درصحن-شوراها: معصومه ابتکار،‌ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه پیشنهادی ابتکاری از شورای شهرهای شمالی خواسته است تا با مقرر کردن عوارض گردشگری، درآمد حاصله را برای مدیریت پسماند هزینه کنند. ابتکار گفته: مناطق گردشگری شمال کشور با معضل پسماند روبروست و شوراها می توانند با تعیین عوارض گردشگری، هزینه جمع آوری پسماند را از مسافران دریافت کنند.

انباشت زباله و آلودگی‌های زیست محیطی، از معضلات دائمی استان‌های شمالی است که در ایام تعطیلات به دلیل حضور گسترده گردشگران به شدت افزایش پیدا می کند و شهرداری‌ها قادر به تامین اعتبارات لازم برای حل این معضل زیست محیطی نیستند. ابتکار در این خصوص گفته: شوراها اختیار قطعی دارند تا عوارض لازم برای مدیریت گردشگری کسب کنند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این طرح‌ها در سطح ملی حمایت شوند و پیگیر حل موضوع پسماند در شهرستان‌های گردشگرپذیری مانند فومن هستیم.

 ابتکار که به همراه رئیس جمهور به گیلان سفر کرده، تبدیل پسماند آلی به کمپوست و استفاده دوباره به عنوان کود و خاک از آن را یکی از مهم‌ترین راهکارها خوانده و گفته: با مدیریت پسماند و حل مشکلات این حوزه می‌توان ایجاد اشتغال کرد زیرا پسماند جنبه اقتصادی و اجتماعی و محیط زیستی دارد.

وی با اشاره به اینکه شوراها و شهرداران استان‌های شمالی باید دقت بیشتری داشته باشند و اعتبارات پسماند را در جایی دیگر توزیع نکنند که وقتی به پسماند می‌رسند بگویند اعتبار نداریم، گفت: ما در دولت به صورت خاص به گیلان و مازندران توجه ویژه‌ای داریم و شهرداران و شوراها پسماند را در اولویت ببینند و برنامه منسجم داشته باشند زیرا تهدید و آسیب‌های پسماند بر سواحل دریای خزر و جنگل‌ها و محیط شهری و رودخانه‌ها و منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست.