در صحن: جبهه ایستادگی ایران اسلامی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۸۹ و به پیشنهاد محسن رضایی تشکیل شد.

مشخصات کلی:

دبیر کل: حجت الاسلام یدالله حبیبی

دبیر سیاسی: حسین کنعانی مقدم

رییس ستاد انتخاباتی: ابوالقاسم رئوفیان

رییس شورای عالی: سید محمود علوی

بنیانگذاری: اسفندماه ۱۳۸۹

رهبر معنوی: محسن رضایی

جناح سیاسی: اصولگرا

سایت همبسته: تابناک

رسانه: سایت ایستادگی

جبهه ایستادگی اسفندماه ۱۳۸۹ با حضور چهره‌های سیاسی از جمله حجت الاسلام یدالله حبیبی، ابوالقاسم رئوفیان، عبدالحسین روح الامینی، زهره حقیقی، سید محمود علوی و برخی تشکل‌ها و سازمان‌های سیاسی مانند جبهه حامیان ولایت، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، جمعیت جوانان انقلاب اسلامی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

محسن رضایی به عنوان رهبر معنوی این جبهه پیرامون تشکیل جبهه ایستادگی می‌گوید: انگیزه تشکیل جبهه ایستادگی از زمان ملاقات ۲۵ بهمن سال ۸۹ بنده با رهبر معظم انقلاب آغاز شد که ایشان بر شفاف کردن در مرزبندی‌ها با دشمنان انقلاب و وابستگان آن‌ها تأکید داشتند و نیز با توجه به اینکه موضع‌گیری بنده را نیز در پس از انتخابات ۸۸ مورد تأیید قرار داده بودند پس از این انگیزه‌ای شد که دوستان خود را به تشکیل جبهه ایستادگی تشویق کردم.

جبهه ایستادگی اوایل تابستان سال نود فعالیت رسمی خود را برای حضور در انتخابات مجلس نهم آغاز کرد. با وجود آنکه این جبهه در ابتدا به وحدت با سایر جریان‌های اصولگرایی و فعالیت زیر پرچم جبهه متحد اصولگرایان امیدوار بود، اما در ‌‌نهایت با ارائه لیست مستقل در تهران و شهرستان‌ها فعالیت خود را از جبهه متحد جدا کرد و به عنوان جبهه‌ای مستقل در عرصه رقابت انتخاباتی مجلس نهم ظاهر شد.

در ‌‌نهایت در ۲۵ بهمن ماه این جبهه با بیست تن از نامزدان نهایی شده و رونمایی شد. از جمله نامزدان مورد حمایت این جبهه سید محمود علوی، امیدوار رضایی، سید محمد حسن ابوترابی فرد، محسن کازرونی، حسین مظفر، علی عباسپور تهرانی فرد، حمیدرضا کاتوزیان، غلامرضا مصباحی مقدم، بودند.

چهره‌های شاخص جبهه ایستادگی

یکی از چهره‌های شاخص جبهه ایستادگی عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی است. او دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی و از استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشاور وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور بود که پیشتر نیز در سمت عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و مشاور انتخاباتی محسن رضایی فعالیت داشته است. روح‌الامینی همچنین در سال‌های اول پس از انقلاب ۵۷ یکی از اعضای اصلی جناح راست‌گرای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود.

26-10-1390-IMAGE634623194535508932

فرزند او، محسن روح‌الامینی، یکی از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دورهٔ دهم است که پس از دستگیری در ۱۸ تیر، در بازداشتگاه کهریزک کشته شد که جزئیات این اتفاق در پرده ابهام است.

از دیگر چهره‌های شاخص این جبهه می توان به امیرعلی امیری اشاره کرد. سردار امیرعلی امیری مدیرمسئول سایت تابناک و یکی از افراد نزدیک به محسن رضایی است. سردار امیری در زمان مدیر مسئولی فواد صادقی به عنوان یکی از اعضاء شورای سیاستگذاری و هیئت امنای آن فعالیت داشت.

محمود علوی نیز از چهره‌هایی است که در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد حمایت جبهه ایستادگی بود. وی در حال حاضر وزیر اطلاعات کابینه یازدهم و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است. او پیش از این نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ بوده است.

سید محمود علوی در جریان نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، و میان دوره ای این دوره از انتخابات مجلس، برای کاندیداتوری ثبت نام کرد که هر دو بار از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. او در ۲ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد:«به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی مبنی بر «عدم التزام عملی به اسلام و نظام رد صلاحیت شدم.»