درصحن: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دومین هفته اسفند ماه را به بررسی موادی از لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ و اصلاح ایرادات وارده به لایحه برنامه ششم توسعه، اعاده شده از شورای نگهبان اختصاص دادند. اصلاحاتی که به ابقای حقوق نجومی مدیران، تغییر میزان دریافتی و زمان شروع بازنشستگی و لغو تشکیل شورای عالی اجتماعی منجر شد.

همزمان با بررسی و تصویب قانون بودجه در مجلس، گروههایی از اصناف مختلف نیز با تجمع در برابر مجلس مطالبات شان را فریاد زدند تا شاید گره ای از مشکلات شان توسط نمایندگان باز شود. کسب رهنمود از رهبر ایران برای تغییر پایتخت، تبریک به اصغر فرهادی برای اخذ جایزه اسکار و اعلام موجودیت رسمی فراکسیون مستقل ها، با انتخاب هیات رئیسه دائمی، از جمله مهمترین رویدادهای مجلس شورای اسلامی در هفته دوم اسفند ماه بود.

آب سرد مجلس بر روی جنجال بی حاصل حقوق های نجومی

پرداخت حقوق هایی که نامتعارف و نجومی خوانده شده و ماهها به جنجال اول رسانه ها در ایران تبدیل شده بود، قانونی شد. شورای نگهبان با بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، نرخ تعیین شده برای دستمزد مدیران را خلاف قانون اساسی تشخیص داد و به مجلس بازگرداند تا نمایندگان با اصلاح آن، رای به افزایش ۶۰ درصدی حقوق مدیران دهند، تا از این پس حقوق مدیران به عدد ۲۰ میلیون یکصد و شصت هزار تومان برسد. مبلغی که به گواهی رئیس دیوان محاسبات، به مدیران پرداخت می شود و بیشتر از آن نامتعارف است.

به گفته محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم، این کمیسیون در جلسه اخیر خود برای رفع ایراد شورا نگهبان و از آنجا که مصوبه قبلی مجلس سبب خروج نخبگان از دولت می‌شود، مدیران دولتی را هم به عنوان گروه پنجم به استثنائات ( مشاغل تخصصی در واحدهای عملیاتی،‌ مناطق مرزی و محروم) اضافه کردند که بر این اساس مدیران هم می‌توانند تا 60 درصد بالاتر از سقف تعیین شده برای حقوق و دستمزد مقامات و دستگاه‌های اجرایی حقوق دریافت کنند.

در واقع براساس مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی، حداکثر حقوق مدیران 2 برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری است و از آنجا که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر حقوق شش میلیون و 300هزار تومان است، با احتساب این ماده در برنامه ششم حداکثر حقوقی که به مدیران تعلق خواهد گرفت، 12 میلیون و 600 هزار تومان  خواهد بود.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در توضیح این مصوبه گفته است: «سقفی که برای حقوق‌ها تعیین شده بود باعث می شد چند گروه آسیب ببینند. لذا 3 ضریب 30 درصدی برای کارهای تخصصی، کارشناسان عملیاتی و رده‌های مدیریتی در نظر گرفته شد تا به طور مثال یک کارشناس عملیاتی نفت در خارک تفاوتی با یک کارمند ستادی نفت داشته باشد. زمانی که سقف حقوق‌ها تعیین شد در مواردی یک کارشناس حقوق‌اش بیشتر از یک مدیر می‌شد. یا حقوق یک معاون کمتر از مدیرکل‌اش می‌شد.»

وی افزود: «براساس مصوبه مجلس، سقف حقوق 14 میلیون تومان پیش‌بینی شده؛ این در حالی است که یک استاد تمام دانشگاه یا مدیر عالی‌رتبه نفتی در حال حاضر 14 میلیون تومان حکم دارد. ما شاهد این بودیم که در شرکت گاز 800 نفر بازنشسته شدند. زیرا حکم‌شان بالاتر از این عدد بود. بنابراین باید استثنایی برای مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی، مناطق مرزی و محروم در نظر می‌گرفتیم.» به این ترتیب پس از ماهها جار و جنجال، دولت، مجلس و شورای نگهبان به این جمع بندی رسیدند که حقوق پرداختی به مدیران نجومی و نامتعارف نبوده و باید ادامه یابد.

