ايلنا: محمدرضا عارف در ديدار با اعضاي شوراي مرکزي پويش، با تقدير از فعاليت‌هاي داوطلبانه فعالان محيط زيستي و ميراث فرهنگي گفت: در مقطعي محو ميراث فرهنگي براي عده‌اي ارزش محسوب مي‌شد و با نگاهي تنگ‌نظرانه تلاش مي‌کردند ميراث فرهنگي را ضدارزش معرفي کنند. خوشبختانه امروز حفظ و نگهداري و مرمت آثار و ميراث فرهنگي مورد توجه همه دست‌اندرکاران است. رئيس فراکسيون اميد با اشاره به چالش‌هاي محيط زيستي در کشور گفت: به دليل نگاه کوتاه‌مدتي که در حوزه محيط زيست وجود دارد، نتوانستيم در اين بخش موفق عمل کنيم. مشکلات اقتصادي و معيشتي ما با برنامه‌هاي چندساله حل مي‌شود؛ اما بلايي که بر سر محيط زيست مي‌آيد، مربوط به نسل آينده است و اگر اين مسير ادامه پيدا کند، نمي‌توانيم پاسخ‌گوي نسل بعد و حتي جوانان و نوجوانان باشيم.

عارف با اشاره به هواي ناسالم در کلان‌شهرها به‌ويژه در تهران گفت: متأسفانه در بحث آلودگي هواي شهر تهران هيچ دستگاهي مسئوليتي را متوجه خود نمي‌داند و سلامت شهروندان از درجه اهميت بالايي براي برخي مديران شهري برخوردار نيست و دائما انگشت اتهام را متوجه يکديگر مي‌کنند و دراين‌بين مردم قرباني مسئوليت‌ناپذيري مديران مي‌شوند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مديريت شهري تهران گفت: پايتخت يک کشور بايد نماد هويتي آن کشور باشد، اما متأسفانه تهران، شهر بي‌هويتي شده است و هر مديري که در رأس مديريت شهري قرار مي‌گيرد، براساس سليقه خود اقداماتي انجام مي‌دهد و گاه برخي پروژه‌هاي شهري هم بدون کار کارشناسي در ايام خاصي از سال براي بهره‌برداري‌هاي سياسي افتتاح مي‌شود که لطمات جبران‌ناپذيري به معماري شهر مي‌زند.

او با اشاره به انتخابات پيشِ‌روي شوراهاي شهر و روستا بر لزوم حضور افراد متخصص در اين نهاد مردمي تأکيد کرد و گفت: شوراهاي اسلامي شهر و روستا که نقش پارلمان‌هاي محلي را ايفا مي‌کنند بايد به دست جوانان و زنان متخصص و دلسوز سپرد و خواهش من از نسل اولي‌ها اين است که در انتخابات شوراها عرصه را براي حضور جوانان و زنان باز بگذارند. بايد بگويم همه گروه‌ها و جريانات سياسي و اجتماعي از حضور مؤثر جوانان در شوراها استقبال کنند. حضور زنان در شوراها مي‌تواند سهم آنان را در امر توسعه و رشد کشور و مشارکت آنان را در امور مديريت برنامه‌ريزي، اجتماعي و فرهنگي ارتقا بخشد.