درصحن: لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تغییرات متعددی در قیمت ها به نسبت سال ۹۶ ایجاد کرده است اما در این میان، افزایش سه برابری نرخ عوارض خروج از کشور با واکنش های بیشتری روبرو شده است. دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ نرخ عوارض خروج را از ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان در نوبت اول افزایش داده است این رقم در سفرهای بعدی بیشتر می شود.

هنوز روشن نیست مجلس چه تغییری در این پیشنهاد اعمال می کند ولی واکنش اولیه نمایندگان مجلس به این پیشنهاد، از مخالفت آنها حکایت دارد. جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس فراکسیون مرزنشینان تصویب این پشنهاد را ایجاد مشکل برای مرزنشینان دانسته و گفته: «دولت برای افزایش درآمد خود در سال 97، ایده افزایش عوارض خروج از کشور را در نظر گرفته است اما این ایده برای افراد مرزنشین و کسانی که تردد کثیر دارند مشکل ساز خواهد شد.»

به گفته او مردم مناطق مرزی درآمد محدود خود را از تردد در بین مرزها کسب می کنند و اگر عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کند، درآمد محدود این مردم به مخاطره می افتد، بنابراین به نظر می رسد که دولت باید در خصوص عوارض خروج از کشور برای مردم مرزنشین و کسانی که گذرنامه کثیردارند استثنا قائل شود.

علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز با اعلام مخالفت مجلس با افزایش قیمت عوارض خروج پیشنهاد کرده اگر قرار است افزایشی دهید اول از سفر مقامات و کارکنان دولت آغاز کنید و از این سفرها عوارض مضاعف دریافت کنید نه از سفرهای عادی مردم. متاسفانه رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این افزایش عوارض غیرکارشناسی هم دفاع کرده و بدلیل اینکه آمار خروج گردشگران از آمار ورود گردشگر خیلی بیشتر است خواستار اعمال این افزایش بی‌مبنا شده است

به باور رحیمی این یعنی شما چون برای حضور در جلسه‌ای تاخیر دارید عقربه ساعتتان را متوقف کنید !! امروزه بیشتر کشورها با تجمیع عوارض سفرها در مبلغ بلیط بطور متمرکز افزایش عوارض را کنترل می‌کنند و وضعیت رقابتی شرکتهای خطوط هوایی و فرودگاه‌ها اجازه افزایش جهشی عوارض را از دولت سلب کرده است.

لایجه بودجه سال ۹۷ بزودی در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی و ظرف ۴۰ روز آینده به صحن مجلس می آید تا کلیات و جزئیات آن مورد بررسی و تصویب نمایندگان مجلس قرار گیرد.