درصحن- شوراها: شورای اسلامی شهر کرج از معدود شوراهایی است که اعضای آن از گوشه و کنار ایران به این شهر آمده و در مدیریت آن، صاحب کرسی شده اند. فریده بزنی از جمله اعضای غیر کرجی شورای این شهر است که در لرستان متولد شده ولی سالهاست که ساکن کرج است. او پیش از این نیز در شورای شهر کرج عضویت داشته است.

فریده بزنی بیرانوند کیست؟

فریده بزنی بیرانوند فرزند شهید فتحی بزنی، متولد خرم آباد در استان لرستان است. اطلاعاتی از تاریخ و محل شهادت پدرش در فضای مجازی یافت نشد ولی می توان او را از شهدای مشهور خرم آباد دانست، شهری که یکی از بوستان هایش به نام این شهید ثبت شده است.

فریده بزنی تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در رشته جمعیت شناسی ادامه داده و بعنوان مدرس در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تدریس است.

فریده بزنی که تجربه حضور در شورای دوم شهر کرج را دارا بود، در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه خرم آباد اعلام کاندیداتوری کرد تا به نمایندگی از مردم شهرش به مجلس راه یابد ولی صلاحیت او توسط شورای نگهبان رد شد، تا از رقابت ها انتخاباتی کنارگذاشته شود. تعلق به خانواده شهدا نیز کمک حالش نشد.

او دو سال بعد بار دیگر برای انتخابات شوراها به کرج بازگشت و اعلام کاندیداتوری کرد. صلاحیت او این بار مورد تایید قرار گرفت و با حمایت اصلاح طلبان استان البرز، نامش در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان کرج قرار گرفت و موفق شد با کسب 51 هزار و 569 رای بعنوان منتخب یازدهم، راهی شورای اسلامی شهر کرج شود. شورای شهر کرج ۱۳ عضو ثابت دارد. علاوه بر فریده بزنی، سارا دشت گرد نیز در این شهر به شورا راه یافت تا دو کرسی شورای کرج به زنان تعلق گیرد.

فریده بزنی پس از راهیابی به شورای پنجم کرج، به عضویت هیات رئیسه درآمد و کلید دار خزانه شورای شهر شد. او همچنین به عضویت کمیسیون های «برنامه و بودجه»، «فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و آموزش عمومی»، «محیط زیست، سلامت و ایمنی» و کمیسیون «سرمایه گذاری و تامین منابع مالی» در آمد.

فریده بزنی که پیش از این تجربه حضور در شورای شهر کرج را داشت در بدو ورود به شورای پنجم، از کتاب اش با عنوان «مدیریت شهری» رونمایی کرد. فریده بزنی در مراسم رونمایی از کتاب تازه انتشار یافته اش می گوید: «کتاب مدیریت شهری کتابی است که در بعد فرهنگی و اقتصادی بخصوص برای توسعه اقتصادی و فرهنگی بدان پرداخته شده و باید افزود که در این راستا نیازمند کار و تلاش منسجم هستیم و این مهم سبب توسعه حقوق شهروندی خواهد شد و جزو مطالباتی است که حق طبیعی هرشهروندی است.»

سوابق اجرایی و مدیریتی

فریده بزنی علاوه بر عضویت در شورای اسلامی شهر کرج، سالها در آموزش و پرورش فعالیت داشته است. مهمترین سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • عضو شورای شهر کرج در دوره دوم و پنجم
  • عضو هیات رئیسه شورای پنجم کرج
  • مشاور معاون وزیر ورزش و جوانان در دولت روحانی
  • مدیرکل امور بانوان و خانواده اداره کل آموزش و پرورش استان البرز
  • مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز

حفاظت از محیط زیست پیش نیاز افزایش کیفیت زندگی

فریده بزنی از جمله فعالان حفاظت از محیط زیست و علاقمندان به این حوزه اجتماعی است. او حفاظت از محیط زیست را پیش نیاز افزایش کیفیت زندگی می داند و می گوید: «با ارتقاء زیرساخت های زیست محیطی و افزایش این فرهنگ در میان مردم؛ میزان سلامت، بهره وری و کیفیت زندگی افراد هم بالا می رود و این مهم به ارتباط نزدیک سلامت افراد و محیط بر می گردد.» بزنی معتقد است ضروری است سرمایه گذاری های لازم به منظور گسترش فرهنگ زیست محیطی شهروندان توسط مسئولان و دستگاههای مرتبط صورت گیرد و برای آموزش افراد جامعه در مورد پیشگیری از تخریب محیط زیست، لازم است ابتدا نیاز افراد در ارتباط با ارتقاء فرهنگ زیست محیطی در سنین و گروه های مختلف جامعه تعیین شود.

او عضو کمیسیون محیط زیست، سلامت و ایمنی شورای اسلامی شهر کرج است.

فعال حوزه زنان

فریده بزنی بیرانوندی، همچون بیشتر زنان عضو شوراها و نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی، پیگیری مسایل زنان را بعنوان یکی از اولویت های خود قرار داده است. او بیشتر پست های اجرایی ای که تاکنون تقبل کرده در حوزه زنان بوده است. بزنی بعنوان مسوول امور بانوان وزارت آموزش و پرورش استان البرز، آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی به دختران دانش آموز را بعنوان یکی از برنامه های راهبردی خود دنبال کرده و می گوید: «در دوره ای که تکنولوژی به ویژه در زمینه ارتباطات پیشرفت چشمگیری داشته و افراد در جامعه پذیری با الگوهای حقیقی و مجازی زیادی روبه رو هستند آسیب های اجتماعی به عنوان یک چالش و دغدغه، خانواده ها را دچار مشکل کرده است.»

وی یادآور شد: «برگزاری کلاس های آگاه سازی و آموزشی با موضوع آسیب های اجتماعی در سر فصل کمیته های تخصصی آسیب های اجتماعی در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز قرار دارد تا دختران و مادران با انواع آسیب ها ی اجتماعی و راهکارهای پیشگیری از آن آشنایی لازم را پیدا کنند.»

بزنی بعنوان مسوول امور بانوان آموزش و پرورش، همچنین آموزش حقوق و تکالیف در در زمره دروس دختران دانش آموز قرار داده و در این خصوص می گوید: «این طرح -آموزش حقوق و تکالیف- به منظور آگاه سازی جامعه هدف با حقوق فردی و اجتماعی خود در خانه، مدرسه و اجتماع، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مراقبت و خود کنترلی در مدارس دخترانه استان البرز اجرایی شده است.»

او مسوول و عضو کارگروه تخصصی بانوان در آموزش و پرورش استان البرز است که با هدف پیشبرد برنامه های آموزشی و حمایتی در اجرای سند تحول بنیادین در امور بانوان تشکیل شده است. به گفته فریده بزنی تعیین مسائل و مشکلات حوزه زنان و اولویت بندی آنها، برنامه ریزی برای گسترش شبکه های کسب و کار خانگی، برنامه ریزی برای برقراری تعادل بین زندگی شغلی و خانوادگی زنان شاغل از مهمترین وظایف اهداف کاری این کارگروه است.