درصحن: «الگوی مصرف مردم تغییر نکند، زباله همه بودجه شهرداری را می بلعد.» این مهمترین نکته نشست خبری اعضای شورای شهر تهران بود که از سوی مرتضی الویری اعلام شد. او که پیش از این شهردار تهران بوده است، در این نشست خبری با بیان اینکه حجم عظیمی از بودجه شهرداری روزانه صرف جمع آوری ۵ هزار تن زباله می شود، گفته: «شهرداری ماهیانه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که بخش عمده آن صرف جمع آوری زباله می شود. اگر مردم می خواهند اوضاع شهر به سامان شود باید الگوی مصرف خود را تغییر دهند تا حجم کمتری زباله تولید شود.» او گفته: «سال ۸۰ زمانی که شهردار تهران بودم، شهرداری ۲۴ هزار نیرو داشت ولی در حال حاضر تعداد کارکنان شهرداری بالغ بر ۶۴ هزار نیروست، حال آنکه جمعیت تهران در این مدت دوبرابر نشده است.»

مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه ۷۹ درصد درآمد شهرداری ناپایدار و ۷۰ درصد آن از محل شهرسازی است گفته: «کسب درآمد از طریق فروش عرصه و عیان به منزله تخریب همیشگی شهر است.» او خواستار تسریع دولت و مجلس در تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری شده است.

نمایش شاخص کیفیت هوا در صحن علنی

شاخص کیفیت هوای تهران در صحن شورا به صورت مداوم به نمایش درآید. این پیشنهاد توسط یک عضو شورای تهران، برای جلب توجه اعضای شورا و شهرداری در خصوص ضرورت توجه به مساله آلودگی هوا مطرح شده است. آرش حسینی میلانی با ارائه این پشنهاد، نسبت به روند طرح کاهش آلودگی هوا انتقاد کرده و گفته: «میزان پیشرفت طرح کاهش LEZ باید در پایتخت مورد بررسی قرار گیرد. فاز اول این طرح تنها در محدوده طرح ترافیک اجرایی شده است. فاز دوم باید در کل شهر اجرایی می‌شد که هنوز این اقدام صورت نگرفته است.»

او در ادامه با اشاره به نقش عمده اگزوز خودرو به عنوان یکی از منابع آلوده کننده هوا افزوده: «معاینه فنی خودروها برای شهر تهران و کاهش آلودگی بسیار کلیدی است و با توجه به اینکه شهروندان درگیر این موضوع هستند باید اهمیت آن به صورت جدی مدنظر قرار گیرد. در همین راستا با توجه به اینکه 30 درصد آلودگی مربوط به خودروهای کاربراتوری است باید گزارشی دقیق و جامع توسط دستگاه‌های ذیربط ازجمله پلیس و ستاد معاینه فنی خودرو در خصوص روند پیشرفت این طرح به شورا ارائه شود.»

رئیس شورای شهر هنوز واکنشی به این طرح نشان نداده است. هوای تهران در فصل سرما معمولا در وضعیت ناسالم به سر می برد. این هفته مرکز پایش آلودگی هوا از شهروندان تهران خواسته از ترددهای غیر ضروری و فعالیت طولانی در فضای باز خودداری کنند.

شارژ مالی تیم فوتبال سپیدرود توسط شورای شهر رشت

شورای شهر رشت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به تیم فوتبال سپیدرود این شهر کمک مالی کرد. تیم سپیدرود رشت تنها تیم استان گیلان در رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران است.

این خبر را رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت اعلام کرده و گفته: «در کمیسیون بودجه مصوب شد ردیف ۳ میلیاردی حمایت از ورزش به ۴ میلیارد افزایش یابد. ۱ میلیارد تومان پیش از این برای سپیدرود در نظر گرفته شده است؛ ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دیگر برای این تیم لحاظ شود و ۸۰۰ میلیون تومان هم به داماش کمک شود. برای سایر هیات‌های ورزشی نیز ۹۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم.»

فرهام زاهد با بیان اینکه عدم کمک مالی به تیم های ورزشی، تبعات فراوانی در جامعه دارد گفته این کمک ها نباید به آینده موکول شود و تا پیش از نزول تیم سپیدرود به رده های پایین جدول مسابقات باید این کمک ها به این باشگاه تزریق شود.

