درصحن-شوراها: شوراهای شهر در سراسر ایران، سومین هفته آبان ماه را در حالی پشت سرگذاشتند که همه نگاهها به زلزله مهیب کرمانشاه، دوخته شده بود. شوراهای شهرهای ایران، خصوصا کلانشهرها هرکدام با ارسال پیام تسلیت و بسته های کمک های اولیه، با زلزله زدگان همدردی کردند. شورای شهر تهران اما در این میان همانگونه که انتظار می رفت بیشترین تحرکات را نشان داد. اعزام نیروهای خدماتی شهرداری تهران و ارسال کمک ها غیرنقدی به مناطق زلزله زده و بازدید رئیس و اعضای این شورا از این مناطق بخشی از فعالیت هایی بود که انجام شد. آنها اما در برابر یک پرسش جدی نیز قرار داشتند که باید به آن پاسخ می دادند: زلزله مشابه با تهران چه می کند؟

۱- بازپس گیری پایگاههای امداد و نجات تهران

بازپس ستانی پایگاههای ستاد بحران که در دوره مدیریت قالیباف به نهادهای مختلف از جمله صدا و سیما واگذار شده اولین بحث جدی اعضای شورای شهر پس از مواجهه با زلزله کرمانشاه بود. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این خصوص گفته: «در تهران ۸۸ سازمان و ارگان در بحث زلزله مسئولیت دارند. در گذشته فعالیت‌های مثبتی مثل ساخت پایگاه‌های بحران صورت گرفته، اما اختلاف و نظرهایی در مورد کابری‌های این پایگاه‌های بحران وجود دارد. برخی از مراکز بحران تبدیل به استودیوی صدا و سیما شده و ادعا می‌کنند که در مواقع بحران به سرعت می‌توان اقدام به تخلیه آنها کرد.»

محسن هاشمی با بیان اینکه هنوز نظر قاطعی نسبت به درست یا غلط بودن این مساله ندارم از مخالفت رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست با تغییر کاربری‌های این پایگاهها خبر داده و گفته: «این مساله در کمیسیون بررسی خواهد شد.»

۲- احیای بافت های فرسوده

دومین گام شورای تهران برای پیشگیری از فاجعه زلزله احتمالی تهران، احیای بافت های فرسوده است. محسن هاشمی رئیس شورای شهر با بیان اینکه شهرداری تهران، طرح جامعی برای احیای بافت های فرسوده تهیه و به رئیس جمهور ارائه کرده، گفته: «با وجود آنکه آقای رئیس جمهور به اینگونه طرح‌ها معمولا اعتراضاتی دارند و گیرهایی می‌دهند که موجب بازگشت طرح می‌شود اما در مورد این طرح نظر مثبت داشتند و مورد تایید ایشان قرار گرفت و به زودی فعالیت‌های شهرداری در زمینه بافت فرسوده آغاز خواهد شد.» او احیای بافت های فرسوده را یکی از جدی ترین برنامه های شورای پنجم تهران دانسته است.

۳- ایمن سازی ساختمانهای مسکن مهر

تخریب گسترده ساختمان های مسکن مهر، نگاه شوراها به مساله ناامن بودن این ساختمانها و ضرورت ایمن سازی آنها جلب کرده است. محسن هاشمی با تاکید بر ضرورت ایمن سازی ساختمان های مسکن مهر، تصریح کرده: «مجتمع شیرودی مسکن مهر در کرمانشاه بین ۳۰ تا ۸۰ درصد تخریب و به گفته مسوولان محلی بیش از ۷۰ کشته داده است.» او این گزارش را پس از بازدید از مناطق زلزله زده ارائه کرده و تاکید کرده است که این ساختمانها به رغم نوساز بودن ولی فاقد ایمنی لازم بوده اند.

رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز از ایمن سازی ساختمانهای مسکن مهر با بودجه دولتی خبر داده و گفته: بزودی ایمنی کل ساختمانهای مسکن مهر مورد بررسی قرار می گیرد.

شهردار منطقه سه کرمانشاه، شهردار تام الاختیار سرپل زهاب شد

با هماهنگی فرماندار و شهردار کرمانشاه، قاسمی فر شهردار منطقه سه کرمانشاه بعنوان شهردار تام الاختیار شهر تخریب شده سرپل زهاب انتخاب و در این شهر زلزله زده مستقر شد. شهر سرپل زهاب بیشترین خسارت را از زلزله اخیر دیده است.

اختلاف نظر شورا و شهرداری در جمع آوری کودکان کار و خیابان

اجرای طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان توسط شهرداری تهران، با انتقاد و اعتراض اعضای شورای شهر مواجه شده است. علی اعطا سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه باید تفاوت کودکان کار با کودکان متکدی دیده می شد، گفته: «اعضای شورا معتقدند این طرح به درستی اجرا نشده و به اقدامات انجام شده نقدهایی دارد و پیگیری اصلاح رویه ها در برخورد با کودکان کار است.»

پیش از این نیز اعضای شورای شهر تهران از تجاوز جنسی به کودکان کار خبر داده و خواستار رسیدگی به وضعیت این کودکان شده بود.

سخنگوی شورای شهر تهران در رابطه با وضعیت کودکان زباله‌گرد که به گفته بسیاری از فعالان حقوق کودک نیاز به بررسی‌های هرچه سریعتر و تصمیم‌گیری‌های اورژانسی دارد، گفت: در رابطه با وضعیت کودکان زباله‌گرد و پیمانکارانی که این کودکان را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند در حال جمع آوری اطلاعات هستیم.

وی افزود: باید از اطلاعات غیررسمی استفاده کنیم و در همین راستا از NGOها اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنیم. البته می‌شد که به صورت رسمی وارد این قضیه شد، اما ترجیح این است که با افرادی از شهرداری و NGOها صحبت‌هایی شود تا کسب اطلاعات درستی صورت گیرد تا در نهایت مشخص شود که واقعاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

جذب سرمایه گذاری خارجی برای ارتقاء سیستم حمل و نقل تهران

شورای شهر تهران بر طرح جذب سرمایه گذاری خارجی جهت ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی تهران تمرکز کرده است. مجید فراهانی عضو شورای شهر با بیان اینکه با کمک خارجی می توان سیستم حمل و نقل را بهبود بخشید گفته: «برای توسعه امور با توجه به این کمبود بودجه نیاز به کارآفرینی وجود دارد که از طریق جذب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی باید این مشکل مرتفع شود.» او به تجربه سنگاپور در ساخت مترو با سرمایه خارجی و بدون هزینه اشاره کرده و اضافه کرده: «سنگاپور برای ساخت مترو هزینه‌ای نکرده بلکه سرمایه‌گذاران خارجی مترو را ساخته و سنگاپور نیز از این مساله سود زیادی به دست آورده است و این در حالی است که ۴۰ درصد اعتبار شهرداری تهران صرف حمل و نقل می‌شود که می‌توان از راه جذب سرمایه‌گذاری خارجی میزان زیادی از این هزینه‌ها را جبران کرد.» مجید فراهانی با اشاره به بدهی ۳۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران و کشف بدهی های جدید، توسعه زیرساخت های شهر تهران را منوط به جلب سرمایه های داخلی و خارجی دانسته است.