درصحن: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته اول آذر ماه یک فوریت طرحی را تصویب کردند که درصورت تصویب نهایی در مجلس و تایید شورای نگهبان، مصوبه مجلس نهم در اعلام تعطیلی روز هشتم ماه ربیع الاول ملغی می شود. روز هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسگری و یک روز مذهبی است. حامیان اعلام تعطیلی این روز در مجلس نهم با اشاره به آغاز امامت امام مهدی، این روز شایسته بزرگداشت دانستند.

علی مطهری نایب رئیس مجلس در جریان تصویب یک فوریت این طرح با بیان اینکه شورای نگهبان در مجلس نهم نیز با این طرح مخالف بوده، گفته: «این طرح به هیچ وجه جنبه سیاسی یا فراکسیونی ندارد و همه فراکسیون‌ها آن را امضا کردند؛ چرا که مصلحت کشور و جایگاه مجلس را در نظر گرفتیم و معتقدیم این موضوع موجب وهن مجلس است.»

وی خاطرنشان کرده: «روشن نیست که مردم باید در این مناسبت عزاداری کنند یا شادی، ضمن اینکه فلسفه تعطیلی بزرگداشت مناسبت است اما آیا ما با تعطیلی این مناسبت می‌توانیم آن را بزرگ بداریم یا اینکه اگر ادارات دایر باشند و مطبوعات منتشر شوند می‌شود این کار را انجام داد.» علی مطهری تعطیلی این روز را دارای اثرات اقتصادی گسترده برای دولت و بخش خصوص دانسته و بر این نکته تاکید کرده که برخی تند روها در این روز مراسمی برگزار می کنند که مخل وحدت اسلامی است.

بر این اساس نمایندگان با ۱۳۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده با یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی موافقت کردند.

تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات ایران

نمایندگان مجلس همچنین در این هفته رای به تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات ایران دادند. کمیسیون صنایع و معادن مجلس مخالف انجام این تحقیق و تفحص بود ولی نمایندگان مجلس نظر کمیسیون را نپذیرفتند. نمایندگان با ۱۱۴ رای موافق، ۵۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه با انجام تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات موافقت کرده و این طرح تفحص کلید خورد.

تبلیغ آسیب رسان به بدن جرم شد

انتشار تبلیغات آسیب رسان به سلامت انسان جرم و خاطیان مجازات می شوند. این مصوبه دیگر مجلس در اولین روزهای آذر ماه سال ۹۶ بود. براساس این مصوبه که با ۱۶۳ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغات خلاف واقع که نوعاً موجب گمراهی و فریب مخاطب می‌شود به هر طریق از جمله رسانه‌های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه 6 و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای ۲ تا ۵ سال محکوم می‌شود در صورتی که به مصرف‌کننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران آن معادل ۲ تا ۵ برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می‌شود.

کسر بودجه ۱۶ هزار میلیاردی طرح تحول سلامت

طرح تحول سلامت از جمله برنامه های تبلیغاتی دولت روحانی است که پس از اجرا با اعتراض نایب رئیس مجلس روبرو شده است. مسعود پزشکیان که پیش از این وزارت بهداشت را عهده دار بوده و برای سالهای متمادی در مجلس حضور دارد در این خصوص گفته: «از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم که این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح شانزده هزار میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند ناراضی هستند، علتش بی عدالتی است.»

عضو فراکسیون امید مجلس که در کنگره انجمن اسلامی معلمان سخن می گفت، اضافه کرده: «پزشکی وجود دارد که ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد و در مقابل پزشکی در ماه دو میلیون تومان درآمد کسب می‌کند. من پس از دوره وزارت بهداشت می‌خواستم برای پزشک خانواده‌ کمک کنم، ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما راهم ندادند. بنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این به تخصص خودم که جراحی است، پرداختم و همان دولت در عرض سه سال به اندازه ۳۰ سال پول به حسابم واریز کرد. من با خواندن یک عکس ۵۰۰ تومان پول به حسابم وارد می‌‌‌‌‌‌‌شود. البته هیچ پزشکی خودزنی نمی‌کند، ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما من معتقدم که با بی‌عدالتی نمی‌توان کشور را اداره کرد.»

سخنان مطهری درباره حصر مغایر با وظایف نمایندگی‌ وی شناخته نشد

سخنگو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از بی مورد بودن شکایت از علی مطهری به دلیل اظهار نظر در خصوص حصر رهبران جنبش سبز خبر داده و گفته: «معاون فرهنگ و ارتباطات شورای عالی امنیت ملی کشور در شکایتی علیه آقای علی مطهری مدعی شده که این نماینده مجلس در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به مساله حصر ورود کرده و مسائلی را مطرح کرده که نباید عنوان می‌شده است.»

جمالی نوبندگانی اضافه کرده: «این شکایت را مورد بررسی قرار دادیم و هیات نظارت نوعا این سخنان را مغایر وظایف نمایندگی تشخیص نداد.»

به گفته جمالی نوبندگانی پرونده شکایت جبارزاده استاندار سابق استان آذربایجان شرقی از یکی از نمایندگان این استان و پرونده شکایت از هاجر چنارانی نماینده نیشابور  و شکایت نیروی انتظامی از نماینده بیجار به دلیل ضرب و شتم مامور نیروی انتظامی در فرودگاه در جلسات بعدی رسیدگی می شود.

