خبرگزاری خانه ملت: نقش فضای مجازی در شکل دهی به روندهای مدنی و سیاسی در گذر زمان دچار دگرگونی و نوآوری هایی شده تا جایی که در عصر کنونی بخش مهمی از تبلیغات انتخاباتی در حال رخت بربستن از فضای واقعی و کوچ کردن به سمت فضای مجازی است.

پیوند بشر با جامعه و زمانه اش از دیرباز تاکنون در مسیر دگرگونی بوده است. همانطور که بشر با بهره گیری از صنعت چاپ از دوران شفاهی گذر کرد و به سمت دوره مدرن (نوگرایی) پیش رفت، اکنون نیز با برداشته شدن فاصله ها و گسترش ارتباطات، رسانه های کاغذی رفته رفته جای خود را به رسانه های مجازی می دهند.

با گسترش ابزارهای پیشرفته ارتباطی به ویژه در فضای دیجیتال و دنیای مجازی، عرصه های تازه ای رو به زندگی بشر گشوده شده است. «شهروندِ» دنیای سنتی تبدیل به «شبکه وندِ» دنیای مدرن و بشر وارد فصل تازه ای از ارتباط ها شده است. در این میان می توان به نقش شبکه های موسوم به رسانه های اجتماعی پرداخت که یک گام جلوتر از رسانه های جمعی نظیر تلویزیون سبب ژرفتر شدن شکاف ها بین نسل های نو و سنتی رسانه شده اند.

از ویژگی شبکه های مجازی می توان به ایجاد امکان گفت وگوی دوطرفه و گروهی در فضای سایبری، تولید و انتشار محتوا به دست کاربر، بهره جویی ارزان و حتی رایگان و در دسترس بودن در همه زمان ها و مکان ها اشاره کرد. در این میان، شبکه هایی توانسته اند در جذب مخاطب موفقتر ظاهر شوند که با توجه به تازه ترین فناوری ها، امکانات یاد شده را به شکلی بهینه و بیشینه برای کاربران فراهم ساخته اند.

 

دستور العمل فعالیت تبلیغی در فضای مجازی

سال 94 و همزمان با برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اجرای مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی تدوین و ابلاغ شد.

هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه‌افکنی علیه نامزدها، ضابطه‌مند کردن استفاده از فضای مجازی و تسرّی قوانین و مقررات انتخاباتی در بخشهای قابل تسری به فضای مجازی به‌استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای و قوانین انتخاباتی است.

حال با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات به معنای افزایش تب و تاب تبلیغ نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و صد البته جریانات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ، فضا تا حدی متفاوت تر از فضای انتخابات پیشین به نظر می رسد. این تفاوت از آن جهت است که افزایش استفاده از شبکه های مجازی و امکانات ارتباطی نوین همچون “ توئتیر” ، ” واتس آپ” ، “اینستاگرام” و “تلگرام” بر شکل تبلیغ نامزدها و جریان های فعال در انتخابات سایه افکنده و آن را دچار دگرگونی ساخته است.

به بیانی دیگر، بخشی از تبلیغ های انتخاباتی از کوچه و پس کوجه های ستادهای فیزیکی به صفحه ها و کانال های مجازی کشیده شده و این عرصه برای نامزدها به مکانی برای انتشار آگهی و اخبار فعالیت های انتخاباتی، رد و بدل کردن نظرها، بیان انتقادها و جذب طرفدار تبدیل شده است. بسیاری از نامزدهای انتخاباتی، به این ابزار نوین تبلیغاتی روی آورده اند و به دنبال دراختیار گرفتن این فضاها برای جذب مخاطب و رای های بیشتر هستند.

تا پیش از این، تبلیغ نامزدها و حزب ها در فضای انتخابات از قانون های ویژه و مشخصی پیروی می کرد در حالی که اکنون با توجه به گستردگی فضای مجازی و تعداد زیاد کاربران شبکه های اجتماعی، برای بسیاری این پرسش به وجود می آید که آیا قانون های موجودِ تبلیغات انتخاباتی شامل تبلیغ در فضای مجازی و اینترنت هم می شود یا خیر؟ در صورت بروز تخلف انتخاباتی و رعایت نکردن چارچوب های قانونی، شرعی و اخلاقیِ تبلیغ، با متخلف یا متخلفان چه برخوردی و از سوی چه نهادی صورت می گیرد؟

با توجه به گفته های حقوقدانان، تا پیش از تدوین دستورالعمل نظارت بر فعالیت در فضای مجازی برای تبلیغ و اطلاع رسانی انتخاباتی در فضای مجازی، قانون های انتخاباتی موجود نیز شامل جرایم انتخاباتی در فضای مجازی می شد، اما این دستورالعمل حاکی از نظارت مستقیم و دقیق تر بر فعالیت های انتخاباتی نامزدها و جریان های سیاسی است.

