درصحن: اختصاص یک کرسی از کرسی شوراها در شهرهایی که اقلیت های دینی در آن حضور قابل توجهی دارند، بعنوان راهکار حل مساله حضور اقلیت ها در شوراها در حال پیگیری است. محمد محمودی شاه نشین رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها و عضو کمیسیون شوراها در مجلس با اعلام این خبر گفته: «قانون انتخابات برای حل مشکل اقلیت ها و تامین نظر شورای نگهبان، اصلاح می شود.»

شورای نگهبان معتقد است در شهرهایی که اکثریت آن مسلمان هستند غیر مسلمانان نمی توانند بر آنها حکومت کنند. از این رو حضور اقلیت ها در شوراها را ممنوع اعلام کرده است. با چنین تفسیری از قانون اساسی، سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد از این شورا اخراج شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی حال در نظر دارند با اصلاح قانون انتخابات، حضور اقلیت ها در شوراها را به یک کرسی تقلیل دهند و اقلیت های دینی را مکلف کنند تنها به نماینده اقلیت خود رای دهند. این رویه در مجلس شورای اسلامی جاری است ولی اجرای آن در شوراها محل تردید است چراکه اگر تعداد اقلیت های دینی در شهری در حدی نباشد که بتوان یک کرسی شوراها را به آنها اختصاص داد، باز این مشکل باقی می ماند که حقوق آنها چه می شود؟ آیا می توان حق انتخاب شدن را از آنها سلب کرد چون عددشان ناچیز است؟

محمودی شاه نشین اضافه کرده: «آقای لاریجانی دستور بررسی قانون انتخابات شوراها را به کمیسیون شوراها داده بودند که بر اساس آن کمیته انتخابات در حال رسیدگی به این قانون است و پیشنهادات مختلف را مورد بررسی قرار می دهد چرا که مطابق با نظر هیات رییسه و اعضای کمیسیون شوراها، بخش هایی از قانون انتخابات نیازمند اصلاح است.»

گفتنی است لایحه نظام جامع انتخابات مدتهاست در دولت در دست بررسی است و قرار است بزودی این لایحه به مجلس تقدیم شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام دو سال پیش سیاست های کلان نظام در حوزه انتخابات را تدوین و تصویب کرد و لایحه دولت قرار است پوشش دهنده سیاست های کلان نظام و رفع اشکالات و نواقص موجود باشد.