درصحن: هفت ماه پس از فروریختن «پلاسکو» نمایندگان مجلس، در اولین هفته شهریورماه، شنونده گزارش رسمی کمیسیون عمران بودند. گزارشی که مسوولیت این فاجعه را متوجه نهادهای متعدد دانست و تاکید کرد تنها شهرداری مقصر نیست بلکه مالک (بنیاد مستضعفان)، اتاق اصناف، ذي‌نفعان ساختمان، وزارت‌ كار، وزارت مسکن و شهرسازی و استانداری تهران در وقوع اين حادثه و همچنين سازمان مديريت بحران و سازمان برنامه و بودجه در تشدید بحران مسوول هستند. اما اینکه نقش هر یک چقدر بوده، منوط به نظر کارشناسی قوه قضاییه شده است.

ساختمان تاریخی پلاسکو در قلب تهران در روز سی ام دی ماه ۹۵ براثر آتش سوزی فروریخت و تعدادی از شهروندان و آتش نشانان در این حادثه جان باختند.

در گزارش کمیسیون عمران که روز چهارشنبه ۷ شهریور ۹۶ در صحن مجلس قرائت شد آمده است: «آتش نشانان قرباني بي‌مسووليتي ذي‌نفعان پلاسكو، نظام مديريت شهري و مديريت ناكارآمد بحران، عدم اقدامات موثر پيشگيرانه توسط دستگاه‌هاي ذي‌ربط و كمبود تجهيزات اطفاي حريق در پيشگيري و مواجهه با بحران حريق شدند.» کمیسیون عمران معتقد است بیش از ۱۰۰ ساختمان بلندمرتبه در تهران و شهرستانها در شرایط غیر ایمن بسر می برند که اگر فکری به حال آنها نشود باید منتظر تکرار حادثه پلاسکو بود.

پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران، علی مطهری نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را عهده دار بود اعلام کرد: «طبق قانون نمایندگان 48 ساعت فرصت دارند تا پیشنهادات خود را در این خصوص به کمیسیون عمران بدهند و حداکثر پس از 2هفته کاری مجلس به صحن علنی می آید و کمیسیون نیز یک هفته فرصت دارد گزارش خود را در خصوص پیشنهادات خوبی که در رابطه با حادثه پلاسکو مطرح کرده ارائه دهد.»

تلاش دوباره نمایندگان برای تفحص از شهرداری تهران

نمایندگان مجلس دهم که پیش از این تلاش شان برای انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، نافرجام مانده بود، بار دیگر طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را به جریان انداخته اند. با این تفاوت که دیگر نه قالیباف در شهرداری تهران مستقر است و نه مهدی چمران و تیم اصولگرایان در شورای چهارم. ترکیب مدیریت شهری به نفع اصلاح طلبان تغییر کرده و نمایندگان می کوشند این بار با در اختیار داشتن اسناد و مدارک شهرداری، عملکرد قالیباف و تیم مدیریتی اش را مورد تفحص قرار دهند. اما گویی لابی هایی در مجلس دوباره برای از کار انداختن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری به کار افتاده است.

در همین خصوص این هفته، مصطفی کواکبیان نماینده تهران در تذکری نسبت به کوتاهی هیات رئیسه مجلس در خصوص به جریان افتادن مجدد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اعتراض کرد. او گفت: «همانطور که کمیسیون عمران برای حادثه پلاسکو دو بار گزارش تهیه کرد. ما نیز در این تفحص می‌خواهیم درباره املاک شهرداری تهران پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.» این تذکر با وعده پیگیری از سوی علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت همراه شد.

  • نامشخص بودن نحوه واریز پول بوستان مادر
  • نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران
  • تغییر کاربری‌ها
  • نحوه ساخت و ساز نمایشگاه شهر آفتاب
  • ضعف مدیریتی شهردار تهران در پیشگیری از تخلفات و بی انضباطی های مالی

محورهای طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران است که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، به جریان خواهد افتاد.کواکبیان، محمدرضا بادامچی، احمد مازنی، علیرضا محجوب، علیرضا هاشم‌زایی و غلامرضا حیدری نمایندگان تهران، محمد وحدتی نماینده بستان ‌آباد و محمد فیضی نماینده اردبیل، امضاء کنندگان این طرح هستند.