اکنون با حرکت بخشی از تبلیغ های انتخاباتی از سطح جامعه به کانال های ارتباطی و صفحه های مجازی، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل تازه شورای عالی فضای مجازی، تبلیغ در این فضا را زیر ذره بین برده و نظارت دقیق تری بیش از گذشته، بر تبلیغ نامزدها صورت می گیرد.

تبلیغ های انتخاباتی ذهن ها را جهت می دهند و به صورت نیرویی پنهان در جامعه عمل می کنند، شهرت و محبوبیت را افزایش یا کاهش می دهند و باعث رشد یا سقوط افراد و گروه ها می شوند. در یک تبلیغ مفید و سودمند، تلاش همگان به خصوص اجراکنندگان تبلیغ بر آن است که این ابزار را به شیوه مطلوبی در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار دهند. نظارت دقیق و قانونی بر شبکه های مجازی که به نظر می رسد از این پس، نقش مهمی در تبلیغ های انتخاباتی خواهند داشت، باعث برقراری نظم در روند تبلیغ خواهد شد.

آنچه مشخص است اینکه تبلیغات موفق، بخش مهمی از کنشگری انتخاباتی نامزدها است؛ تبلیغاتی که تا چندی پیش تنها از راه پخش تراکت (برگه آگهی)، چسباندن اعلامیه بر در و دیوار شهر، برگزاری تجمع های انتخاباتی و نشست های رو در رو یا حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیونی انجام می گرفت، اما اکنون به کانال ها و صفحه های ارتباط مجازی راه یافته است. حتی برخی از نامزدها و جریان های سیاسی برای بهره گیری بیشتر از شبکه های اجتماعی متخصصان حوزه ارتباطات سایبری را به کار گرفته اند.

به باور برخی ناظران، شبکه های مجازی فرصت های عادلانه ای را پیش روی نامزدهای انتخاباتی قرار می دهند تا بتوانند از این راه برنامه های خود را تبلیغ کنند. از این منظر، نتیجه کلی استفاده از شبکه های اجتماعی، گسترش و جریان آزاد اطلاعات در میان قشرهای مختلف جامعه است. در کنار اثرگذاری مثبت این دست از شبکه ها که در مقام رسانه قرار گرفته اند، نمی توان آسیب ها و چالش های ناشی از آن را نادیده گرفت.

حال به توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری ، رفته رفته اخبار، اطلاعات و گزارش ها رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته و این امر البته باعث بوجود آمدن نگرانی های برای مقامات و البته مردم شده است ، که خدای نکرده برخی برای تخریب رقیب ، به هیج یک از ارزشها و اصول جامعه پایبند نیستند و از هیچ روشی در این مسیر کوتاهی نمی کنند.

خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با مسئولان اجرایی انتخابات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی استفاده از فضای مجازی در رقابت های انتخاباتی پیش رو پرداخته است.


رحمانی فضلی خبر داد

تشکیل کارگروهی ویژه برای رصد تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی برای انتخابات96

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست سراسری مدیران رسانه ملی در جمع خبرنگاران درباره وجود برخی نگرانی ها در فضای مجازی در امر تبلیغات انتخاباتی کاندیداها و نحوه نظارت وزارت کشور بر این امر اظهارداشت: فقط فضای مجازی نیست که ایجاد نگرانی می‌کند بلکه همه شرایط انتخابات می تواند ایجاد نگرانی کند مگر آنکه همه متعهد شویم از نظر اخلاقی، قانونی و سلامت انتخابات که از امکانات، تجهیزات و روش ها و شیوه های مختلفی که داریم به طور قانونی استفاده کنیم که در این صورت هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: برای حاکم شدن این شرایط به خصوص در فضای مجازی و رسانه‌ها در انتخابات مجلس کمیته و کارگروهی متشکل از نمایندگان دادستانی، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت کشور و دیگر نهادها ایجاد شد و مرتب فضا را رصد می کردیم و هر جایی اشکالی پیش می آمد با آن برخورد می شد و تقریبا با اطمینان می توانم بگوییم که از ظرفیت مجازی استفاده خوبی کردیم.

