درصحن: همچون دیگر نمایندگان جبهه پایداری، رسالت خود را مخالفت با برجام می داند. تنش زایی در روابط بین الملل،‌ ستیز دائمی با امریکا،‌ حمایت از جنبش های اسلامی در جهان و تخاصم به جای تعامل را برای سیاست خارجی تجویز می کند. حجت السلام نصراله پژمانفر نه از زمان تصویب برجام، بلکه از زمان معرفی کابینه حسن روحانی از مخالفان سرسخت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بود. او در نطق مخالفت اش با ظریف می گوید: «در برنامه آقای ظریف، انفعال در مقابل دشمن و تعامل یکسویه با کسانی که یک طرفه ارتباط‌شان را قطع کرده‌‌اند، مشاهده می‌شود که این امر خلاف وصیتنامه امام خمینی(ره) و موازین انقلاب اسلامی است. در ارتباط با سیاست خارجی، امام (ره) فرمود اگر روزی دشمنان از شما تعریف کردند باید احساس کنید در معرض خطر هستید. تعریف زیادی که امروز از ایشان [ظریف] می‌شود، مسئله بسیار خطرناکی است و باید به تعابیری که در مورد ایشان بکار برده می‌شود مانند “ظریف یک شاخه زیتون برای آمریکاست”  و آن را شاخصه زیتون ایران به غرب توصیف کردند، حساس بود.»

 

نصراله پژمانفر کیست؟

حجت السلام نصراله پژمانفر متولد ۱۳۴۳ در شهر تهران است. دیپلم اش را در رشته مکانیک از هنرستانی در تهران اخذ می کند و به حوزه علمیه تهران و سپس به حوزه علمیه مشهد کوچ می کند. تحت تاثیر تعلیمات آیت الله مصباح یزدی قرار دارد و عضو رسمی جبهه پایداری به شمار می آید. تا پیش از انتخابات مجلس نهم، به فعالیت های حوزوی اشتغال داشته و معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مشهد و پیش از آن در موسسه مصطفی العالمیه مشهد فعال بوده است. او رابطه بسیار نزدیکی با نهاد رهبری دارد و سالها در نهاد رهبری در دانشگاهها فعال بوده و پس از شروع کار در حوزه علمیه به عضویت  ستاد پیگیری مطالبات رهبری در موضوع تحوّل حوزه در می آید. در انتخابات مجلس نهم برای اولین بار شانس اش را برای ورود به قدرت، امتحان می کند و در میان نامزدهای شهر مشهد با ۲۳۶,۴۸۷ رأی در رتبه سوم قرار گرفته و راهی مجلس می شود. در انتخابات مجلس دهم، به رغم اینکه اعلام کرده بود که در صورت وجود نامزدان اصلح کاندیدا نخواهم شد ولی باز کاندیدا می شود و با وجود اینکه از فهرست ائتلاف اصولگرایان بیرون می ماند ولی با حمایت جبهه پایداری می تواند برای بار دوم راهی مجلس شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ از جدی ترین موافقان نامزدی دکتر لنکرانی وزیر بهداشت دولت محمود احمدی نژاد بود. او معتقد بود جلیلی سابقه اجرایی لازم برای رئیس جمهور شدن ندارد، ولی در نهایت با کناره گیری لنکرانی،‌ پشت جلیلی ایستاد و از حامیان او بود. او هم اکنون عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است و خود را برای نشستن  روی کرسی چهره های نامدار جبهه پایداری همچون روح الله حسینیان و مرتضی آقاتهرانی که از ورود به مجلس دهم بازمانده اند آماده می کند.

اهم سوابق اجرایی نصراله پژمانفر به این شرح است:

 

  • نماینده مشهد در مجلس نهم و دهم
  • عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم
  • معاون آموزش و پژوهش حوزهٔ علمیهٔ خراسان
  • معاون فرهنگی و تربیتی جامعة المصطفی العالمیه مشهد
  • نمایندهٔ حوزهٔ علمیهٔ خراسان در بنیاد ملی نخبگان
  • عضو شورای آموزش و پرورش استانداری خراسان رضوی
  • عضو هیئت منصفهٔ مطبوعات مشهد
  • عضو ستاد پیگیری مطالبات رهبری در موضوع تحوّل حوزه
  • عضو نهاد مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها
  • مدیر مدرسهٔ علمیهٔ شهید آیت‌الله صدوقی مشهد
  • مشاور عالی مجتمع آموزش عالی وزارت نیرو و آبفای خراسان

نماینده مردم یا وکیل حوزه علمیه خراسان؟

 

