«حسینعلی شهریاری»، متولد ۱۳۳۰ در شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان و نماینده مردم زاهدان از استان سیستان و بلوچستان در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و در حال حاضر نیز رئیس کمیسسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است.

با وجود شرایط ویژه استان و بعضا ناآرامی‌ها و ترورها که تصویر یک استان ناراضی را در اذهان به وجود می آورد، این نماینده همواره خود و مردم استان سیستان و بلوچستان را از ارادتمندان نظام و رهبری معرفی کرده است. جزو نمایندگان اصول‌گرا است و تلاش می‌کند تا مرزبندی خود را با آنچه که اصول گرایان فتنه اش می‌خوانند حفظ کند و به هر بهانه‌ای آن را یادآوری می‌کند. چنین بود که در ماه پایانی سال ۱۳۹۲ وقتی خبر سفر «محمد رضا خاتمی» به زاهدان رسانه‌ای شد، سخنان تندی را علیه محمد رضا خاتمی دبیر حزب مشارکت بیان کرد.

حسینعلی شهریاری با اشاره به اعتراضات سال ۸۸ و استفاده مکرر از واژه فتنه برای آن حوادث، خاطر نشان کرد: «محمدرضا خاتمی و جریان همسو با وی گمان می‌کند مردم اتفاقات سال ۸۸ را فراموش کرده‌اند. تغییرات مدیران سیاسی در استان سیستان و بلوچستان و حاکم شدن تفکرات سیاسی جدید، خاتمی را امیدوار کرده خود را احیا کند و تصور می‌کند می‌تواند تحرکاتی در استان سیستان و بلوچستان داشته باشد. قطعا مدیران سیاسی استان تن به خواسته غیرمعقول و غیرقانونی حزب منحله مشارکت نخواهند داد.»

شهریاری حتی از پرخاش هم فراتر رفت و پس از انتقاد از قوه قضاییه به خاطر مسامحه در برخورد با این افراد، درخواست کرد تا این قوه و شخص دادستان، با سفری که هنوز انجام نشده و عوامل این سفر، با قدرت برخورد کنند و تصریح کرد: «قوه قضاییه و شخص دادستان به عنوان مدعی العموم زاهدان باید ورود کنند و مشخص نمایند آیا افرادی با آن سبقه سیاسی می‌توانند میتینگ برگزار کنند؟ اگر برخورد قاطع با این افراد می‌شد، اشخاصی مانند محمد رضا خاتمی اجازه جسارت دوباره را نمی‌یافت. در شرایط کنونی هم اگر آنها بخواهند از حد و حدود خود فراتر بروند باید قوه قضاییه با قدرت وارد میدان شود و جلوی تحرکات مشکوک این افراد گرفته شود.»

شهریاری پس از سفر «حسن روحانی» به «سیستان و بلوچستان» نیز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به رییس جمهوری اخطار داد و گفت: «زمانی که رئیس‌ جمهور به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد، یک معلم که فرزند ۶ ماهه داشت و یک سرباز را به شهادت رساندند، هم‌اکنون نیز معلم دومی را به شهادت رساندند. ای کاش آقای رئیس‌ جمهور هیأتی را برای بررسی ناآرامی اخیر در استان سیستان و بلوچستان تعیین می‌کرد.»

اما به نظر می‌رسد رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، همیشه چنین خشمگین نیست. در ماجرای مشهور رها کردن دو بیمار در بیابان‌های اطراف شهر در سال ۱۳۹۰ که سر و صدای زیادی به پا کرد، از او انتظار می‌رفت که به عنوان نماینده مردم و در حوزه تخصصی اش به دفاع از حقوق شهروندان برخیزد؛ شهریاری اما تفسیر متفاوتی از این ماجرا داشت.

نظر رئيس كميسيون بهداشت مجلس این بود که انتشار اين اخبار با اين حجم گسترده در رسانه‌هاي ارتباط جمعي بيش از آنكه انعكاس واقعيت باشد نشانه اهداف سياسی عده‌ای است كه درصدد فضاسازی عليه دولت و به خصوص وزارت بهداشت هستند.

شهرياري به رسانه‌ها گفت: «هنوز هيچ اطلاع دقيقی درباره اخباري كه از رهاسازی دو بيمار از يك بيمارستان در كنار اتوبان خبر داده‌اند نداريم و بعيد می‌دانم صحت داشته باشد زيرا عقلانی به نظر نمی‌رسد كه يك بيمارستان دو بيمار را با لباس بيمارستان در كنار اتوبان رها كند. وزارت بهداشت حتي اگر می‌خواست اين بيماران رها كند می‌توانست آنها را در خانه‌شان رها كند يا به بهزيستی تحويل دهد و در هر صورت دليلي ندارد كه بيماران را در كشتزار و كنار اتوبان رها كنند. بنابراين صحت اين اخبار هنوز قابل تأييد نيست و مجلس اين موضوع را پيگيری می‌كند

این سخنان، انتقادات زیادی را متوجه او کرد و البته برخی او را به سیاسی کاری متهم کردند و اینکه به جز وظیفه نمایندگی، به عنوان یک پزشک نیز از او انتظار می‌رود تا از زاویه یک معضل در حوزه بهداشت و درمان به این موضوع بپردازد.

حسینعلی شهریاری، جراح و متخصص چشم، فارغ‌التحصیل سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شهید بهشتی و همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است. او همچنین تعدادی مقاله و تالیفات علمی در حوزه تخصصی اش دارد و سردبیر مجله علمی، پژوهشی طبیب شرق است.