تشکیل شورای عالی اجتماعی هوا شد

شورای نگهبان، مصوبه مجلس در خصوص تشکیل شورای عالی اجتماعی به ریاست رئیس جمهور را مغایر قانون اساسی تشخیص و از تشکیل آن جلوگیری کرد. این ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس روبرو شد. لاریجانی تشکیل این شورا را در پی رهنمود رهبر ایران عنوان کرده و گفته: «مشخص نیست، چرا شورای نگهبان چنین می‌کند. شورای نگهبان بداند که تشکیل شورای‌عالی اجتماعی کشور از جمله نظرات مقام معظم رهبری بود، اما این شورا به آن عمل نکرده است.»

نمایندگان مجلس در جریان تصویب برنامه ششم توسعه، پیش بینی کرده بودند که به‌منظور هماهنگی برنامه‌ها و نظارت بر عملکرد کلیه دستگاه‌های اجرایی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی وظایفی برعهده دارند، شورای عالی اجتماعی کشور به ریاست رییس‌جمهور و نائب رییسی وزیر کشور تشکیل می‌شود. ولی با مخالفت شورای نگهبان، تشکیل این شورا از برنامه ششم حذف شد.

بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه کار ملغی شد

بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه خدمت و ۵۰ سال سن، نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت تا این مصوبه نیز ملغی شود. عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و وزیر رفاه دولت احمدی نژاد، اجرای این مصوبه را باعث کاهش منابع صندوق های بیمه ای عنوان کرده و گفته: «به طورحتم حذف این مصوبه برای تامین نظرشورای نگهبان به نفع زنان است، زیرا زنان با بازنشستگی 20 روز حقوق 600 هزارتومان دریافت می کنند، بنابراین با این مبلغ که نمی توان زندگی را گذراند زیرا ارزش این میزان حقوق درطی سال های آینده به شدت کاهش پیدا می کند.»

او اضافه کرده: «فردی که 20 سال فعالیت کرده از زمان بازنشستگی تا روزهای آخر عمر به دلیل زمان طولانی دچار افسردگی می شود بنابراین باید فاصله بازنشستگی تا روزهای آخر زندگی محدود باشد؛ بنابراین حذف این مصوبه با توجه به موارد گفته شده به نفع زنان است.»

بازنشستگی پیش از موعد رانندگان کامیون با ۲۵ سال سابقه

براساس اصلاحات انجام شده در لایحه برنامه ششم توسعه، رانندگان خودروهای سنگین با ۲۵ سال سابقه کار و ۵۵ سال سن می توانند پیش از موعد بازنشست شوند. حق بازنشستگی این افراد، متناسب با دریافت حقوق و متناسب با روزهای پرداخت حق بیمه تعیین می شود.

همچنین نمایندگان مجلس با انجام اصلاحاتی دیگر، کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی را از حق بازنشستگی برخوردار کردند. براساس این مصوبه، دولت موظف است طی سال اول اجرای قانون برنامه شرایط به‌کارگیری کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی را وفق قوانین به ویژه قانون کار به نحوی تنظیم کنند که کارگزاران از مزایای قوانین مذکور از جمله حق بیمه  و بازنشستگی بهره‌مند شوند. احتساب سوابق با تایید این صندوق و پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه سنوات توسط ذی نفع و ۵۰ درصد توسط صندوق مذکور و کسر آن در طول سال‌های برنامه امکان‌پذیر است.

