درصحن: «الهیار ملکشاهی»، پیش از برگزاری آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با پیروزی «حسن روحانی» همراه شد، با طرح این موضوع که مردم از طرح موضوعات شعارگونه خسته شده‌اند، پیش‌بینی کرده بود کسی برنده انتخابات خواهد شد که حوزه اقتصاد و معیشت مردم را نشانه رود و با برنامه منسجم اقتصادی به میدان رقابت بیاید.

اگرچه در آن موقع هنوز اسامی کاندیدا‌ها مشخص نشده بود اما هرچه بود، پیش بینی او با انتخاب سعید جلیلی به وقوع نمی‌پیوست. وی در‌‌ همان گفت‌و‌گو تصریح کرد: «مطالبات مردم با گذشت زمان و نسبت به دوره قبل انتخابات واقعی‌تر شده و امروزه مطالبات واقعی، مشکلات روزمره مردم است که هر روزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و قطعا خواستار حضور فردی عمل‌گرا و با‌ برنامه خواهند بود.»

اما شاید دانستنش جالب باشد که پیش از رد صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان، نام او در فهرست نمایندگان هوادار «اسفندیار رحیم مشایی» به چشم آمد.

ملکشاهی که خود سابقه حضور در شورای نظارت بر انتخابات (زیر نظر شورای نگهبان) استان لرستان را دارد درباره شایبه احتمال حمایت دولت وقت از رحیم مشایی و احتمال دستکاری در آراء مردم، این کار را غیر ممکن دانسته و گفته بود که انتخابات در ایران توسط مردم برگزار می‌شود و دولت فقط کار پشتیبانی و تدارکات را انجام می‌دهد.

او درباره نظارت بر انتخابات می‌گوید: «فرماندار هر شهرستان طبق قانون ۳۰ نفر از معتمدین آن شهرستان را دعوت می‌کند و سپس آنان بین خودشان انتخابات برگزار می‌کنند و اعضای هیئت اجرایی برگزارکننده انتخابات بدین ترتیب تعیین می‌شوند، یعنی اجرای انتخابات با مردم است، سپس برای اینکه تصمیمات این هیئت به سمت و سوی اشخاصی خاص نرود و تضمینی برای این موضوع وجود داشته باشد، هیئتی تحت عنوان هیئت نظارت بر انتخابات تشکیل می‌شود. دولت در امر انتخابات تنها پشتیبان‌کننده است، یعنی دولت در امر انتخابات وسایل نقلیه، صندوق اخذ رأی، تعرفه و دیگر موارد را آماده می‌کند.»

ملکشاهی به دلیل پست‌های قضایی که در کارنامه خود دارد و اینکه در حال حاضر رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی است، همواره از سوی رسانه‌ها برای پاسخگویی به پرونده‌های مختلف مورد توجه قرار می گیرد. وی در تازه ترین اظهارات خود درباره پرونده «مهدی هاشمی»، فرزند «هاشمی رفسنجانی» گفت: «پرونده آقای مهدی هاشمی هم همانند دیگر پرونده‌ها باید به طور عادلانه مورد بررسی قرار بگیرد و حکم قطعی قانونی و عادلانه درباره ایشان صادر شود؛ برخی تصور می‌کنند که دستگاه قضائی تحت فشارهای سیاسی، ممکن است عادلانه عمل نکند اما بنده بعید می‌دانم چنین باشد چرا که دستگاه قضائی در اجرای عدالت توجهی به فشارهای سیاسی نداشته است.»

ملکشاهی در خرداد سال ۱۳۴۰ در روستای رومشکان یکی از توابع شهرستان کوهدشت در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. پدر با توجه به اعتقادات مذهبی خویش نام الهیار را برای او برگزید.

او دوران کودکی خود را در زادگاهش سپری می کند و تحصیلات ابتدایی را در همان جا به پایان می رساند، اما محرومیت های منطقه باعث می‌شود که برای ادامه تحصیلات راهنمایی و دبیرستان راهی شهرهای همجوار دره شهر، کوهدشت و خرم آباد شود.

وی ابتدا در کنکور سراسری در تربیت معلم شهر قم پذیرفته شد و در آنجا شاگرد آیت الله مظاهری، امینی و مشکینی بود. سپس در رشته علوم قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از تحصیلات دوره ی کارشناسی در سال ۱۳۶۸ در حوزه حقوق و علوم قضایی به قوه قضاییه راه یافت و در قسمت دادیاری نظامی استان لرستان و کرمانشاه مشغول به خدمت شد.

الهیار ملکشاهی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کوهدشت در استان لرستان است. وی سابقه ریاست بر دادگستری استان کرمانشاه و استان لرستان و همچنین معاونت دیوان عدالت کشور را در کارنامه خود دارد. او همچنین سابقه حضور در جبهه‌های جنگ ایران و عراق را در کارنامه خود دارد.