در صحن ـ شوراها ـ مازیار: رقابت 80 نامزد شامل 68 مرد و 12 زن برای ورود به شورای پنجم کاشمر به اوج خود رسیده است. شورای پنجم کاشمر برخلاف دور پیش، میزبان 7 نفر خواهد بود. اعضای این شورا باید شهری با بیش از 168 هزار نفر را مدیریت کنند و برای بهبود وضع آن و رفاه همشهریان خود بکوشند.

رقابت نامزدها در کاشمر از همان ساعت نخستین روز 21 اردیبهشت و با نصب پلاکارد توسط برخی نامزدها آغاز شد و خیلی زود، شدت یافت. نامزدهایی که کار تبلیغات را از قبل برنامه‌ریزی و دفتر و ستاد خود را مهیا کرده بودند، ساعتی را از دست ندادند و پلاکاردها و پوسترهای خود را از همان روز اول، پنجشنبه گذشته پیش چشم اهالی کاشمر قرار دادند.

حالا دیگر کمتر خیابان و محله‌ای از عکس و پوستر نامزدها خالی است. از باغ مزار گرفته تا مزار مدرس و از سیدمرتضی گرفته تا میدان آزادی و خیابان امام و خیابان قائم، پر شده از تبلیغ نامزدهای شورا. تبلیغاتی که در کنار تبلیغ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، حال و هوای شهر را عوض کرده است.

شعارهای جذاب، تصاویر رنگارنگ

همان‌طور که قابل حدس بود، اغلب نامزدها برای جلوه‌گری در چشم اهالی کاشمر، کم نگذاشته‌اند؛ آنها تلاش کرده‌اند با طرح شعارهای جذاب و انتشار تصاویر خاص از خود، دل‌های بیشتری را بفریبند و رأی بیشتری گرد آورند.

«از مردم برای مردم؛ متعهد و عملگرا»؛ این شعار یکی از نامزدهای زن است؛ او وعده داده که بودجه شهر را با نگرش به مناطق محروم، توزیع خواهد کرد؛ اما وعده‌های دیگری هم دارد: «پیگیری جدی مطالبات ورزشی  و کاری زنان و جوانان». او نگفته که چطور می‌خواهد مشکل بیکاری را در کاشمر و در متن وضع کلان اقتصاد بهبود ببخشد.

نامزد زن دیگری که مهندس است اما تاکید کرده که از «صداقت در گفتار» و «سلامت در عمل» برخوردار است و به «مدیریت تخصصی» و «مشارکت همگانی» می‌اندیشد. او هم مثل بسیاری دیگر از نامزدها، برنامه مشخص و عملیاتی برای تغییر وضع کاشمر و رفاه بیشتر اهالی ندارد.

«رأی تو، سعی من، فردایی بهتر»؛ «آمده‌ام نقش خاطره زنم»؛ «اندیشه جوان، برای آینده جوانان»؛ «آمده‌ام تا باورهای کهنه را پاک کنم»؛ «شهر من، آبادانی حق توست»؛ «شهر من تاریک نخواهد ماند؛ روشنایی در راه است»؛ و «مردی از جنس مردم»؛ برخی از شعارهایی هستند که روی پلاکاردها و پوسترهای رنگارنگ خودنمایی می‌کنند.

«حمایت از حقوق شهروندی»، «برنامه‌ریزی و توسعه شهری»، «آبادانی»، و «مشارکت اجتماعی» سرفصل اغلب شعارها و تیتر برنامه‌های نامزدهاست.

اما در کنار تصاویر رنگارنگ و شعارهای کلی و به‌ظاهر جذاب، آنچه که نیست و جای خالی‌اش برای شهروندان جستجوگر به وضوح خالی است، برنامه برای تحقق شعارهاست.

استفاده از تمامی اشکال تبلیغ

نامزدهای انتخابات شوراها در کاشمر تنها به انتشار و نصب پوستر و پلاکارد و توزیع تراکت و بروشور اکتفا نکرده‌اند؛ خیلی از آنها در این روزها در سطح شهر، و به خصوص در اطراف میدان آزادی و خیابان‌های امام و بهبودی و قائم و خرمشهر دیده می‌شوند؛ جایی که ستادها و دفاتر تبلیغاتی خیلی از آنها نیز مشغول به فعالیت است.

گروه‌های تلگرامی و کانال‌های تلگرامی نیز یکی از مهمترین وسایل اطلاع‌رسانی و تبلیغ نامزدها شده است؛ در کمتر گروه و کانال محلی است که بحث انتخابات شوراها، در کنار انتخابات ریاست جمهوری مطرح نشود. اگرچه با اطمینان می‌شود گفت که انتخابات شورا زیر سایه انتخابات رییس جمهوری قرار گرفته است.

حضور برخی نامزدها در مراسم جشن و عروسی و نیز آیین‌های تشییع و تدفین و ختم نیز محسوس است؛ همچنان‌که تلاش آنها برای استفاده از ستادهای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان امکانی برای معرفی هرچه بیشتر خود و نیز تبلیغ مواضع سیاسی و رویکردهای اساسی.

حاشیه‌های جذاب در تبلیغات

طیف افرادی که نامزد هستند متنوع است؛ یک نکته جالب توجه این که در میان نامزدهای شورای پنجم کاشم، نام پنج  شهردار اخیر این شهر خودنمایی می‌کند. علاوه بر آنها، در میان نامزدها از فرماندار سابق کاشمر گرفته تا رئیس برخی ادارات، و از کارمند ساده گرفته تا فعال سیاسی، و نیز از پزشک و روانشناس و فرهنگی و استاد دانشگاه گرفته تا مهندس و هنرمند و وکیل و روحانی، همه نوع و قشر نامزد وجود دارد.

نامزدهای مستقل تلاش کرده‌اند تا بر هر شکل خود را برای اقشار مختلف کاشمر جذاب کنند؛ مثلا یکی از نامزدها که دانشجوی دکترای کشاورزی است مدعی شده که «حامی ورزشکاران و کوهنوردان و تاکسی‌داران و کسبه و بازار» است.

اغلب نامزدها جز فهرست کردن مشخصات خود، و سابقه تحصیلات‌شان چیز بیشتری برای عرضه مستقیم ندارند. به بیان دیگر، مردم باید به صرف تخصص آنها، بپذیرند که آنان توان اداره شهر و بهبود وضع را دارا هستند.

به عنوان نمونه، یک روحانی نامزد شورای شهر فقط تاکید کرده که «عضو کمیته فرهنگی دانشگاه آزاد» است و در «عقیدتی سیاسی» یکی از مراکز مشغول به کار و نیز سابقه همکاری با «تربیت معلم» دارد.

قابل تأمل‌تر این‌که یکی از نامزدها به همین مقدار بسنده کرده که «خادم الرضا»ست؛ یعنی در حرم امام هشتم شیعیان، جزو خادمان است. او ضرورتی ندیده که از تخصص و تجربه‌اش برای اداره شهر بگوید.

کم هستند نامزدهایی که مثل یکی از زنان داوطلب، در تبلیغات خود تاکید کرده باشند که سابقه دو دوره ریاست بر شورای دهی را در کارنامه دارند و به تعبیری، با شورا و کارویژه‌هایش بیگانه نیستند.

در میان انبوه تبلیغ 80 نامزد و فهرست‌ها، چند نفر هم تاکیدی جالب دارند؛ آنها به شهروندان کاشمری گفته‌اند که «حاضرم به من رأی ندهید، ولی برای رفع سیاست‌زدگی شهر، به بهترین‌ها رأی بدهید. به کاندیداهای مستقل که وامدار کانال‌های قدرت نشده‌اند رأی بدهید.»

رقابت لیست‌های اصلی

در رقابت انتخاباتی دوره پنجم شورا در کاشمر، یک نکته جالب توجه ارائه لیست‌های مشترک توسط برخی جناح‌های سیاسی و برخی اصناف و نیز منفردان و متخصصان است. البته اصلاح‌طلبان همواره با یک فهرست در انتخابات حاضر می‌شدند؛ اما این بار اصول‌گرایان هم بر فهرستی واحد و هفت نفره وحدت کرده‌اند. بازاریان و اصناف کاشمر نیز برای نخستین‌بار به صورت یکپارچه و با یک لیست در رقابت وارد شده‌اند. فهرست دیگری هم در کنار سه فهرست اصلی مزبور خودنمایی می‌کند که متشکل از هفت نامزد متخصص است.

قابل اشاره این‌که در فهرست اصلاح‌طلبان، پنج نامزد سابقه عضویت در شورای کاشمر را دارا هستند و در فهرست اصول‌گرایان هم سه نفر سابقه عضویت در شورای این شهر را دارند.

نکته غریب و قابل تأمل این‌که جز در یک فهرست، در بقیه لیست‌ها نام و تصویر هیچ نامزد زنی در بین هفت نفر معرفی شده وجود ندارد؛ و به بیان دیگر، نه اصلاح‌طلبان، نه اصول‌گرایان و نه بازاریان کاشمر ضرورتی ندیده‌اند که از بین 12 نامزد زن حتی یک نفر را در لیست خود معرفی و تبلیغ کنند.

آیا این به معنای بی‌توجهی به نیمی از جمعیت شهر نیست؟ آیا در بین 12 نامزد زن حتی یک نفر هم شایسته حضور در شورا نیست؟ آیا صلاحیت تمامی نامزدهای معرفی شده در فهرست‌های مزبور از 12 زن نامزد بیشتر است؟

این‌ها پرسش‌های مهمی هستند که پاسخ‌شان ـ همچون جواب این سوال اساسی که شورای آتی درنهایت چه ترکیب تخصصی و سیاسی خواهد داشت ـ 29 اردیبهشت و در جریان انتخاب مردم کاشمر، مشخص خواهد شد.