نمایندگان همچنین برای تامین نظر شورای نگهبان، دولت را مکلف کردند که بررسی‌های لازم را جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف، با استفاده از سامانه امتیازی جامع در سال اول اجرای این قانون انجام دهد، به نحوی که اختلاف حقوق و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران طی سنوات مختلف با شرایط شغلی، تحصیلی، سنوات و سایر متغیرهای خدمتی در پایان اجرای قانون برنامه از ۱۵ درصد تجاوز نکند و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجرا کند.

اعطای سه روز مرخصی به مردانی که صاحب فرزند می شوند

شورای نگهبان با اعطای دو هفته مرخصی تشویقی به مردانی که صاحب فرزند می شوند مخالفت کرد تا مجلس با اصلاح مصوبه خود، مرخصی تشویقی زایمان را از دو هفته به سه روز کاهش دهد. براین اساس چنانچه مردی صاحب فرزند شود به مدت سه روز می تواند مرخصی تشویقی بگیرد و در کنار خانواده باشد.

بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ و تجمع اصناف در برابر مجلس

همزمان با بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ در صحن علنی مجلس، گروههایی از اصناف مختلف با تجمع در برابر مجلس،‌ مطالبات خود را فریاد زدند تا مجلس گره ای از مشکلات شان باز کند. بازرسان وزارت صنایع، اعضای کانون بازنشستگان و موظفین آموزش و پرورش اصفهان و سهامداران شرکت پدیده شاندیز از جمله گروههایی بودند که در برابر مجلس دست به تجمع زدند. اعتراض به وضعیت استخدامی، اعتراض به وضعیت معیشتی و شکایت از مبهم بودن وضعیت سهام و سرمایه، دلایل تجمع های صورت گرفته در برابر مجلس عنوان شد.

نمایندگان مجلس بدون حضور در جمع معترضان، فعالیت عادی خود در مجلس را بررسی و تصویب موادی از لایحه بودجه ادامه دادند. رسیدگی به مابقی مواد لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ طی روزهای شنبه و یکشنبه آینده در مجلس دنبال و پس از آن نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خواهند رفت.

فراکسیون سوم: مستقلان ولایی یا همان رهروان سابق ولایت

با انتخاب هیات رئیسه دائم، فراکسیون سوم مجلس با نام فراکسیون مستقلان ولایی رسما اعلام موجودیت کرد. این فراکسیون که به مدیریت کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس تشکیل شده در واقع همان فراکسیونی است که در مجلس نهم با نام فراکسیون رهروان ولایت فعالیت می کرد. با تشکیل رسمی این فراکسیون، مجلس دهم سه فراکسیون عمده خواهد داشت: فراکسیون امید (فراکسیون اصلاح طلبان و اعتدال گرایان)، فراکسیون مستقلان ولایی و فراکسیون اصولگرایان.

به گفته مهرداد بائوج لاهوتی، در انتخابات هیات رئیسه دائم این فراکسیون، کاظم جلالی، رئیس، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و فرشادان، نواب رئیس، عبدالرضا عزیزی و سمیه محمودی، دبیر، یوناتن بت کلیا، محسن علوی و رسول خضری، کارپردازان و مهرداد لاهوتی بعنوان سخنگوی هیات رئیسه برگزیده شده اند.

لاهوتی از علی لاریجانی رئیس مجلس بعنوان رهبر عالی این فراکسیون نام برده و گفته اعضای شورای عالی فراکسیون با نظر علی لاریجانی از میان اعضای شورای مرکزی، برگزیده خواهند شد.

انتقال پایتخت و تبریک به اصغر فرهادی

نامه نگاری جمعی از نمایندگان با رهبر ایران برای کسب رهنمود در خصوص انتقال پایتخت و اعلام نگرانی آنها نسبت به ناامن بودن تهران و ارسال نامه تبریک به اصغر فرهادی به دلیل کسب جایزه اسکار از سوی ۱۱۰ نماینده مجلس از دیگر رویدادهای مهم مجلس در هفته دوم اسفند ماه بود.