حجت السلام نصراله پژمانفر در جایگاه نمایندگی مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی،‌ اهم دغدغه هایی که حجم وسیعی از وقت نمایندگی اش را گرفته، معطوف به مسایل دینی و حوزوی بوده بطوری که می توان او را وکیل شایسته ای برای حوزه علمیه خراسان خواند. از احضار وزیر ارتباطات و کارت زرد به او تا تذکر به رئیس جمهور و طرح ها و پیشنهاداتی که ارائه کرده بیشتر یک سو داشته و آن چیزی نبوده جز مسایل به ظاهر دینی. مهمترین نطقی که پژمانفر در مجلس نهم داشته موضوعی نبوده جز مخالفت با افزایش پهنای باند اینترنت در ایران، آنهم تحت عنوان دغدغه تخریب فرهنگ اسلامی از طریق نفوذ ماهوارها. او در نطق اش می گوید: «متاسفانه رئیس جمهور در فرمایشی پایان دوره استفاده از منبر را در حالی اعلام می‌کنند که معتقدند شبکه‌های اجتماعی ماهواره هیچ تاثیر منفی بر ذهن جوانان ما ندارد!!! آقای رئیس جمهور آیا تا به حال سری به محاکم قضایی زده‌اید تا ببینید ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی چه مصیبت‌هایی را در جامعه ما ایجاد نموده است؟» او در ادامه به وزیر ارتباطات تذکر داده و می گوید:«آیا وظیفه دولت فقط گسترش بی‌حد زیرساخت‌ها و کابل‌کشی و توسعه فیبر نوری است که متاسفانه این توسعه فقط موجب ترویج بیشتر شبکه‌ها و سایت‌های دشمنان  نظام و ملت و انسانیت شده است… آیا این به غیر از نوکری اجانب است؟ سوال این است که پیوست فرهنگی این توسعه بی حد و حصر پهنای باند کجا است؟» او وزیر ارتباطات را به مجلس می کشاند تا مجلس اصولگرای نهم به او کارت زرد دهد و به این نیز بسنده نکرده و وزیر را به استیضاح تهدید می کند.

 

پژمانفر با تهیه نامه ای که به امضای ۱۹۶ نماینده مجلس نیز می رسد نسبت به انتقال اجلاس وزیران کشورهای اسلامی از مشهد به مسقط،‌ به رئیس جمهور تذکر داده و خواستار ورود او به این مساله می شود. در نامه ای مجلس به رئیس جمهور آمده: «علی‌رغم تمامی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی که اخیرا در شهر مسقط، پایتخت عمان برگزار شد، با پیگیری‌ها و کارشکنی‌ عربستان سعودی اعضا تصمیم گرفتند اجلاس بعدی وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در سال 2017 میلادی را به جای مشهد در شهر کوچک سنار کشور سودان برگزار کنند که این خود نقض مصوبه اجلاس نهم و توهین به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و متاسفانه ضعف آشکار دستگاه دیپلماسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع کاملا مشهود می‌باشد.»

 

پیگیری قانون بیمه کارگران ساختمانی مراکز دینی برای معافیت کارفرمایان از پرداخت سهم مالیات،‌ تذکر به وزیر فرهنگ به دلیل بروز موارد خلاف شرع در تئاتر زندگی شیشه ای که به منجر به توقف این نمایش شد، تذکر نسبت به کندی ساخت محوطه حریم حرم امام رضا،‌ پیگیری طرح شبکه ملی زیارت و اختصاص بودجه عمومی به توسعه امر زیارت، از جمله فعالیت های این نماینده مجلس طی ۴ سال گذشته بوده است.

 

پژمانفر و حقوق بشر

 

حجت السلام پژمانفر به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به جای تلاش برای لغو قوانین تهدید کننده آزادی بیان، در موارد متعدد خواهان حذف و سانسور بوده است. او به همراه دیگر نمایندگان جبهه پایداری در نامه ای به وزیر فرهنگ خواهان اعمال ممیزی نسبت به آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی می شود. تذکرهای مکرر به وزیر فرهنگ و تقاضای سانسور مجموعه ای فیلم های سینمایی و تاترها، تذکر به وزیر ارتباطات و تقاضای سانسور واتس آپ و دیگر شبکه های اجتماعی از جمله فعالیت هایی است که جملگی در تناقض آشکار با حقوق بشر است.

 

او در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر به شدت به وزیر فرهنگ به دلیل شرکت برخی از فیلم هایی که به ماجراهای جنبش سبز پرداخته اعتراض می کند و می گوید: «مجلس ارائه «قرائت ماهواره‌ای» و «تحریف تاریخ» در مورد وقایع سال ۸۸ را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد. فتنه خط قرمز مجلس است.»

 

در سوابق و زندگینامه این نماینده مجلس اشاره ای به فعالیت های انقلابی یا حضور در جنگ ایران و عراق نشده ولی در نطق ها و سخنان اش مدافع دو آتیشه انقلاب و جنگ است. او می گوید: «روزی که دشمن بعثی به کشور ما حمله‌ور شد و بخشی از خاک ما را تصرف کرد، بعضی می‌گفتند به پیام آمریکا و کشورهای اروپایی توجه کنید و بروید حق خود را پشت میز مذاکره بگیرید و مسئله جنگ را در آنجا حل کنید، اما امام خمینی (ره) فرمودند ما مسئله جنگ را در میدان‌های جنگ حل می‌کنیم و چنین هم شد. اگر ما دنبال حل مسئله جنگ در پشت میز مذاکرات بودیم حتی یک وجب از خاک خود را نمی‌توانستیم پس بگیریم، زیرا آنان دشمنان این آب و خاک هستند و تا براندازی نظام به هیچ امری قانع نخواهند شد. آنها زخم‌ خورده گفتمان انقلاب اسلامی هستند که امروز الگوی استقامت و پایداری و خروج از بازی ظالمانه آنان است.»

 

طرح ها و لوایح امضاء شده

طی چهار سال گذشته پژمانفر حدود ۳۱ طرح را امضا کرده که مهمترین آنها به این شرح است: