درصحن: در روزهای ملتهب پس از صدور حکم اعدام دکتر هاشم آغاجری،‌ نام یک نفر خبر ساز شد. دانشجوی جوانی که با شکستن تریبون دانشجویان معترض،‌ در نقش سردسته گروههای فشار،‌ خواستار توقف اعتراضات دانشجویی بود. این جوان کسی نبود جز «مهرداد بذرپاش» رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف تهران. آن روزها حمله به تجمعات دانشجویی توسط گروههای که خودسر یا گروه فشار خوانده می شدند امری رایج بود کسی هم از هویت آنها اطلاعی نداشت، ولی مهرداد بذرپاش چهره ای شناسنامه دار بود که نقش آنها را ایفا می کرد.

برخوردهای تند او و همفکرانش با تجمع های دانشجویان انجمن های اسلامی که قطب مخالف بسیج شناخته می شدند نام او را بر سر زبانها انداخت تا ره صد ساله را یک شبه طی کند. هنوز مهر مدرک تحصیلی اش خشک نشده بود که با امضای محمود احمدی نژاد شهردار وقت تهران بعنوان رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری تهران منصوب شد. بذرپاش که با روی کار آمدن احمدی نژاد و تیم آبادگران از نقش برهم زننده تجمعات دانشجویی به رده مدیران حکومتی ارتقاء یافته بود، در عنفوان جوانی بر کرسی هایی تکیه زد که انتقادات بسیاری برانگیخت.

مهرداد بذرپاش متولد ۱۳۵۹ اولین بار شانس اش را برای ورود به قدرت در انتخابات دوره دوم شورای شهر تهران و با حمایت آبادگران امتحان کرد ولی به شورا راه نیافت. در انتخابات دوره سوم شوراها نیز با حمایت «رایحه خوش خدمت» وارد کارزار انتخاباتی شد ولی باز از ورود به شورای شهر بازماند.

رابطه نزدیک با محمود احمدی نژاد خیلی زود او را به ریاست یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی ایران رساند. بذرپاش در حالیکه تنها ۲۸ سال داشت در سال ۸۶ به مدیرعاملی و ریاست هیات مدیره شرکت پارس خودرو رسید و پس از آن « مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا» شد. او همزمان عضو اتاق بازرگانی ایران بود اما با آغاز دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مورد غضب اسفندیار رحیم مشایی قرار گرفت و از مدیرعاملی سایپا برکنار شد. او مدتی پس از برکناری به دبیر شورای عالی جوانان رسید ولی این کرسی نیز به او وفا نکرد و چندی بعد خواهر زن حمید بقایی، خانم فرحناز ترکستانی جایگزین او شد.

اگرچه موقعیت بذرپاش در دولت تضعیف شد ولی او مناصب جدیدی در سپاه پاسداران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای خود دست و پا کرد تا نشان دهد رابطه نزدیکی با حلقه اقتدارگرایان دارد. بذرپاش همزمان به حکم جعفری فرمانده سپاه به قائم مقامی بنیاد تعاون و با امضای علی دارابی معاون وقت صدا و سیما به عضویت شورای راهبری شبکه سه سیما منصوب شد و مدیر مسوولی روزنامه وطن امروز را در اختیار گرفت تا در حوزه رسانه نیز جای پایی از خود برجای گذارد.

بذرپاش در کنار مسوولیت های اجرایی تحصیلات خود را نیز تا مقطع دکترا ادامه داد. او پس از اخذ مهندسی صنایع از دانشگاه شریف، برای گذراندن دوره فوق لیسانس در رشته مدیریت اجرایی به دانشگاه علامه طباطبایی رفت و پس از آن برای گذراندن دوره دکترای مدیریت صنعتی از این دانشگاه پذیرش گرفت.

مهرداد بذرپاش که با گذر زمان به چهره ای شناخته شده در جریان اصولگرا (طیف پایداری) تبدیل شده بود، قصد نمایندگی مجلس کرد و در انتخابات دوره نهم از حوزه انتخابیه تهران اعلام نامزدی کرد و با مجموع ۲۷۱,۷۷۱ رای راهی مجلس شد. او از شناخته شده ترین طرفداران محمود احمدی نژاد در مجلس است که در آخرین سال حضورش در مجلس موفق شد به عضویت هیات رئیسه درآید.

طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران

طرح استانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور

طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه ها

طرح انتقال پایتخت

مجموعه طرح هایی است که او در دوره نمایندگی امضاء کرده است.

متهم به فساد مالی

نام بذرپاش تنها در ضرب و شتم دانشجویان منتقد، سمت های کلان مدیریتی واجرایی و لیست های انتخاباتی در رسانه ها نقش نبست. نام او در میان نام نمایندگان دارای پرونده فساد مالی نیز جایگاهی ویژه دارد، بطوریکه به گفته حجت السلام اشرفی اصفهانی رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری او به ۵ سال محرومیت از پست های دولتی محکوم شده است.

در بهمن ماه ۱۳۹۳ محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نام دو نماینده مجلس نهم را به عنوان نمایندگانی که دارای پرونده قضایی هستند معرفی کرد. «مهرداد بذرپاش» و «حمید رسایی» دو چهره جنجالی فراکسیون پایداری (دلواپسان) که بیشترین حملات را علیه تیم هسته ای ایران داشته و دارند و خود را پرچمدار ولایتمداری می دانند نمایندگانی بودند که نامشان از سوی رئیس هیات بدون رسیدگی به تخلفات اداری به عنوان متهم و محکوم برده شد. تخلفات آن‌ها «سند سازی، زمین خواری و فروش املاک دولتی» اعلام شده است. محمد اشرفی اصفهانی در خصوص پرونده این نمایندگان گفته بود: «اینها [نمایندگان متهم در پرونده های مالی] تا پایان دوران مجلس [فعلی] تشریف دارند، ولی بعد از اینکه مجلس تمام شد، این پرونده ها روی صلاحیت این‌ها، تاثیر می‌گذارد و شورای نگهبان اگر بررسی دقیق‌تری کند، وضعیت آنها مخدوش خواهد شد.»

نسبت فکری با مبانی حقوق بشر

مهرداد بذرپاش که با حمله به تجمع های دانشجویی شناخته شد،‌ اثری از پایبندی به حقوق بشر در کارنامه اش برجای نگذاشته است. تعریف او از حقوق بشر منطبق بر دیدگاه افراطی حاکم بر دستگاه قضایی و حکومتی ایران است. وی با بیان اینکه «حقوق بشر» یکی از چالش هایی است که ما در آینده با غرب خواهیم داشت، می گوید: «شما در سال های آینده نخواهید دید که حتی یک بند در مورد شهید دانایی فر که برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل کشور و پس از آن به کشورهای اروپایی نوشته شود و یا یک مصاحبه در محکومیت این اقدامات منتشر شود.» او خلیلی (بسیجی کشته شده در جریان امربه معروف) را نمونه حقوق بشر ایرانی معرفی می کند و می گوید: «شهید خلیلی یک نمونه از حقوق بشر ما ایرانی هاست که برای آرمان های خود و دفاع از ناموس هموطنان مسلمانش اینچنین خود را در معرض خطر قرار داد و به شهادت رسید.»

او یکی از منتقدین احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران است و در خصوص گزارش او می گوید: «در گزارش ماه مارس احمد شهید ما شاهد یک نوع شلختگی موضوعات هستیم که نشان می ​دهد گزارشگر در یک ماجرای مشخص غیر حقوقی قرار داشته است، به عنوا مثال در کمال حیرت می ​بینیم که گزارشگر سازمان ملل، بدون توجه به مکانیزم محکم و مستدل اجرایی و نظارتی نظام در برگزاری انتخابات، صرفا یک سری تخیلات را در مورد ادعای تقلب مطرح می​ کند که تاریخ مصرف این تخیلات خیلی وقت پیش تمام شده است. او می گوید: البته ما از یک جهت بسیار خوشحالیم و آن این است که دشمنان داخلی و خارجی در موارد مضحک و غیر عقلانی به اشتراک رسیده ​اند.»

مواضع بذرپاش علیه جنبش سبز و توافق هسته ای ایران و غرب،‌ در ردیف افراطیون مجلس قابل ارزیابی است. او سال ۹۲ در تذکری علیه رهبران جنبش سبز می گوید: «تذکر من مرتبط با اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی است چرا زمانی که سران فتنه حصر شدند کشته شدن مردم چه از موافقین و چه از مخالفین کاسته شد البته این عادت فتنه​ گران است که موافقان خود را برای مظلوم ​نمایی و ایجاد فضای رعب و وحشت می​ کشند و با کشتن مخالفین نیز نشان می​ دهند که آماده اقدام مسلحانه هستند.»

او در اعتراض به تلاش های دولت برای رسیدن به توافق با غرب در مساله هسته ای می گوید: «اگر جرأت دارید بیایید داده​ ها و ستانده ​های این توافقنامه را برای مردم تشریح کنید و بدانید هنر دیپلماسی خندیدن و گرفتن چندعکس یادگاری و پیاده روی با جان کری نیست.»

بذرپاش دو سال پس از انقلاب متولد شده و دوران کودکی اش با جنگ ایران و عراق سپری شده، بنابراین در کارنامه او نه ردی از انقلابی گری است نه رزمندگی در جبهه ها. پدرش،‌ منصور بذرپاش، را در جنگ ایران و عراق از دست داده و با سهمیه فرزندان شهدا راهی دانشگاه شریف شده و اگر این سهمیه نبود روشن نبود نبوغ علمی اش هم طراز با کدامیک از دانشگاههای ایران هست.

رفت و آمد با دولت احمدی نژاد مقدمه ازدواج اش با دختر علی احمدی وزیر آموزش و پرورش محمود احمدی نژاد را فراهم کرد.

مهرداد بذرپاش اینک نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است. او به دلیل فساد مالی به پنج سال محرومیت از پست های دولتی محکوم شده و روشن نیست که شورای نگهبان صلاحیت اش را برای دوره دهم مجلس شورای اسلامی به دلیل محکومیت به فساد تایید کند یا خیر؟