روزنامه فرهیختگان-مهتاب اسفندیاری: هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس نظرات خود را درباره کاندیداها اعلام کردند. از دوشنبه‌شب پچ‌پچ‌هایی درباره رد صلاحیت‌شدگان از سوی هیات‌های اجرایی شنیده می‌شد. اخباری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد که نشان می‌داد برخی چهره‌های اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند. همچنین برخی چهره‌های اصولگرا نیز، مانند حمید رسایی، خود اعلام کردند رد صلاحیت شده‌اند. با این حال، این‌که آمار دقیق چیست و چه کسانی به دور بعدی انتخابات رفته‌اند، هنوز مشخص نبود.
ابتدا خبرها حاکی از رد صلاحیت چهره‌هایی مانند رسول منتجب‌نیا، محسن رهامی، حمید عارف و برخی دیگر بود. اما این چهره‌های سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهیختگان» از تایید صلاحیت خود خبر دادند. اکنون و بر این اساس، از احزاب و گروه‌های مختلف به گوش می‌رسد که اکثریت داوطلبان «حزب اعتماد ‌ملی» در مرحله اول تایید شده‌اند. در میان «کارگزاران» افرادی مانند محسن هاشمی، پروانه مافی، فاطمه مقیمی و شهربانو امانی تایید صلاحیت شده‌اند؛ اما یدالله طاهرنژاد که از چالوس کاندیدا شده بود رد صلاحیت شده است؛ موضوعی که خود او  تایید کرده و به فرهیختگان گفته است در مهلت قانونی به آن اعتراض خواهد کرد. از «حزب اتحاد ملت» هم اخبار اولیه از رد صلاحیت برخی چهره‌ها مانند ولی‌الله شجاع‌پوریان حکایت داشت؛ اما غلامرضا انصاری عضو شورای مرکزی این حزب از تایید صلاحیت خود و شجاع‌پوریان خبر داد و به «فرهیختگان» گفت: «از حزب ما همه تایید شده‌اند.» همچنین خبر تایید صلاحیت اعضای «حزب ندای ایرانیان» نیز منتشر شد. در مشهد اما، گویا وضع کمی متفاوت بود. ابراهیم اصغرزاده به «فرهیختگان» گفت، اگر پایمردی و ایستادگی فرمانداری نمی‌بود، همه رد صلاحیت می‌شدند؛ اما فرمانداری در مقابل کسانی که معتقد بوده‌اند باید چهره‌های اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد ایستادگی کرده است و اگرچه آن جلسه به تنش کشیده شده، ولی نتیجه راضی‌کننده بوده است. علاوه‌براین، چهره‌های دیگری مانند مرتضی اشراقی نوه امام(ره) از تهران، قدرت‌الله علیخانی از قزوین، محسن رهامی، فاطمه هاشمی از «حزب اعتدال و توسعه» و مصطفی معین از شیراز جزء تاییدصلاحیت‌شده‌ها هستند.  از دیگرسو اخباری که از رد و تاییدها در استان‌ها به گوش می‌رسد، باز هم پای بازماندگان از دولت‌های نهم و دهم را به میان می‌آورد. آن‌طور که از شنیده‌ها برمی‌آید در استان‌هایی که هنوز برخی استانداران و فرمانداران از دولت قبل باقی مانده‌اند، شیوه احراز صلاحیت‌ها متفاوت است و در استان‌هایی مانند مازندران، اصفهان و کرمانشاه چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب بین ردصلاحیت‌شده‌ها بوده‌اند.
بدین‌ترتیب بررسی در هیات‌های اجرایی به‌عنوان مرحله اول در احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، 14 دی به پایان رسید. هیات‌های اجرایی با ریاست فرمانداران از 29 آذر تا 9 دی مشغول بررسی سوابق داوطلبان از طریق مراجع چهارگانه (وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه‌قضاییه و ثبت احوال) بوده‌اند. از 5 تا 14 دی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی بررسی شده و دیروز 15 دی هم مراتب احرازنشدن صلاحیت به داوطلبان ابلاغ شده و از طرف فرماندار مرکز حوزه انتخابیه‌ها به هیات نظارت استان اطلاع داده شده است.
داوطلبان احراز صلاحیت‌نشده از امروز (16دی) تا 19 دی زمان دارند تا با مراجعه به هیات نظارت در استان‌ها نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض کنند.
سیدشهاب‌الدین چاووشی، رئیس ستاد انتخابات درباره بررسی صلاحیت‌ها در استان تهران به «ایرنا» گفت: «دوهزار و 573 نفر از مجموع دوهزار و 734 داوطلب نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شش حوزه انتخابیه استان تهران از طرف هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت شدند.» او با تاکید بر این‌که درمجموع حدود پنج‌درصد داوطلبان نام‌نویسی‌شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از طرف هیات‌های اجرایی استان واجد شرایط نامزدی انتخابات تشخیص داده نشده‌اند، عنوان کرد: «موضوع واجد شرایط تشخیص‌داده‌نشدن برخی داوطلبان، از طرف روسای شش حوزه انتخابیه اصلی استان تهران، به‌صورت محرمانه تا پایان سه‌شنبه به این افراد اطلاع داده می‌شود.»
چاووشی همچنین با تاکید بر این‌که هیات‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها به‌طور کاملا مستقل و براساس استعلام‌های دریافتی از مراجع چهارگانه قانونی عمل کردند، گفت که اعضای ستاد انتخابات شهرستان‌های استان به‌هیچ‌وجه در بررسی صلاحیت‌ها دخالتی نداشته‌اند و براین اساس وارد مصادیق نشده‌اند.