درصحن: شورای نگهبان با رد مصوبه دو فوریتی مجلس شورای اسلامی، حضور اقلیت های دینی در شوراها را خلاف شرع دانست و مصوبه مجلس را رد کرد. مجلس شورای اسلامی هفته پیش با اصلاح قانون شوراها، حضور اقلیت های دینی در شوراها را بلامانع اعلام کرده بود اما شورای نگهبان این مصوبه را رد کرد.

شورای نگهبان معتقد است حضور اقلیت های دینی در شورای شهرهایی که اکثریت آن مسلمان هستند خلاف شرع است چراکه شوراها در خصوص جامعه مسلمانان تصمیم گیری می کنند و این تصمیمات به تایید شورای نگهبان نمی رسد بنابراین غیرمسلمانان نمی توانند بر مسلمانان حکومت کنند لذا حضور آنها در شوراها خلاف شرع اسلام و مغایر دستور آیت الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی است.

پیش از این با ارائه چنین نظری از سوی شورای نگهبان، دیوان عدالت اداری رای به اخراج سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد شده بود ولی مجلس شورای اسلامی با این نظریه مخالفت و حضور اقلیت ها در شوراها را قانونی عنوان کرده بود. نکته اینکه سپنا نیکنام در دوره چهارم شورای شهر یزد نیز عضویت داشته و به مدت چهار سال در شورا حضور داشته و از حضور در شورای پنجم یزد محروم شده است.

با رد مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان، مجلس سه راه دارد: ۱- مصوبه خود را از دستور کار خارج کند. ۲- مصوبه را به گونه ای اصلاح کند که نظر شورای نگهبان تامین شود. ۳- بر مصوبه خود اصرار و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دهد.

از آنجا که برای مجلس مسجل بود که شورای نگهبان این مصوبه را رد می کند بنابراین گزینه اول و دوم به نظر منتفی می آید بنابراین قابل پیش بینی است که مجلس بر مصوبه خود اصرار و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد داد. محسن رضایی دبیر شورای نگهبان پیش از این از حل این مساله در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده و گفته حتی برخی فقهای شورای نگهبان که در شورا با این مصوبه مخالفت کرده اند در مجمع با در نظر گرفتن مصالح نظام، رای به تصویب آن خواهند داد.