ضرب و شتم دستفروشان؛ این بار در میاندوآب

دادستان میاندوآب از دستگیری و حبس یکی از ماموران شهرداری میاندوآب به دلیل ضرب و شتم یک دستفروش خبر داده و گفته: «متاسفانه شهری که باید مدیریت و اداره آن به پایه اخلاق و رفتار اسلامی و قانونی اداره شود امروز بر اثر سوء مدیریت با چماق اداره می شود که جای بسیار تامل است. در دنیایی که ثانیه ها و دقیقه ها در مدیریت ها و اداره شهرها سرنوشت ساز هستند این همه فرصت سوزی منابع شهری و اموال عمومی است که مسببین آنها باید پاسخگو باشند.»

به گفته مختار اصلانی ضرب و شتم دستفروشان موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شده است. او خواستار توجه شورای شهر به مسایل شهری و حل مشکلات موجود شده است.

ماموران شهرداری در اجرای قانون رفع سد معبر، با دستفروشان برخورد می کنند و گاهی این برخوردها به ضرب و شتم منجر می شود. به نظر می رسد این قانون نیاز به اصلاح دارد ولی روشن نیست چرا مجلس نسبت به این مساله ورود نمی کند.

دستور یک مرجع تقلید به ساخت فرودگاه در قم

یک مرجع تقلید در حوزه علمیه قم از شورا و شهرداری قم خواسته است مساله ساخت فرودگاه قم را با جدیت دنبال کند. آیت الله مکارم شیرازی همچنین از دولت و مجلس خواسته است با اختصاص یک ردیف بودجه حسابی به شهر قم، زمینه رشد و توسعه شهر را مهیا کنند.

آیت الله مکارم شیرازی در حالی خواستار ساخت فرودگاه قم شده که فرودگاه بین المللی امام خمینی بعنوان بزرگترین فرودگاه بین المللی ایران در حدفاصل قم و تهران قرار دارد و دسترسی به آن از قم در مقایسه با برخی مناطق تهران آسان تر است.

این روحانی ساکن قم گفته: «به یقین نمی توان از در آمد شهرداری مشکلات شهر را حل کرد و این اصل به رسمیت شناخته شده که شهرداری ها باید با درآمد خود، مشکلات را حل کنند بی اساس است.»

وی یادآور شد: «شاید در تهران و یا شهرهای بزرگ دیگری که درآمد هنگفت دارند این اصل کارایی داشته باشد اما نیمی از ساختمان های قم فرهنگی و دینی است و نمی توان از آن درآمدی داشت بلکه باید به این مراکز پول هم تزریق شود.» این مرجع تقلید شیعه تصریح کرد«وظیفه دولت در قبال قم این است که یک ردیف بودجه خوبی را برای این شهر در نظر بگیرد و در این باره سایر شهرها نباید معترض باشند چرا که قم با بقیه شهرها متفاوت است.»

دوره جدید شورای عالی استانها، یک گام تا تشکیل

با تشکیل شورای استانها، مرکب از نمایندگان شورای شهرستان ها، دوره جدید شورای عالی استانها در آستانه شکل گیری قرار گرفته است.

مهدی چمران رئیس دوره پیشین شورای عالی استانها با اعلام این خبر گفته: «استانها بزودی نمایندگان خود را برای عضویت در شورای عالی استانها انتخاب خواهند کرد و ما آمادگی کامل برای واگذاری شورای عالی استانها به اعضای جدید را داریم.»

به گفته مهدی چمران دولت در شش ماه گذشت بودجه شورای عالی استانها را به موقع واریز کرده و شورای عالی استانها نیز این بودجه را در اختیار استانها قرار داده تا به اعضاء پرداخت کنند.

شورای عالی استانها عالی ترین شورایی است که مرکب از نمایندگان ۳۱ استان کشور تشکیل می شود. این شورا می تواند طرح یا لوایح خود را برای توسعه استانهای کشور به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. مجلس مکلف به رسیدگی به لوایح شورای عالی استانها است.