلایی:

فرمانده انتظامی تهران

رییس قرارگاه فرماندهی سپاه برخوار و میمه، رییس قرارگاه فرماندهی سپاه خوانسار

۵       ابوالفضل قناعتی:

فرمانده گردان لشکر 27 محمدرسول الله،

 

مدیرعامل باشگاه فجر سپاه تهران،

 

مدیرعامل موسسه شهید همت قرار گاه خاتم الانبیاء (ص)،

 

مسوول سازمان ورزش سپاه تهران، فرمانده بسیج ورزشکاران سپاه تهران

۶       مجتبی شاکری:

جانباز و عضو سپاه،

مدیر دفتر ادبیات و ایثار بسیج دانشجویی کل کشور،

۷       محسن پیرهادی:

مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران