در صحن:‌ او سال‌ها، رئیس قوه‌ای است که زمانی تحقیق و تفحص آن از سازمان زیر نظرش را «کشکی» خوانده بود.

علی لاریجانی اولین رئیس مجلس است که از شهر قم به مجلس راه یافته به ریاست مجلس رسیده است. پیش از آن همه روسای مجلس، نمایندگان تهران درمجلس بودند.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی سرپرست سازمان صدا و سیما و بین سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰، مدیر برون مرزی و واحد مرکزی خبر این سازمان بود. او سمتهایی چون وی معاون وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و پست و تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی) و همچنین سپاه را نیز بر عهده داشت تا اینکه با استعفای محمد خاتمی، وزیر ارشاد در دولت هاشمی رفسنجانی، وزیر ارشاد شد.

لاریجانی پس از دو سال وزارت ارشاد در سال ۱۳۷۳ به سمت رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد. ریاست لاریجانی براین سازمان از این جهت اهمیت داشت که او جایگزین محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی شده بود که در دوران رهبری آیت الله خمینی و چندین سال ابتدایی رهبری آیت الله خامنه‌ای این سمت را عهده دار بود.

فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ باعث انتقادهای فراوان به ریاست علی لاریجانی شد. نزدیکان محمد خاتمی و محمد محمدی ری شهری کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، صدا و سیما را به حمایت از علی اکبر ناطق نوری متهم می‌کردند.

ساخته شدن فیلمی به نام عصر عاشورا که تعدادی از جوانان را نشان می‌داد که درعصر عاشورا اقدام به شادی و نمایش پوس‌تر محمد خاتمی می‌کنند نیز به صدا و سیما نسبت داده شد.

پیش از آن نیز پخش برنامه هویت که به روشنفکران و منتقدان حکومت جمهوری اسلامی انتقادات شدیدی را متوجه می‌کرد مورد اعتراض واقع شده بود و برخی از روشنفکران اعلام می‌کردند که این برنامه با گرفتن «اعترافات اجباری» از نویسندگان و منتقدان سیاسی جمهوری اسلامی تهیه شده است.

پس از انتخاب محمد خاتمی به سمت ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۷۶ چالش‌های زیادی بین صدا و سیما به ریاست علی لاریجانی و دولت آقای خاتمی پیش آمد. پس از پخش برنامه‌ای به نام چراغ که درآن روح الله حسینیان، قتل‌های زنجیره‌ای دگراندیشان ایرانی درسال ۱۳۷۷ را به نزدیکان محمد خاتمی نسبت داده بود، اعضای دولت آقای خاتمی خواستار اخراج آقای لاریجانی از جلسات هیات دولت شدند.

مجلس ششم با اکثریت اصلاح طلب، نیز با انجام تحقیق و تفحص از صدا و سیما در ‌‌نهایت مدیران این سازمان را به «میلیارد‌ها تومان سواستفاده مالی» متهم کرد. علی لاریجانی اما این گزارش تحقیق و تفحص را «کشکی» خواند.

معاون مالی صدا و سیما در دوره ریاست لاریجانی که اکثر اتهامات نیز به مدیریت او باز می‌گشت، علی کردان بود که بعد‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد به سمت وزیر کشور منصوب و به دلیل جعلی بودن مدرک دکترایش از وزارت برکنار شد. براساس گزارش‌ها علی لاریجانی نیز از استیضاح و برکناری معاون سابق خود حمایت کرده بود.

براساس گزارش‌ها درمدت ۱۰ سال ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیما شبکه‌های تلویزیونی از دو شکبه به ۷ شبکهٔ تلویزیونی، افزایش یافت و دراین دوران ۸ شبکهٔ

رادیویی ملّی و سراسری، ۳۰ شبکهٔ رادیویی استانی، ۴ شبکهٔ تلویزیونی استانی، و هفت شبکهٔ جهانی توسط صدا و سیما اداره می‌شد.

آیت‌الله هاشم آملی لاریجانی پدر علی لاریجانی

آیت‌الله هاشم آملی لاریجانی پدر علی لاریجانی

آقای لاریجانی درسال ۸۴ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد و در‌‌نهایت با وجود حمایت شورای هماهنگی اصولگرایان از بین هفت کاندیدا در جایگاه ششم قرار گرفت.

او پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ مرداد ۱۳۸۴، به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد از جمله اقدامات وی درمدت ریاستش جلوگیری از راه اندازی شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای صبا وابسته به مهدی کروبی بود.

آقای لاریجانی پیش از آن نیز در دوران ریاست خود بر سازمان صدا و سیما خواستار جلوگیری از راه اندازی تلویزیونی کابلی در دانشگاه تهران شده بود و در ‌‌نهایت دادستانی تهران از راه اندازی این تلویزیون جلوگیری کرد.

آقای لاریجانی در دوره ریاست بر شورایعالی امنیت ملی، مسئولیت مذاکرات اتمی با کشورهای غربی را نیز عهده دار بود. او پس از توافق ایران و کشورهای غربی در سعد آباد تهران در سال ۱۳۸۲ و در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در انتقاد از این توافق گفته بود که «در غلتان دادیم و آب نبات گرفتیم.»

آقای لاریجانی در ‌‌نهایت در در روز ۲۸ مهر ۱۳۸۶ از دبیر شورایعالی امنیت ملی برکنار شد. براساس برخی گزارش‌ها دلیل این برکناری مصاحبه او درباره پیام پوتین به ایران بود.

علی لاریجانی درمجلس هشتم از حوزه انتخابیه قم به مجلس وارد شد و در ‌‌نهایت دررقابت با غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس هفتم به عنوان نامزد فراکسیون

اصولگرایان برای ریاست مجلس انتخاب شد.

برخی از گروه‌های حامی دولت محمود احمدی‌نژاد از جمله گروهی که بعد‌ها به جبهه پایداری مشهور شدند، از جمله منتقدان اصلی ریاست آقای لاریجانی در مجلس

هشتم بودند.

انتقادهای این گروه از آقای لاریجانی پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گسترده‌تر شد. برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا، نیز در گزارشهایی مدعی شدند که آقای لاریجانی در ساعات انتهایی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ پیروزی میرحسین موسوی دراین انتخابات را به او تبریک گفته است. مجلس ایران از این رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا به دادگاه شکایت کرد.

برخی از اصولگرایان مجلس نظیر حمید رسایی و روح الله حسینیان بار‌ها به آقای لاریجانی انتقاد کردند که عملکرد مجلس در به گفته آنان محکوم کردن اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مناسب نبوده است.

آقای لاریجانی پس از اعتراضات روز عاشورا در سال ۸۸ در موضعی شدید اللحن اعتراضات این روز را محکوم و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ انتقاد کرد.

پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری درسال ۱۳۸۸ برخی از رسانه‌های ایران خبر دادند که آقای روحانی با توصیه آقای لاریجانی، عبدالرضا رحمانی فضلی که در زمان ریاست آقای لاریجانی بر صدا و سیما معاون سیاسی این سازمان بود را به وزارت کشور انتخاب کرده است.

فراکسیون رهروان ولایت که از آن به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نام برده می‌شود، از حامیان آقای لاریجانی درمجلس تشکیل شده است.