درصحن: واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی و کشته و زخمی شدن جمعی از آنها، چرت تابستانی نمایندگان مجلس را پاره کرد تا در آغاز تعطیلات مجبور شوند با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات، میزبان وزیر آموزش و پرورش، رئیس پلیس و مسوولان وزارت راه و امداد و نجات کشور و مسوولان وزارت بهداشت و درمان باشند، تا از چند و چون این ماجرا با خبر شوند.

واژگونی اتوبوسِ حامل دانش‌آموزان دختر در داراب – بندرعباس، بامداد جمعه گذشته دست‌کم ۱۱ کشته و بیش از ۳۰ زخمی برجای گذاشته است. این اتوبوس حامل دانش آموزان عضو سازمان دانش‌آموزی هرمزگانی بوده و برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند.

به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات پس از بررسی حادثه سه دلیل عمده برای روی دادن این حادثه از سوی مسوولان مورد اشاره قرار گرفته است:

۱- خواب آلودگی راننده

۲- نبستن کمربند ایمنی توسط دانش آموزان

۳- مجهز نبودن جاده به گاردریل

میرحمایت میرزاده همچنین از تشکیل کمیته مشترک در مجلس به‌منظور بررسی ابعاد دیگر حادثه خبر داده و گفته: «قرار است کمیته مشترک میان دو کمیسیون آموزش و تحقیقات و عمران مجلس تشکیل شود تا بررسی دقیق‌تر ابعاد این حادثه، موضوع را پیگیری کنیم. همچنین قرار شد نمایندگان پیشنهادها و نظرات خود را در اختیار این کمیسیون مشترک قرار دهند تا مشخص شود چه نکاتی برای آموزش بهتر معلمان، مسئولان تربیتی مدارس و دانش‌آموزان و همچنین پلیس راه و راهنمایی و رانندگی مطرح شود که این حوادث به حداقل برسد.»

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای متشکل از کمیسیون عمران و کمیسیون متبوعش حادثه کشته شدن دانش آموزان هرمزگانی را آسیب شناسی خواهد کرد تا در آینده با مشکل مواجه نشویم، تصریح کرد: «هفته آینده نیز جلسه کارشناسی به منظور بررسی گزارش دستگاه‌ها تشکیل خواهد شد تا طی دو الی سه هفته آتی گزارش نهایی تهیه و ارائه شود.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: «وزارت آموزش و پرورش باید با همکاری دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و شهرسازی، پلیس، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و … تجدیدنظر جدی در آیین‌نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی انجام دهد و  در این راستا نماینده‌ای نیز از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معرفی خواهد شد.»

محمد محمدرضایی رئیس کمیسیون عمران نیز با بیان اینکه کمیسیون عمران جزئیات این حادثه را بررسی و گزارش خود را ارائه خواهد کرد نسبت به حرکت شبانه اتوبوس حامل دانش آموزان و استفاده از راننده جوان با ۳۲ سال سن انتقاد کرده و گفته: «آموزش و پرورش در انتخاب راننده اتوبوس دانش آموزان باید توجه بیشتری به خرج می داد.»

بازدید از سفارتخانه های ایران در اروپا

همزمان با تعطیلات تابستانی، تعدادی از نمایندگان به نمایندگی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی راهی اروپا شدند تا از سفارتخانه های ایران در کشورهای فرانسه، سوئیس و چک بازدید به عمل آورند. بازدید دوره ای از سفارتخانه های ایران در سایر کشورها، از جمله برنامه ها و جاذبه های این کمیسیون برای اعضاء است.

مرتضی صفاری نطنزی با اعلام این خبر گفته: «بازدید از سفارتخانه ها در راستای بعد نظارتی نمایندگان مجلس انجام می شود.» گفتنی است نمایندگان مامور علاوه بر دریافت کل هزینه سفر، حق ماموریت نیز دریافت می کنند.