وزیر کشور تاکید کرد: همچنین یقیناً از آن تجربه هم در این دوره هم استفاده و تقویت می کنیم و تلاش می کنیم در جهت سلامت و قانونی بودن انتخابات استفاده شود.


شجاعان:

اقدامات مناسبی برای رصد فعالیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی انجام شده است

رئیس کمیته فن آوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه همانند دوره قبل انتخابات کمیته‌ای ویژه برای رصد تخلفات در شبکه‌های مجازی خبر با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف و ذی ربط تشکیل خواهد شد،‌گفت: کمیته فن آوری اطلاعات جهت بررسی و فعالیت کاندیداها و حامیان آن در فضای مجازی یکسری پیش بینی ها و اقداماتی را انجام داده است.

امیر شجاعان رئیس کمیته فن آوری اطلاعات ستاد انتخابات وزارت کشور در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص ” برنامه ها و اقدامات این کمیته برای کنترل فضای مجازی به منظور ارائه اخبار و تبلیغات کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری” ،‌ اظهار داشت: طی ماه های اخیر و بعد از تشکیل رسمی ستاد انتخابات و کمیته های تخصصی آن،‌ کمیته فن آوری اطلاعات جهت بررسی و فعالیت کاندیداها و حامیان آن در فضای مجازی یکسری پیش بینی ها و اقداماتی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی برخی اختیارات در این زمینه را به ستاد انتخابات وزارت کشور واگذار کرده است،‌ تصریح کرد: امیدواریم که ساماندهی که در این زمینه صورت خواهد گرفت،‌ شاهد فضای مجازی باشیم که هم اخبارش قابل اعتماد و هم یک فضای مطمئن برای تبلیغات باشد.

شجاعان با اشاره به اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هیچ محدودیتی برای استفاده از فضای مجازی،‌ مطمئن و البته مجاز ندارند،‌ بیان داشت: بر اساس سیاست های کلی انتخابات برنامه ریزی مناسب و دقیقی به منظور رصد، تحلیل اخبار و حتی تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی صورت گرفته است و انشاالله با رعایت همه نامزدها شاهد استفاده مناسب از فضای مجازی خواهیم بود.

وی افزود: همانند دوره قبل انتخابات کمیته‌ای ویژه برای رصد تخلفات در شبکه‌های مجازی خبر با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف و ذی ربط تشکیل خواهد شد که تخلفات صورت گرفته در این فضا شناسایی و به دستگاه‌های مربوطه معرفی خواهند شد.


حاجی دلیگانی:

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فقط باید در رسانه ملی و روزنامه‌ها صورت گیرد/ استفاده انتخاباتی از فضای مجازی تبعاتی را به دنبال دارد

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، پیرامون کنترل فضای مجازی به منظور ارائه اخبار و تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی و شفاف سازی هزینه های انتخاباتی ، بیان داشت: نمایندگان طرحی را در این زمینه در دست تهیه دارند ولی به دلیل اینکه مجلس وارد بررسی برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 96 شد، این طرح به نتیجه نرسید.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این طرح به دنبال این بود که تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را فقط در سطح رسانه‌های ملی و روزنامه ها داشته باشیم و از دیگر ابزارها استفاده نشود، زیرا هزینه‌بر است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امکانات اگر علی السویه در اختیار نامزدهای انتخابات قرار گیرد، فرصت یکسانی را برای نامزدها فراهم می‌کند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه اگر دولت در این زمینه لایحه‌ای را ارائه کند، نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت، متذکر شد: البته تهیه طرح از سوی مجلس نیز در این زمینه می‌تواند اثر بخش و کارگشا باشد، این طرح را آماده کرده‌ایم، ولی با توجه به کمبود زمان، در دستور کار قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه مباحث مختلفی را برای شفاف‌سازی هزینه‌ها در این طرح دیده‌ایم، افزود: یکی از راهکارها این بود که استفاده از پوستر ممنوع شود، اما به این نتیجه رسیدیم که اگر استفاده از پوستر به طور کلی منع شود، تمایلات بیشتر به سمت فضای مجازی می‌رود.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر شرایط مدیریت شده‌ای در فضای مجازی وجود ندارد، ممکن است استفاده بیشتر از فضای مجازی در انتخابات، تبعاتی را به دنبال داشته باشد.