تحقیق و تفحص از بانک ملت

نمایندگان مجلس این هفته علاوه بر پیگیری تفحص از شهرداری تهران، طرح تحقیق و تفحص از بانک ملت را نیز به جریان انداختند. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه این طرح به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده، گفته: «پرداخت تسهیلات، قراردادهای تسهیلاتی، تلاش برای اجرای اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید، حقوق مدیران، اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار، منابع قرض الحسنه و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، ارزیابی عملکرد مدیران موجود، کفایت و عدم کفایت مدیران محورهای این تحقیق و تفحص است.»

ارجاع پرونده های کریمی قدوسی به دادگاه

هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس، شکایات وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی رئیس جمهور از کریمی قدوسی را وارد و پرونده این نماینده مشهد را به قوه قضاییه ارجاع داد. این هیات معتقد است توهین و اهانت های کریمی قدوسی به وزیر امور خارجه، خارج از چارچوب وظایف نمایندگی است.

هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان پس از بررسی شکایات وارده، در خصوص خارج از چارچوب وظایف نمایندگی بودن عملکرد نمایندگان اعلام نظر می کند، بدین معنا که اگر عملکرد نماینده متشاکی، خارج از وظایف نمایندگی باشد شکایت وارده را به قوه قضاییه ارسال می کند.

جمالی نوبندگانی سخنگوی هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان با بیان اینکه ظریف و عراقی از کریمی قدوسی به دلیل توهین به آنها در سخنرانی ها شکایت کرده بودند، گفت: «شکایت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نیز از آقای کریمی قدوسی درباره اظهارنظر ایشان در خصوص تابعیت مضاعف برخی از اعضای دولت بود که در هر دو مورد پرونده به دادگاه ارجاع شد.»

جمالی نوبندگانی در ادامه به پرونده شکایت از محمود صادقی اشاره کرد و توضیح داد: «محمود صادقی در توئیت خود مزاحی درباره جزایر فارس داشت که باعث سوء استفاده رسانه های کشورهای حوزه خلیج فارس شده بود که از انجایی که این موضوع با امنیت کشور سر و کار داشت هیات به نماینده تهران تذکر شفای داد.»

نماینده زن مجلس که به ورزشگاه می رود

سکینه الماسی نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس دهم از ورود اش به ورزشگاهها برای تماشای مسابقات تیم فوتبال پارس جنوبی خبر داده و گفته: «شاید اولین خانمی بودم که به صورت رسمی در استادیوم فوتبال حضور پیدا کرده است و بنده به دلیل جایگاه نمایندگی مجلس از نزدیک همه بازی های این تیم را دیده ام و درهر فرصتی که در شهرستان حضور داشته باشم و تیم پارس جم بازی داشته باشد،حتما در استادیوم حضور پیدا می کنم.»

ورود زنان به ورزشگاهها برای تماشای مسابقات فوتبال مردان ممنوع است. نمایندگان زن مجلس دهم برای رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها تلاش هایی کرده اند ولی هنوز قفل ورزشگاهها به روی زنان باز نشده است. سکینه الماسی توضیح نداده که چه زمانی به همراه دیگر زنان علاقمند به فوتبال می تواند به ورزشگاه برود.  

نمایندگان در تعطیلات تابستانی

با به صدا درآمدن زنگ پایان مجلس در جلسه روز چهارشنبه ۸ شهریور، مجلس برای سه هفته تعطیل شد تا نمایندگان دو هفته را در تعطیلات تابستانی سر کنند و یک هفته نیز به حوزه های انتخابیه سفر کنند. به این ترتیب جلسه بعدی مجلس روز دوم مهرماه برگزار خواهد شد.