صدور گواهینامه بدون کارت پایان خدمت ممنوع

ستاد کل نیروهای مسلح با مصوبه مجلس مبنی بر صدور گواهینامه بدون ارائه کارت پایان خدمت مخالفت کرده و اجازه اجرای ان را نمی دهند. این در حالی است که قانون صدور گواهینامه بدون ارائه کارت پایان خدمت مصوبه مجلس است که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است.

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام این خبر گفته: «بر اساس قانون مصوب بیمه شخص ثالث، کسانی که سربازی نرفتند هم می‌توانند گواهینامه دریافت کنند اما مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح بر این باورند که با این اقدام افراد خدمت نمی‌روند لذا با اجرای آن مخالفت کردند.»

نماینده مردم بهارستان، تصریح کرد: «نمایندگان تاکید دارند برای رفع مشکلات مردم باید این قانون اجرا شود زیرا هم‌اکنون مشکلاتی برای افراد بدون گواهینامه به جهت بیمه خودرو پیش‌ می‌آید لذا آسیب‌های بسیاری پیش روی این افراد قرار خواهد گرفت.»

وی با بیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح باید به قانون تمکین کند، افزود: « قانون به هر نحوی باید اجرا شود لذا ستاد کل نیروهای مسلح باید به قوانین تمکین کند. البته این در حالی است که نیروی انتظامی برای اجرای قوانین نیازی به مجوز ستاد کل ندارد اما هم‌اکنون بخش نظام وظیفه نیروی انتظامی هم با اجرای قانون مخالفت کردند.»

به گفته این نماینده مجلس، موضوع مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت و خرید و کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر در قالب نامه‌ای به رئیس مجلس ارایه می شود، تا تدابیر نهایی اندیشیده شود.

زنان مجلس در دو راهی ورزشگاهها

تلاش نمایندگان زن مجلس دهم برای گشودن قفل دروازه ورزشگاهها به روی زنان، این هفته آنها را در دو راهی رفتن یا نرفتن به ورزشگاه با استفاده از امتیاز نمایندگی قرار داد. همزمان با برگزاری مسابقه فوتبال میان تیم های ملی ایران و سوریه و در حالیکه طیبه سیاووشی رئیس کمیته ورزش و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس از حضور اعضای این کمیته از جمله سه زن عضو این کمیته در ورزشگاه آزادی برای تماشای این مسابقه خبر داده بود، پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس از نرفتن به ورزشگاه خبر داد و گفت: «تا زمانی که زنان و دختران دیگر نتوانند آزادانه تیم ملی کشورمان را تشویق کنند، من به‌عنوان نماینده مردم نمی‌توانم به ورزشگاه بروم و در عین حال می‌دانم باید موضوع را پیگیری کنم؛ کما این‌که سیاوشی هم قاعدتاً برای پیگیری موضوع در ورزشگاه حضور پیدا می‌کند.» او اضافه کرده که با پروانه سیاوشی یک هدف را دنبال می کند ولی روش متفاوت.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران به حضور تعدادی از زنان سوری در ورزشگاه در جریان بازی روز گذشته اشاره کرد و گفت: «درحالی از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه ممانعت می‌شود که زنان سوری و سایر کشورهایی که تیم‌های ملی‌شان برای انجام مسابقات خود به ایران می‌آیند، می‌توانند در استادیوم‌های ما حضور یابند. این‌گونه اعمال تبعیض نه شایسته دولت ایران است، و نه درخور شان زنان ایرانی!» طیبه سیاووشی این رویکرد پروانه سلحشوری را انفعالی می داند و می گوید: «کسی برای رفتن به ورزشگاه از من دعوت نکرد. من خودم درخواست حضور کردم، برخورد انفعالی مانند گذشته و عدم حضور زنان چاره‌ساز نخواهد بود.»

