در صحن: حزب مردم‌سالاری در سال ۱۳۷۷ ابتدا در شهرهای استان سمنان شکل گرفت و پس از تصویب اساسنامه آن در تاریخ  سوم مهر ماه سال  ۱۳۷۸در کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب، پروانه آن در دهم آبان ۱۳۷۸ به نام حزب مدافعین پیام دوم خرداد صادر شد.

در پی برگزاری اولین کنگره در دوم خرداد ۱۳۸۱ این حزب با نام حزب مردم سالاری آغاز به کار و اصلاحات اساسنامه آن در مورخ ۸۱/۶/۴ به تصویب کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب رسید. حزب مردمسالاری فعالیت خود را عملاً پس از ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ و به دنبال راه‌اندازی روزنامه مردمسالاری در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ شروع کرده است.

دوازدهمين گنگره حزب مردم سالاری نیز قرار است ۹ بهمن سال جاری برگزار شود.

مشخصات کلی:

دبیرکل و بنیانگذار: محمد کواکبیان

سخنگو: میرزابابا مطهری‌نژاد

شعار: خداباوری، نوگرایی و مردم سالاری

بنیانگذاری: ۱۰ آبان ۱۳۷۸

روزنامه: مردمسالاری

جناح سیاسی: اصلاح طلب

دست اندرکاران حزب مردمسالاری مدعی هستند که: “این حزب به معنای واقعی کلمه از “پایین” به “بالا” شکل گرفته است و هرگز هیچ مقام دولتی یا حکومتی در تاسیس آن نقشی نداشته است و خوشبختانه تاکنون وامدار هیچ نهاد و موسسه و یا به اصطلاح شخصیت حقیقی یا حقوقی نشده و با هویتی مستقل به صورت خودجوش از متن عموم مردم برخاسته است.”

این حزب با سه شعار خداباوری، نوگرایی و مردم سالاری و با سه ویژگی ایران محوری، جوان گرایی و تخصص مداری شكل گرفته است.

ارگان مطبوعاتی این حزب روزنامه مردم سالاری به مدیر مسؤلی مصطفی کواکبیان  است.

اعضای حزب مردم سالاری

اعضای اصلی شورای مرکزی این حزب بدین شرح است : مصطفی کواکبیان ، ابوالقاسم کواکبیان، میرزابابا مطهری‌نژاد، حسین اردلان،  محمد آجرلو،  سیدجلال افتخاریان،  سعید تهرانی، محمدرضا حقی، رضا توسلی، وحید حقی،  زهرا خانیانی،  محمدحسین روانبخش،  امیراحمد زندآور، محمود شربتیان،  حمیدرضا شکوهی،  محمد شهباز علیزاده، صفرعلی طاهری، فرهاد عبداللّهی‌پور، سیف‌الله عزالدین،  منصور فرزامی‌راد،  کیومرث فرهادی بابادی،  داریوش قنبری، علی‌اکبر فلاح، حسین قیومی، جواد کاظمی،  انوشیروان محسنی‌بندپی، اقبال محمدی،  محمد پازوکی، سیدمحمد نژادالحسینی، محبوبه یزدی‌فرد و مهرداد مسعودی.

چهره شاخص این حزب مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، نمایندهٔ مردم سمنان و مهدی‌شهر در هشتمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی است. مدرک تحصیلی کواکبیان دکترای علوم سیاسی بوده و استاد دانشگاه علامه طباطبایی است. وی همچنین رئیس ائتلاف مردمی اصلاحات و عضو فراکسیون خط امام مجلس هشتم است. او پیش از این نایب رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی بوده‌است. کواکبیان در گفتگویی پیرامون علل جدایی خود از حزب همبستگی اینطور توضیح می دهند: «ما درخواست مجوز برای تاسیس حزب مردم‌سالاری به وزارت کشور کرده بودیم اعضای همبستگی مثل‌ شهید قندهاری، راه‌چمنی، خباز، الیاس حضرتی در مجلس بودند. نکته دوم هم اینکه ما در برخی از مباحث تفاوت مواضع هم داشتیم، دوستان ما با دولت خاتمی همکاری کرده بودند و ‌مهم‌ترین سمتی که به حزب همبستگی در آن زمان رسید سازمان بهزیستی بود. ما ۸۰ عضو در مجلس ششم داشتیم لذا معتقد بودیم که حتما اگر حزب همبستگی می‌خواهد در قدرت باشد باید جایگاهش در قدرت معلوم باشد. برای دولت دوم خاتمی (۸۴-۸۰) معتقد بودم که با آن شیوه‌ای که حزب همبستگی در جهت حمایت از دولت دوم خاتمی دارد باید تجدید نظر کنیم، حرف ما هم خیلی پیش نرفت و آمدیم گفتیم که پس بهتر است جدا شویم و زمانی که مجوز روزنامه صادر شد معنا نداشت که با همبستگی ادامه همکاری دهیم چون روزنامه به اسم حزب مردم‌سالاری درخواست شده بود».

کواکبیان برای نامزدی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۴ با شعار تعمیق مردم سالاری با دولت خدمت ثبت نام کرد. وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد دولت خاتمی گفت: «در دوره خاتمی دولت سالاری بوجود آمد نه مردمسالاری».

مصطفی کواکبیان همچنین در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشستی خبری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن اعلام رسمی حضورش به عنوان نامزد رسمی حزب مردم‌سالاری، شعار خود را در این دوره از انتخابات “دولت اخلاق” اعلام و با بیان این که خواهان مشارکت حداکثری همه مردم و دلسوزان است تصریح کرد: ما برای حضور در انتخابات هیچ شرطی غیر از اجرای دقیق قانون انتخابات نداریم. کواکبیان که بر پایه اعلام حزب مردم‌سالاری، پس از تکلیف حزب، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم شده بود، از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

مصطفی کواکبیان

مصطفی کواکبیان

از دیگر چهره های شاخص و خبرساز حزب مردم سالاری می توان از داریوش قنبری نماینده ایلام، ایوان، شیروان چرداول و مهران دوره هفتم و دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نام برد. او عضو فراکسیون اقلیت مجلس (اصلاح طلبان) بود. وی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای امور بین‌الملل است و علاوه بر نمایندگی مجلس، استاد علوم سیاسی دانشگاه الزهرا است. وی قبل از نمایندگی مجلس در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشت. او اهل ایوان غرب واقع در استان ایلام در غرب ایران می‌باشد و اولین کسی است که از حوزه ایلام دوبار به مجلس راه یافته است. انتقادهای تند داریوش قنبری از محمود احمدی‌نژاد همواره تیتر خبرگزاری ها بوده است . ورود او به مجلس هشتم با نا‌آرامی‌هایی در حوزه انتخابیه‌اش همراه بود که طی آن چهار نفر کشته و بیش از پنجاه نفر زخمی شدند. داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس هشتم بود.

داریوش قنبری همچنین از نمایندگان اصلاح طلبی بود که در جریان اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ضمن دیدار با علی لاریجانی از وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات و برخوردهای غیرقانونی در نحوه نگهداری آنها ابراز نگرانی کرد، از اتهام‌زنی به مردم و برانداز‌ خواندن آنها انتقاد  و از آقای لاریجانی خواستند تا مراقب عواقب چنین رویکردهایی در جامعه باشد. نمایندگان اصلاح طلب در این دیدار همچنین خواستار برخورد قضایی با متخلفان بازداشتگاه کهریزک شده بودند.

داریوش قنبری

داریوش قنبری

سوابق انتخاباتی حزب مردم سالاری

حزب مردمسالاری و حزب همبستگی در دو انتخابات گذشته از متحدین حزب اعتماد ملی بوده و در انتخابات مجلس هشتم اقدام به راه‌اندازی ائتلافی به‌عنوان «ائتلاف مردمی اصلاحات» در برابر «ائتلاف اصلاح طلبان» کرد. ریاست این ائتلاف بر عهده فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی بود.

این حزب همچنین در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از حامیان جدی میرحسین موسوی به‌شمار می‌رفت. مصطفی کواکبیان، دبیر کل این حزب نیز در همین راستا ریاست ائتلاف مردمی حامیان میرحسین موسوی را به عهده گرفته بود.

حزب مردم‌سالاری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ پس از رد صلاحیت نامزد پیشنهادی خود، مصطفی کواکبیان، از نامزدی حسن روحانی حمایت کرد .

حمایت از حسن روحانی

حزب مردم‌سالاری تاکنون همایشهای در حمایت از سیاست‌های حسن روحانی برگزار کرده که همایش «دل آرامیم» در پاسخ به همایش «دلواپسیم»، همایش حمایت از تدبیر هسته‌ای دولت یازدهم در اصفهان، همایش جنبش مشروطیت در بوشهر، همایش نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با دولت یازدهم در کرمانشاه و آخرین همایش هم در اردوی تابستانی این حزب در ماسال گیلان بود.

تجهیز برای انتخابات مجلس

این حزب هم اکنون با ارائه طرحی با نام «طرح امام» که از آن به عنوان «طرح ائتلاف ملی اصلاح‌طلبان میهن» یاد می شود برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تجهیز شده است.