نانواکناری :

فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی از بی قانونی رنج می برد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه فعالیت های اطلاع رسانی و تبلیغی در خصوص انتخابات در فضای مجازی باید کاملا رصد و مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، گفت: انتشار برخی مطالب غیر واقعی و نادرست صدمات فراوانی به حیثیت و آبرو افراد وارد می کند که در برخی مواقع غیر قابل جبران است و برای کنترل این وضعیت باید قوانین مربوطه به طور کامل مدنظر قرار بگیرد.

ولی الله نانواکناری در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص کنترل فضای مجازی به منظور ارائه اخبار و تبلیغات کاندیداهای انتخابات، با اشاره به اینکه رسانه ها ، مطبوعات و صداو سیما باید در خصوص استفاده مناسب ، قانونی و به دور از حاشیه در فضای مجازی، آموزش ها و نکات لازم را به مردم ارائه دهند، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در فضای مجازی فعالیت می کنند، آگاهی خاصی نسبت به مسائل سیاسی ندارند و این عدم اطلاع باعث شده که آنها از جوانب انتشار اخبار جعلی و غیر واقعی در رسانه های مجازی مطلع نباشند.

نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت های اطلاع رسانی و تبلیغی در خصوص انتخابات در فضای مجازی باید کاملا رصد و مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، گفت: انتشار برخی مطالب غیر واقعی و نادرست صدمات فراوانی به حیثیت و آبرو افراد وارد می کند که در برخی مواقع غیر قابل جبران است و برای کنترل این وضعیت باید قوانین مربوطه به طور کامل مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه فعالیت در فضای مجازی برای انتخابات باید بدور از هرگونه مسائل حاشیه ای باشد و منطق و عقلانیت در سرلوحه فعالیت در اطلاع رسانی و تبلیغات فضای مجازی قرار بگیرد، افزود: مسئولان اجرایی در زمینه مدیریت و نظارت بر فضای مجازی با توجه به نزدیک شدن انتخابات باید مراقبت های لازم را برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده را انجام دهند، چرا که برخی عوامل نفوذی مطمئنا سعی در ایجاد اختلاف و ضربه زدن به نظام دارند.

نانواکناری با اشاره به اینکه مطمئنا تبلیغات و اطلاع رسانی برای انتخابات یک مرحله حساس برای هر کاندیدا و جریان های سیاسی است، بیان داشت: البته تبلیغات و اخبار انتخاباتی ماه ها قبل در فضای مجازی آغاز شده که هیچ واکنشی از سوی مسئولان مربوطه نسبت به آن دیده نمی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه مطمئنا استفاده مثبت و مناسب از فضای مجازی می تواند اثرات خوب و موثری در اطلاع رسانی و تبلیغات داشته باشد که لازمه این امر اجرای دقیق قوانین و مقررات در این حوزه می باشد، تصریح کرد: مسئولان اجرایی ستاد انتخابات، وزارت ارتباطات و ارشاد باید بر اساس قوانین و مقررات موجود با جدیت وارد عمل شده و طبق دستور العمل های موجود ، فضای مجازی را برای دور بودن از هرگونه آلودگی و تشویش پاک نگه دارند.


یوسفیان ملا :

هرج و مرج فضای مجازی هنگام انتخابات باید رصد و کنترل شود

نماینده مردم آمل با تاکید بر اینکه باید برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از فضای مجازی در تخریب کاندیداها و جریانات مجریان انتخاباتی دقت و رصد لازم را انجام دهند، گفت: متاسفانه هرج و مرج و بی قانونی فراوانی در خصوص اطلاع رسانی و تبلیغات انتخاباتی در سایت های غیر قانونی و رسانه های نوین فضای مجازی وجود دارد و عده ای بدور از هرگونه نظارتی دست به تخریب افراد و تبلیغات غیر واقعی می زنند.

عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص کنترل فضای مجازی به منظور ارائه اخبار و تبلیغات کاندیداهای انتخابات، بیان داشت: هیچ برنامه اجرایی و مناسبی برای جلوگیری از رفتارها و اقدامات نامناسب اطلاع رسانی و تبلیغاتی در فضای مجازی با توجه به نزدیک شدن به مراحل اجرایی و ثبت نام انتخابات شوراها و ریاست جمهوری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دستگاه های اجرایی و مسئول در خصوص رصد و بررسی اقدامات و فعالیت ها در فضای مجازی در مقابل انتشار اخبار نادرست و غیر واقعی فقط تبدیل به تماشاچی شده اند، تصریح کرد:دستگاه های مسئول در خصوص بررسی و رصد فعالیت های غیر قانونی در فضای مجازی به راحتی اجازه می دهند که برخی افراد و جریانات با اخبار ناصحیح ، حیثیت دیگران را ضایع کند و با انتشار مطالب نادرست زمینه ساز تخریب دیگران می شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از فضای مجازی در تخریب کاندیداها و جریانات ، مجریان و مسئولان انتخاباتی دقت و رصد لازم را انجام دهند تا از هر گونه بی قانونی در این خصوص جلوگیری شود، گفت: متاسفانه هرج و مرج و بی قانونی فراوانی در خصوص اطلاع رسانی و تبلیغات انتخاباتی در سایت های غیر قانونی و رسانه های نوین فضای مجازی وجود دارد و عده ای بدور از هرگونه نظارتی دست به تخریب افراد و تبلیغات غیر واقعی می زنند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتشار و گردش سریع مطالب در فضای مجازی به عنوان ابزارهای جدید اطلاع رسانی به صورت گسترده به حیثیت افراد و نامزده ها می تواند لطمه و صدمه های فراوانی به ارزش ها و آرامش جامعه وارد کند که در برخی مواقع این مسائل غیر قابل جبران است، گفت: فضای مجازی باید در زمان انتخابات مورد دقت و رصد دقیق قرار بگیرد و از هر گونه بی قانونی جلوگیری شود.


یوسف نژاد :

باید جلوی سوء استفاده برخی افراد در فضای مجازی برای انتخابات گرفته شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی مطالب عنوان شده در فضای مجازی گاهی به صورت توهین، افترا و دروغ بوده که با توجه به عدم پشتیبانی و بررسی مناسب با این مطالب برخورد جدی صورت نمی گیرد، تاکید کرد: باید قوانین و مقررات مناسب و به روزی در خصوص تبلیغات و اطلاع رسانی کاندیداها و جریانات سیاسی برای انتخابات اتخاذ شود و اجازه سوء استفاده به سودجویان سیاسی داده نشود.

علی اصغر یوسف نژاد در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص کنترل فضای مجازی به منظور ارائه اخبار و تبلیغات کاندیداهای انتخابات، با اشاره به اینکه فضای مجازی یک روش و شیوه نوین برای تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده در زمان انتخابات است و باید قوانین و مقررات موجود در این زمینه به طور کامل لحاظ و اجرایی شود، تصریح کرد: با توجه به گسترش فضای مجازی و رسانه های اطلاع رسانی  باید اجرای قوانین در این خصوص به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و اجازه هر گونه سوء استفاده گرفته شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه به تناسب رشدی که فضای مجازی، رسانه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی جدید داشته و در اختیار مردم قرار گرفته ، هنوز قوانین و مقررات مناسب در این خصوص وجود ندارد، گفت: با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات برخی اخبار و تبلیغات های در فضای مجازی منتشر می شود که کاملا نادرست و غیر واقعی است و رسیدگی و بررسی کننده ای در این باره وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی مطالب عنوان شده در فضای مجازی گاهی به صورت توهین، افترا و دروغ بوده که با توجه به عدم پشتیبانی و بررسی مناسب با این مطالب برخورد جدی صورت نمی گیرد، تاکید کرد: باید قوانین و مقررات مناسب و به روزی در خصوص تبلیغات و اطلاع رسانی کاندیداها و جریانات سیاسی برای انتخابات اتخاذ شود و اجازه سوء استفاده به سودجویان سیاسی داده نشود.

یوسف نژاد ، اظهار کرد: می توان با نظم و انضباط بخشیدن به فضای مجازی در زمان منتهی به انتخابات به طور مناسب و مثبتی از این فضا برای کارهای اطلاع رسانی و تبلیغی استفاده کرد به شرطی که قوانین به درستی اجرا، رصد و نظارت هم به صورت جدی صورت پذیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان بیان داشت: حجم فعالیت ها و اقدامات انتخاباتی در فضای مجازی بسیار بالا است و با توجه به قوانین موجود باید رصد کاملی از فعالیت ها صورت بگیرد و در صورت پاک بودن آن مطمئنا اثرات مطلوب و مناسبی در روند آگاهی بخشی به مردم خواهد داشت.