از رسانه ها- بی بی سی فارسی: علی مطهری، نماینده مجلس ایران در نامه ای به مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری فعلی و عضو هیئت چهار نفره اعدام های سال ۱۳۶۷، با اشاره به فایل صوتی تازه‌ای که از آیت‌الله حسینعلی منتظری منتشر شده، “کتمان خطاهای احتمالی” را نادرست خوانده و خواستار توضیح آقای پورمحمدی شده است.

در نامه آقای مطهری که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده شده، خطاب به آقای پورمحمدی گفته شده است “جناب عالی که همراه آقایان رئیسی، نیری و رازینی در متن این قضیه بودید باید ضمن توضیح ماجرا، یا می‌فرمودید این شایعات به هیچ وجه صحت ندارد و یا می‌فرمودید ممکن است قصورهایی هم صورت گرفته باشد که در صورت اثبات از خانواده‌های آنها عذرخواهی و جبران خسارت خواهد شد.”

حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) اعضای هیئت چها نفره اعدام ها بودند که مرداد سال ۱۳۶۷ با آیت الله منتظری دیدار کردند.

در فایل صوتی که سایت آیت الله منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران از این دیدار منتشر کرده بود، او ضمن مخالفت شرعی با اعدام افرادی که مطابق احکام دادگاه ها در حال سپری کردن دوران زندان خود بودند، می گوید: “می‌خواهم ۵۰ سال دیگر برای آقای خمینی قضاوت نکنند و بگویند آقای خمینی یک چهره خونریز، سفاک و فتاک بود”. بیشتر بخوانید

اعضای سازمان مجاهدین و جمعی از زندانیان گروه های مارکسیست در سال ۱۳۶۷ با حکم آیت الله روح الله خمینی به جوخه های اعدام سپرده شدند. شمار اعدام شدگان بر اساس کتاب خاطرات آیت الله منتظری بین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر است. بیشتر بخوانید

مصطفی پورمحمدی، اخیرا مجاهدین خلق را با داعش مقایسه کرده و در اشاره ای تلویحی به نزدیکان آیت الله منتظری که فایل صوتی او را منتشر کردند گفته بود آنها را در پی”تطهیر کاذب” مجاهدین و “انتقام گیری” از آیت الله خمینی هستند. بیشتر بخوانید

در واکنش به این اظهارات، علی مطهری گفته “متأسفانه این، مشکل کشور ماست که مسئولان به جای توضیح یک مسئله و پاسخ به سؤالی که برای برخی اذهان ایجاد شده است به مغالطه می‌پردازند و از عواطف انسانی و دینی و انقلابی مردم بهره‌برداری می‌کنند”.

او با یادآوری ترور پدرش مرتضی مطهری توسط گروه فرقان که آن را شاخه ای از مجاهدین خوانده و اشاره به “انحراف فکری و جنایات مجاهدین” گفته “این امر محل بحث نیست. محل بحث این است که با توجه به این که از نظر اسلام و در حکومت اسلامی حتی به چنین جانیانی و طرفداران آنها نیز نباید ظلم شود آیا شایعاتی که درباره اتفاق سال ۶۷ درباره نحوه اجرای حکم امام [آیت الله خمینی] گفته می‌شود صحت دارد یا خیر؟”

آقای مطهری گفته “این روش برخلاف تفکر رایج که کتمان خطاهای احتمالی را موجب تقویت نظام می‌داند و بلکه نوعی عصمت برای جمهوری اسلامی قائل است، موجب جلب اعتماد بیشتر مردم و استحکام افزون‌تر نظام اسلامی است.”

علی مطهری پیشتر هم خواستار پاسخگویی آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی درباره اعدام های سال ۶۷ شده بود. بیشتر بخوانید