در صحن:‌ دکتر محمد فرهادی به عنوان جدیدترین وزیر پیشنهادی علوم از سوی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

فرهادی پنجمین گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم است که به مجلس معرفی می‌شود.

محمد فرهادی در دولت دوم میرحسین موسوی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود و در دولت اول محمد خاتمی نیز مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برعهده داشت و هم اینک ریاست جمعیت هلال احمر را بر عهده دارد.

مجلس پیش از این رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی را استیضاح کرده و به جعفر میلی منفرد، محمود نیلی احمدآبادی، فخرالدین دانش آشتیانی وزاری پیشنهادی دولت یازدهم رای اعتماد نداده است.

روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی حسن روحانی ، برای وزارت علوم، نتوانست از سد مجلس اصولگرا عبور کند.

دانش آشتیانی از مجموع ۲۵۷ رای تنها ۷۰ رای موافق کسب کرد، ۱۷۱ نفر در مجلس به او رای مخالف و ۱۶ نماینده نیز رای ممتنع دادند.

مخالفان وزیر پیشنهادی علوم اتهامات دانش آشتیانی را «تلاش برای بیرون راندن بسیج دانشجویی در دانشگاه ها» ، «عضویت در هیئت موسس جبهه مشارکت»، «امضای نامه‌ در حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم» و «نقش آفرینی در وقایع پس از انتخابات سال ۸۸» اعلام کردند.

در خلال جلسه رای اعتماد به دانش آشتیانی، فیلمی مستند از حضور وی در تحصن اعتراضی اساتید در دانشگاه امیر‌کبیر در سال ۸۸ به نمایش درآمد.

پیشتر محمدرضا تابش، نماینده اردکان اعلام کرده بود که برخی از نیروهای وزارت اطلاعات اسنادی را علیه وزیر پیشنهادی علوم، در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته ‌اند.

آمار رو به افزایش تذکرها، احضارها و استیضاح ها

بنا بر گزارش آماری معاون نظارت مجلس، نمایندگان در سه‌ماهه دوم سال جاری ۸۸۷ بار به وزرا و ۱۳۱ مرتبه به حسن روحانی رئیس جمهور، تذکر داده‌ اند.

حسین مظفر با اعلام این خبر گفته که در این مدت، بیش از ۳۰۰ سوال از اعضای هیات دولت پرسیده شده‌ است.

این گزارش می گوید که «کمترین تذکر به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» و «بیشترین تذکر به نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت» بوده ‌است.

مظفر در ۲۰ خرداد ماه گذشته نیز اعلام کرده بود که در مدت ۹ ماه از آغاز به کار دولت یازدهم، بیش از ۳۴۲۰ تذکر از سوی مجلس به هیات وزیران داده شده است.

طبق این گزارش حسن روحانی بیشترین و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کمترین تذکر را دریافت کرده بودند.

حسین مظفر در ۱۸ اسفند سال گذشته نیز اعلام کرده بود که نمایندگان مجلس طی سه ماه بیش از ۱۲۰۰ تذکر به دولت داده‌اند.

معاون نظارتی مجلس در ادامه گزارش خود آورده که «در سه‌ماهه دوم سال جاری عدم مغایرت ۱۴۴ مصوبه بررسی و ۳۴ فقره رأی مقدماتی و بیش از ۲۰ فقره از نظرات رئیس مجلس در مورد مغایرت مصوبات دولت انشا و ابلاغ شد.»

آمار تحقیق و تفحص مجلس نهم از دستگاه های دولتی نیز نشان می دهد که «در سه‌ماهه دوم سال جاری ۱۵ تقاضا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده است و از جمله مربوط به عملکرد بانک کشاورزی، نهاد ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت شستا، بانک‌های خصوصی و دولتی، موسسات مالی و اعتباری، شرکت مهندسی ساخت و تاسیسات دریایی ایران، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، شهرداری تهران، بنیاد تعاون نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت صنعت و معدن و تجارت بوده‌اند.»

سفرهای خارجی کیلویی مسئولان!

حسن کامران عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر سفر کارکنان دولت با «کیلویی» خواندن سفرهای خارجی مدیران دولتی گفت: «متاسفانه دستگاه‌هایی به صورت کارگاه یکی به نام آموزش، یکی به نام سمینار، یکی به نام کنگره روزی ۵۴۰ هزار تومان حق ماموریت دریافت می‌کنند.»