فرار متهم صندوق ذخیره فرهنگیان به آلمان

یک نماینده مجلس از فرار یکی از متهمان پرونده اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان به کشور آلمان با ۵۰۰ میلیارد تومان، خبر داده و گفته: «با متهم فراری و وکیل مدافع او در تماس هستیم.» جبار کوچکی نژاد رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اعلام این خبر گفته: «در تحقیقاتی که انجام شده حدود 40 نفر در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان نقش داشته‌اند.»

به گفته این نماینده مجلس، بررسی‌های نهایی روی این گزارش در کمیسیون انجام و سپس برای قرائت در صحن علنی پارلمان به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.

اصلاح ساختار نظام اداری کشور به منظور فساد زدایی

یک نماینده مجلس سیستم نظام اداری کشور را فسادزا خوانده و گفته به منظور فسادزدایی از این سیستم در حال تدوین طرحی هستیم تا این سیستم تغییر کند. محمد جواد فتحی نماینده حقوقدان تهران با اعلام این مطلب گفته: «طرحی با امضای بیش از 50 نفر از نمایندگان و به استناد ماده 44 قانون آیین نامه داخلی مجلس آماده و به هیات رییسه مجلس ارجاع شده است، مبنی براینکه کمیسیون ویژه اصلاح ساختار نظام اداری کشور درمجلس تشکیل شود.» به گفته این نماینده تهران، درطول 3 دهه گذشته به شکل دائم چارت سازمانی در این نظام اداری تغییر کرده است، یعنی وزارتخانه هایی ایجاد و برخی منحل شدند، یا اینکه وزارتخانه های درهم ادغام و یا مورد تفکیک قرارگرفتند؛ بنابراین درحال حاضر بسیاری از سازمان ها وظایفی را انجام می دهند که در صلاحیت ذاتی سازمانی این نهادها نیست.

فتحی با اشاره به اینکه دریک نظام سازمانی اداری فاسد ، غیر مستند و غیرقانونی موارد به درستی اجرا نمی شود، تصریح کرده: «بسیاری ازکارها و حتی نیروها هدر می رود، البته اگر این کمیسیون تشکیل شود؛ اعضاء می توانند با اختصاص یکسال زمان و مطالعه دقیق برمدل های دنیا می توان این مشکلات فعلی را حل کرد؛ ضمن اینکه درخصوص شهرداری ها نیز همین مشکل وجود دارد، به طوری که یک نظام و ساختار اداری صحیح و مبتنی برقواعد وجود ندارد.»

گام عملی مجلس برای حل مساله عضو زرتشتی شورای شهر یزد

نمایندگان مجلس هفته آینده دو فوریت طرحی را بررسی می کنند که عضویت پیروان ادیان الهی در شوراهای شهر و روستا را بدون قید و شرط به رسمیت می شناسد. این طرح در پی اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان در خصوص عضو زرتشتی شورای شهر یزد تدوین شده است. شورای نگهبان با بیان اینکه غیرمسلمانان نمی توانند بر مسلمانان حکومت کنند خواستار ممنوعیت حضور پیروان ادیان الهی در شوراهاست ولی نمایندگان مجلس این تفسیر شورای نگهبان را خلاف قانون اساسی می دانند.

اسفندیار بختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی و طراح این طرح گفته: «استقبال خوبی از سوی نمایندگان از این طرح به عمل آمد و بیش از ۲۰۰ نماینده از همه جناح‌ها، طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و همچنین فراکسیون‌های غیرسیاسی همچون روحانیون از این طرح حمایت کردند.»

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح دوفوریتی مشخصا قانون انتخابات شوراها را تاکید و تثبیت می‌کند، اظهار داشت: «در این راستا بند ۲۶ قانون انتخابات شوراها مبنی بر امکان کاندیداتوری پیروان ادیان الهی مجددا مطرح کرده که بدون هیچ قید و شرطی این مهم محقق شود.»

با توجه به اعلام نظر قطعی شورای نگهبان، از همکنون می توان پیش بینی کرد که این حتی اگر به تصویب نمایندگان مجلس برسد، توسط شورای نگهبان رد خواهد شد. اسفندیار بختیاری در این خصوص گفته: «اگر شورای نگهبان در نظر خود مصر باشد مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیرنده خواهد بود و بر اساس قانون اساسی حرف آخر را می‌زند.»

احضار رحمانی فضلی به مجلس

رحمانی فضلی وزیر کشور که قرار بود این هفته در مجلس حاضر و در خصوص تعلل خود در نظارت بر شهرداری ها به نمایندگان توضیح دهد، هفته آینده به مجلس می آید. محمود صادقی علت این تعویق را برگزاری جلسه غیرعلنی در جلسه روز دوشنبه عنوان کرده و گفته: «با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، قرار است سوال از وزیر کشور در جریان نشست علنی چهارشنبه هفته آینده در دستورکار قرار گرفته و در صحن علنی به آن رسیدگی شود.»

طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی، لایحه حفاظت از خاک، لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور از جمله مهمترین طرح ها و لوایحی است که در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد. ضمن اینکه نمایندگان در جلسه ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی به مشکلات سپرده گذاران موسسات اعتباری خواهند پرداخت.