فاطمه حسینی دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس رویکرد متفاوتی دارد او معتقد است باید با طرح سوال از وزیر ورزش و احضار او به مجلس، خواستار پاسخگویی دولت در خصوص چرایی ممانعت از حضور زنان در ورزشگاهها شویم. او می گوید: «دولت باید توضیح دهد تاکنون جهت فراهم نمودن شرایط مطابق با موازین اسلامی و در شان بانوان کشورمان جهت حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشای رقابت‌های ورزشی چه برنامه‌ریزی و اقدامی صورت گرفته است؟!»

اتهام تبانی از سوی یک نماینده مجلس

برگزاری بازی ایران و سوریه و تلاش زنان مجلس برای حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه، تنها حاشیه این دیدار ملی در هفته گذشته نبود. یک نماینده مجلس در اظهارنظری خواستار رسیدگی به شائبه تبانی میان تیم های ملی ایران و سوریه شد. حشمت اله فلاحت پیشه عضو فراکسیون مستقل های مجلس که رابطه نزدیکی با اصولگرایان دارد با این اظهار نظر، مورد حمله اعضای فدراسیون فوتبال و رسانه های داخلی قرار گرفت. او خواستار توضیح وزیر ورزش نیز شد.

تیم ملی سوریه با نتیجه مساوی در مقابل ایران توانست به مرحله پلی آف مسابقات مقدماتی جام جهانی راه یابد. آنها در تهران موفق شدند دو گل به تیم ایران بزنند و با نتیجه ۲ بر ۲ خوشحال تهران را ترک کنند. حال آنکه تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات هیچ گلی دریافت نکرده بود. اتهام تبانی به تیم ملی ایران از سوی دیگر رقبا می توانست مطرح باشد ولی از سوی یک نماینده مجلس ایران تعجب برانگیز شد.

واگذاری متخلفانه ۱ میلیون هکتار زمین

نماینده تالش و عضو کمیسیون تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها و مراتع از تعلل هیات رئیسه مجلس نهم و دهم با قرائت گزارش این کمیسیون در صحن علنی مجلس اعتراض کرده و خبر داده که برای این کمیسیون مسجل شده که سازمان جنگل ها و مراتع ۱ میلیون هکتار زمین را متخلفانه به اشخاص و شبه دولتی ها واگذار کرده است.

محمود شکری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم گزارش تهیه شده در مجلس نهم، در جلسه علنی قرائت شود، گفته: «اما اگر به همان صورت امکان قرائت نیافت، مطالب تکمیلی‌تر به آن اضافه خواهیم کرد؛ البته هیات‌رئیسه مجلس نمی‌تواند بگوید که گزارش تحقیق و تفحص ناقص است، زیرا هیئت تحقیق و تفحص وظیفه خود را انجام داده است و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نهم هم آن را تصویب کرده است.»

به گفته شکری، انجام نشدن کاری روی زمین های واگذاری، تغییر کاربری و تقسیم بندی زمین و فروش غیرقانونی، سه تخلف صورت گرفته روی یک میلیون هکتار زمین است که باید رسیدگی شود. تحقیق و تفحص انجام شده، فعالیت سازمان جنگل ها و مراتع بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۴ را شامل می شود.

مجلس هفته آینده نیز تعطیل است ولی پس از پایان تعطیلات، به گفته نمایندگان دو موضوع تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری و تشکیل جلسه مشترک نمایندگان و اعضای شورای شهر تهران را در دستور کار دارد.

به گفته محمد دامادی عضو کمیسیون عمران، واگذاری‌ پارکینگ‌ فرودگاه مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌ها، بکارگیری افراد بازنشسته در برخی از پست‌های مدیریتی در شرکت فرودگاه‌ها، استخدام افرادی با مدرک غیرمرتبط، سوءمدیریت در شرکت فرودگاه‌های کشور، نحوه انعقاد قراردادهای این شرکت با افراد حقیقی و حقوقی، مشکلات فنی پروازها در فرودگاه‌های مشهد، همدان و مهاباد و حوادث اخیر اتفاق‌افتاده در بخش کنترل پروازها از جمله محور‌های این تفحص است.