درصحن: شورای نگهبان پیشنهاد رئیس جمهور برای استفاده از صندوق های شیشه ای در انتخابات را خلاف قانون اساسی عنوان، و با صندوق های جدید پیشنهادی وزارت کشور مخالفت کرده و برگزاری الکترونیکی انتخابات را مسکوت گذاشته است. ره پیما سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در این خصوص گفته: در جلسه اخير هيئت مركزي نظارت بر انتخابات، صندوق‌هاي جديدي كه وزارت كشور پيشنهاد كرده بود مطرح و اعضاي شورا ملاحظاتي در مورد رعايت مخفي بودن آراي مردم مطابق قانون اساسي و قوانين انتخاباتي داشتند كه اين ملاحظات به وزارت كشور رسما اعلام خواهد شد. پیشتر حسن روحانی در همایش فرمانداران سراسر کشور پیشنهاد کرده بود که برای بالابردن شفافیت در انتخابات از صندوق های شیشه ای استفاده شود. رئیس جمهور گفته بود: «باید سعی کنیم در انتخابات عدالت بوجود بیاید و سوءظن ایجاد نشود. اگر قرار است در انتخابات صندوقی در نظر بگیریم این صندوق رأی باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور بینند و مقوا، پارچه، چسب و دوخته نباشد و صندوقی باشد که ببینم که رأی درون صندوق افتاد و دیگری نیز رأی خود را ببیند تا من که نفر اول هستم و رأی می‌دهم، ببینم که صندوق خالی است و فردا به دروغ به من نگویند که این صندوق یک سومش پر بود. کاری کنید که انتخاباتی شفاف برگزار شود و حتی اگر خرج هم داشته باشد، می‌ارزد که ما خرجش را تحمل کنیم و ان‌شاءالله انتخاباتی خوب، سالم، شفاف، رقابتی، مایه افتخار نظام و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آرای مردم و صندوق‌ها را حق‌الناس و امانت بدانیم.»

اما شورای نگهبان استفاده از چنین صندوق هایی را از آن جهت که ممکن است غیر علنی بودن آراء را مخدوش کند خلاف قانون اساسی دانسته و خواهان استفاده از صندوق هایی است که آراء مردم در آن مخفی بماند.

 برگزاری الکترونیکی انتخابات در ابهام

دومین مصوبه دولت برای بالابردن شفافیت در انتخابات، برگزاری الکترونیکی انتخابات در کلان شهرها بود که شورای نگهبان با این مصوبه نیز چندان موافق به نظر نمی رسد. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در این خصوص گفته: اين موضوع در دست بررسي كارشناسي است و تصميم قطعي راجع به كميت و كيفيت برگزاري الكترونيكي انتخابات گرفته نشده است. دوستان وزارت كشور كارهاي مربوط به خودشان را انجام مي دهند. البته پيشنهاد رسمي با جزئيات به شورا ارائه نشده لذا در شوراي نگهبان تصميم قطعي درباره كميت و كيفيت و تعداد حوزه‌ها و امثال اينها در موضوع مكانيزه شدن انتخابات اين دوره گرفته نشده است. وي اضافه كرده:‌ قرار است وزارت كشور نظرات نهايي خود را درباره برگزاري الكترونيكي انتخابات مطرح كند و اميدواريم در آينده نزديك تكليف اين موضوع روشن شود اما تاكنون تصميم قطعي در اين باره گرفته نشده است. سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات با بيان اينكه برگزاري الكترونيكي انتخابات يك تكليف و قانون است بنابراين دستگاه‌ها و دولت موظف هستند اين قانون را اجرا كنند، ‌تصريح كرد: هم‌اكنون بحث درباره كميت و كيفيت برگزاري است. شوراي نگهبان در دوره پيش به صورت پايلوت و محدود در 14 حوزه برگزاري الكترونيكي انتخابات را تاييد كرده است. اما نظر دولت اين است كه اين امر توسعه پيدا كند كه در اين راستا اگر وزارت كشور اعلام نظر كند و شرايط اجراي مناسب وجود داشته باشد در شوراي نگهبان بررسي و نظر نهايي اعلام مي‌شود.

دو طرح استفاده از صندوق های شیشه ای و برگزاری الکترونیکی انتخابات که توسط دولت برای بالابردن شفافیت در انتخابات و کاهش امکان دست کاری در آراء مردم، به شورای نگهبان ارائه شده بود، فعلا روی هواست و به نظر می رسد شورای نگهبان علاقمند است انتخابات را همانگونه برگزار کند که پیشتر برگزار می کرده است. هنوز واکنش ستاد انتخابات وزارت کشور به رای و نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات معلوم نیست.

دولت و شورای نگهبان بعنوان نهاد اجرا و نظارت، خود را برای دهمین دوره انتخابات مجلس و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان که اسفندماه برگزار می شود آماده می کنند.