درصحن: قلم قرمز شورای نگهبان بر نام کاندیداهای مطرح جریان اصلاحات در شهر قزوین، در جریان انتخابات مجلس دهم، همچون ناصر قوامی، محمد علیخانی، زهرا یوسفی، درویش، خطیب امامقلی، و علیرضا ترابی، میدان را برای ظهور چهره‌ای تازه و جوان در این شهر گشود تا مردم قزوین اولین نماینده زن خود را راهی مجلس کنند. حمیده زرآبادی، اولین نماینده زن قزوین در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی است که با حمایت ائتلاف امید به مجلس دهم راه یافت تا طلسم راهیابی زنان قزوینی به مجلس شکسته شود.

 

حمیده زرآبادی کیست؟

حمیده زرآبادی در تیرماه ۱۳۵۹ در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. او نوه آیت الله جلیل زرآبادی و فرزند آیت الله موسی زرآبادی از علمای مطرح قزوین است. حمیده زرآبادی تا پایان مقطع کارشناسی، تحصیلات خود را در قزوین دنبال کرد و پس از دریافت مدرک مهندسی برق، راه دانشگاه علوم تحقیقات تهران شد تا مدرک کارشناسی ارشداش را دریافت کند. او در سال ۱۳۹۰ موفق شد فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی برق دریافت کند.

حمیده زرآبادی حدود دو سال بعد از انقلاب ۵۷ به دنیا آمده و کودکی‌اش در دوران جنگ ایران و عراق سپری شده، بنابراین فعالیتی در این دو رویداد مهم تاریخ معاصر ایران نداشته است. بررسی کارنامه سیاسی- اجتماعی او نشان می‌دهد که او قبل از ورود به مجلس فعالیت درخور توجهی در حوزه سیاسی و اجتماعی نداشته است و تنها به دو دلیل برای ورود به مجلس مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفته است: ۱- زن بودن، ۲-انتساب به خانواده زرآبادی. یکی از اصلاح طلبان قزوین در مقاله‌ای به بررسی دیدگاه موافقان و مخالفان قرار گرفتن نام زرآبادی در فهرست اصلاح طلبان قزوین می نویسد: «مخالفان معتقدند او هیچ سابقه سیاسی-اجتماعی‌ای ندارد ولی سران جبهه اصلاحات بر دو ویژگی زن بودن و وابسته بودن به خاندان جلیله زرآبادی تاکید دارند.» زرآبادی در پاسخ به منتقدان‌اش می‌گوید: «همیشه مساله اینگونه بوده که افرادی به تصور اینکه قدرتمند هستند و توانایی چانه‌زنی دارند انتخاب شده‌اند. اما من فکر می‌کنم که باید به تمام افراد جامعه اعتماد کرد. اگر به دنبال اتفاق نویی در جامعه هستیم، باید توانایی تمام افراد را باور داشته باشیم. بهتر است این فرصت به کسانی که توانمند هستند؛ داده شود.»

زرآبادی که تا پیش از ورود به مجلس در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استان قزوین مشغول به خدمت بود، در جریان انتخابات مجلس دهم تصمیم می‌گیرد وارد فضای سیاسی کشور شده و برای نمایندگی مردم قزوین در مجلس دهم اعلام کاندیداتوری می کند. رد صلاحیت گسترده چهره‌های مطرح اصلاح طلب در این استان، این امکان را برای او مهیا می‌کند تا بتواند نگاه رهبران جریان اصلاحات در شهر قزوین را متوجه خود کند. آنها نیز به رغم برخی اعتراضات، از او حمایت می‌کنند تا نامش در فهرست ائتلاف امید قرار گیرد. او این‌گونه به مجلس دهم راه یافت تا اولین زنی باشد که از این شهر پا به مجلس می‌گذارد.

حمیده زرآبادی اما با ورود به مجلس سعی می‌کند در ردیف بازیگران اصلی فراکسیون امید قرار گیرد به طوری‌که به همراه محمد رضا تابش و حسین زاده از سوی فراکسیون امید به شورای‌ عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان معرفی می‌شود. شورایی متشکل از نمایندگان احزاب اصلاح طلب، که وظیفه سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات را برعهده دارد.

حمیده زرآبادی در جریان انتخابات اعضای شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس، که در صحن علنی مجلس برگزار شد موفق شد با ۱۳۲ رای، بیشترین رای را کسب کند و به عنوان نفر اول این شورا انتخاب شود. او در اجلاس سالیانه این اتحادیه نیز که با حضور نمایندگان پارلمان کشورهای عضو، در ژنو برگزار شد، طی سخنانی به بررسی وضعیت زنان پرداخت و گفت: «برای تغییر کلیشه‌های سنتی درباره قدرت زنان به عنوان رهبران قابل اتکاء و تصمیم سازان، باید از کودکان‌مان آغاز کنیم؛ در این مسیر، دانش آموزان ایرانی در مدارس این تقسیم کار عادلانه را در قالب انتخابات مجلس دانش آموزی تمرین می‌کنند.» او اضافه کرد: «اطلاعات و آماری وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش تعداد نمایندگان زن در پارلمان لزوما به تصویب قوانین حمایتی از زنان نمی‌انجامد، بنابراین، برای ایجاد یک بدنه شایسته از زنان برای خدمت در مجلس باید راهبردی بلند مدت در جهت پرورش نسل جوان اتخاذ کرد تا ایشان را از سطوح محلی تا ملی آماده مشارکت سیاسی سازد.»

 

سوابق شغلی و اجرایی

حمیده زرآبادی تا پیش از ورود به مجلس علاوه به فعالیت در حوزه صنعتی، در برخی از دانشگاه‌های کشور نیز سابقه تدریس دارد. مهمترین سوابق شغلی و اجرایی او به این شرح است:

  • مجری طرح‌های پژو هشی؛ سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران
  • مشاور تحصیلی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
  • کارشناس؛ آزمایشگاه دانشگاه علم و صنعت ایران
  • کارشناس؛ آزمایشگاه دانشگاه بین المللی امام  خمینی «ره»
  • سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
  • تدریس در دانشگاه‌های علم و صنعت، امام خمینی و آزاد قزوین و موسسه آموزش عالی البرز
  • عضو سازمان نظام مهندسی ایران
  • عضو انجمن های مهندسان برق و مکاترونیک ایران

 

حمایت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها

حمایت حمیده زرآبادی از ورود زنان به ورزشگاه‌ها که در مصاحبه‌ای با شبکه «من و تو» مطرح شد، با واکنش تند بسیج دانشجویی دانشگاه‌های قزوین روبرو شد. انجام مصاحبه با یک شبکه فارسی زبان خارج از کشور و پرداختن به موضوع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دو محور انتقاد بسیج دانشجویی به حمیده زرآبادی بود. در بیانیه بسیج دانشجویی آمده است: «آیا در اوضاع کنونی مهمترین مسئله مردم و بانوان ما حضور در ورزشگاه است؟ آیا خانم زرآبادی مسئله و مشکل دیگری را نمی‌بینند که بخواهند آن را پیگیری کنند؟»

زرآبادی در مصاحبه با شبکه من و تو گفته بود که موضوع رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را پیگیری می کند.

زرآبادی معتقد است حقوق و مطالبات زنان در جامعه باید از سوی خود آنان مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد. او با حمایت از عدالت جنسیتی می‌گوید: «توسعه پایدار و تحقق عدالت اجتماعی با توجه به بحث زنان اهمیت پیدا می‌کند و این بدین معناست که بدون توجه به قشری که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند توسعه پایدار اتفاق نخواهد افتاد.»

 

خانواده

پدر بزرگ حمیده زرآبادی، آیت الله جلیل زرآبادی و پدرش موسی زرآبادی است. پدرش شاگرد آیت الله خمینی بود که موفق شد از ایشان اجازه اجتهاد کسب کند. او نه تنها از طرف پدری آیت الله زاده بود بلکه از طرف مادری نیز این عنوان را دارد. او از طرف مادری، نوه آیت الله علی صدیقی از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران است.