نماینده اصفهان می گوید: «یک سرباز در مرز در عرض چند ماه چه مقدار حق ماموریت می‌گیرد، این حق ماموریت‌ها را با هم مقایسه کنید ما به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که انگار همه چیز گل و بلبل است.»

عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت برسفر کارکنان دولت و نماینده اصفهان پیش‌تر نیز با انتقاد شدید از سفرهای غیرضروری وزارتخانه‌ها و مقامات دولتی گفته بود: «مثلا چین یا آلمان با ما قرارداد بسته و متعهد شده که فلان قطعه را برای ما بیاورد و همین‌جا آموزش بدهد اما مسئولان ما خودشان راه می‌افتند و برای آموزش به آنجا می‌روند. در برگه این افراد نوشته می‌شود که طی ۴ روز آموزش دیده‌اند. این چه آموزشی است که فقط سه روز آن را در راه بوده‌اند؟»

وی به اهدای هدایای گرانقیمت از سوی مقام های مسئول به طرف های خارجی نیز اشاره کرده و گفته بود: «وقتی هیاتی از ایران به کشورهای خارجی می‌رود، به آنها دکمه هدیه می‌دهند ولی مسئولان ما گز، صنایع دستی، کاسه‌های نفیس و ترمه به آنها هدیه می‌دهند.»

این اعتراض ها در حالی صورت می گیرد که انتقادهای زیادی نیز به سفرهای خارجی غیرضروری شماری از نمایندگان مجلس و هزینه های سنگین این سفرها و همچنین بهره مندی از تعطیلی های فراوان مجلس نیز از سوی منتقدان مجلس مطرح شده است.

وعده سپاه محمد رسول الله برای حل مشکلات تهران

هفته ای که گذشت تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس با سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران نشست مشترک برگزار کردند.

به گفته مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس نهم، «در این نشست آخرین وضعیت مشکلات و آسیب‌ های امنیتی و اجتماعی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد پیگیری‌های جدی برای رفع مشکلات مردم تهران صورت گیرد.»

«مدیریت بحران در شهر تهران در مواقع وقوع بلایای طبیعی»، «بررسی وضعیت مهاجرین خارجی ساکن در تهران به ویژه در حاشیه شهر از جمله افاغنه» و «کمک به جمع‌آوری معتادان خیابانی» از جمله موضوعات مورد بحث در نشست مجمع نمایندگان تهران با فرمانده سپاه محمد رسول‌الله بوده است.

بذرپاش از اعلام آمادگی سپاه محمدرسول‌الله تهران برای ارائه خدمت به مردم تهران خبر داد و گفت: «فرماندهی سپاه محمدرسول‌الله از نمایندگان خواست تا از ظرفیت بزرگ سپاه و بسیج برای حل مشکلات مردم و کاهش مشکلات آنها استفاده کنند.»

احضارها و تذکرهای این هفته مجلس به دولت

این هفته نیز علاوه بر رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم، و تهدید به استیضاح وزیر نیرو از سوی مجلس، شماری از وزرا نیز به بهارستان احضار شدند تا پاسخگوی سوالات نمایندگان مجلس باشند.

– احضار وزیر تعاون، درباره علت اشغال بازار کار ایران از سوی اتباع بیگانه

– احضار وزیر جهادکشاورزی در زمینه علت عدم حمایت از تولیدکنندگان مرکبات

– احضار وزیر کشور درباره علت عدم حمایت از شهرداری‌ها و دهیاری‌های خصوصاً در مناطق محروم

– احضار وزیر کشور در زمینه علت تبعیض در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون تقسیمات کشوری

– احضار وزیر آموزش و پرورش درباره علت عدم پرداخت پاداش فرهنگیان.

– احضار وزیر صنعت درباره علت بی‌تدبیری در توزیع سبد کالا

همچنین در ادامه تذکرهای کتبی نمایندگان به هیات وزیران دولت حسن روحانی این هفته نیز تذکرهای جدید از سوی نمایندگان در صحن علنی مجلس خطاب به وزرا خوانده شد.

– تذکر به وزیر کشور در مورد عدم توجه کافی به تأمین امنیت مردم شهرستان‌های امنیت مردم شهرستان سرخس و روستاهای تابعه

– تذکر به رئیس‌ جمهور صدور دستور اجرایی بند ث تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور

– تذکر به وزیر اقتصاد بند الف ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص فرزندان شهدا توسط شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی را متذکر شد.

– تذکر به وزیر کشور در مورد عدم رعایت شأن و جایگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی استاندار و برخی از مدیران استان اصفهان

– تذکر به وزیر بهداشت برای توضیح علت عدم پرداخت فوق‌العاده کار با اشعه به کارکنان پرتو‌کار در مراکز درمانی

– تذکر به رئیس‌ جمهور درباره لزوم افزایش حقوق و مزایای اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه‌ها وابسته به وزارت علوم به همانند وزارت بهداشت

– تذکر به وزیر جهاد کشاورزی برای اقدام لازم در جلوگیری از بروز ضرر و زیان به پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور

دو تجمع اعتراضی کارگری و یک جوابیه

روز یکشنبه ۲۵ آبان شماری از کارگران در اعتراض به آزادسازی حق بیمه خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

یکی از تجمع‌کنندگان که عضو انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور است در توضیح علت این با اعلام این که «ما خواستار عدم اجرای آزادسازی حق بیمه خود هستیم.» گفت: «تاکنون هر کارگر ساختمانی به صورت ماهانه ۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کرد و بقیه را کارفرما متقبل می‌شد که هم اکنون با آزادسازی حق بیمه تمام ۱۸۰ هزار تومان حق بیمه ماهانه را خود کارگران باید بپردازند.»

در همین حال ده ها نفر از کارگران اخراجی کارخانه پتروشیمی ایلام، با تجمع در مقابل مجلس تجمع و اعلام کردند که با وجود حقوق معوقه خود و حکم اداره کار مبنی بر بازگشت به کار، همچنان اجازه ندارند به این واحد تولیدی وارد شوند.

یکی از کارگران اخراجی به خبرگزاری ایلنا گفت که «کارفرمای پتروشیمی ایلام در عین حال، از پرداخت مطالبات ۵۰ میلیون تومانی کارگران با وجود اجراییه دادگستری سرباز می‌زند.»

از سوی دیگر دو هفته پس از انتشار خبر تجمع اعتراضی بازنشستگان آموزش و پرورش مقابل مجلس، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای در این باره به خبرگزاری فارس ارسال کرده است.

در این جوابیه آمده است: «صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی مجری مصوبات قانونی مراجع ذیصلاح بوده و در همین راستا احکام افزایش سالانه حقوق بازنشستگی هم مطابق ضرایب تعیین شده از سوی هیأت وزیران صادر می‌شود، بالطبع تمام ضرایبی که بر اساس مصوبات هیأت محترم وزیران درباره کارکنان (شاغل و بازنشسته) اعلام شده مورد رعایت دستگاه‌های اجرایی از جمله این صندوق بوده است.»

۲۸ مهر ماه گذشته جمعی از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش با تجمع مقابل مجلس نسبت به «عدم اجرای نظام جامع هماهنگ پرداخت حقوق مصوب سال ۸۶ به بازنشستگان آموزش و پرورش» اعتراض کرده بودند.

به گفته یکی از معترضان، قانون نظام جامع هماهنگ پرداخت حقوق و مزایا مصوب سال ۸۶ تأکید دارد که حقوق افراد باید بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا کند، این در حالی است که این قانون پس از گذشت هفت سال درمورد بازنشستگان آموزش و پرورش اجرایی نشده است.

هفته آینده: تحقیق تفحص از زندان ها و احضار وزاری نیرو و نفت

با پایان بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر توسط اعضای کمیسیون قضایی مجلس، هفته آینده اعضای این کمیسیون قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۵۶ را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

اعضای این کمیسیون همچنین سؤال منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل از وزیر دادگستری را در برنامه کاری خود دارند و نیز در این جلسه تقاضای تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان از سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس در هفته آینده بررسی تأمین زمستانی نیروگاههای کشور با حضور مسئولین وزارتخانه‌های نفت، نیرو ، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در دستور کار خود دارند.

اعضای کمیسیون همچنین سوال هشت نفر از نمایندگان از وزیر نفت را در برنامه کاری خود دارند.

اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز در هفته آینده بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را در دستور کار خود دارد.

اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز در هفته آینده طرح اجازه سازمانها و دستگاههای دولتی و مؤسسات عمومی غیردولتی به استفاده از انرژی خورشیدی و طرح جامع منابع طبیعی را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.