درصحن: تغییرات اساسی در میزان و نحوه پرداخت یارانه های نقدی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد. این پیشنهادات که در لایحه بودجه سال ۹۷ پیش بینی و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده، چنانچه به تایید نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان برسد، نیمی از یارانه بگیران را حذف و صندوق هدفمندی یارانه ها به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می شود تا کمک حال محرومان و فقرا باشد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به مجلس، با اعلام این خبر، وعده داده که در سال آینده حداقل زندگی مردم را تعیین کرده و هرکس کمتر از حداقل ها درآمد داشته باشد را تحت پوشش قرار خواهد داد. او گفته: «سازمان هدفمندی یارانه به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود و استانداردی را برای حداقل زندگی تعیین کرده و اعلام می‌کنیم هرکس که از این استانداردها پایین‌تر است بیاید ثبت نام کند و باید نظام تامین اجتماعی را به صورت گسترده آغاز کنیم. می‌خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل استاندارد برخوردار باشند و این کار از بودجه ۹۷ آغاز می‌شود.»

لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ امروز یکشنبه از سوی حسن روحانی به مجلس تقدیم شد. هیات رئیسه مجلس با اعلام وصول این لایحه، آن را برای بررسی به کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع خواهد داد. گزارش کمیسیون تلفیق بودجه مرکب از پیشنهاد دولت و پیشنهادات نمایندگان، را ۴۱ روز دیگر به هیات رئیسه بازمی گرداند تا در صحن علنی به رای مجلس بگذارد. دولت امیدوار است تا روز ۱۲ بهمن ماه، قانون لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ را از مجلس تحویل گیرد.

حسن روحانی در این جلسه با بیان اینکه در تبصره ۱۴ بودجه می‌خواهیم در بحث یارانه اصلاحات لازم صورت بگیرد، خاطرنشان کرده: «در بخش یارانه همه معتقدیم کسانی که نیازمند هستند باید به یارانه برسند. ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می‌دهیم و این سازمان به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود و شرایط جدیدی را برای یارانه نقدی به وجود می‌آید.»

روحانی تاکید کرد: «باید بتوانیم در یک چارچوبی خواست مردم را برآورده کنیم و هر آنچه به دست آمد، به مخارج دیگر برنمی‌گردد بلکه برای رفع فقر مطلق هزینه می‌کنیم یا رفع برخی از مشکلات در بخش سلامت. این کار دومی است که در بودجه ۹۷ انجام می‌گیرد.»

بودجه یارانه نقدی در سنوات گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان بود که دولت این بودجه را در سال آینده به ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش داده است که معنای آن این است که نیمی از یارانه بگیران حذف خواهند شد. دولت ۱۴ هزار میلیارد تومان از بودجه یارانه نقدی را نیز به حذف کامل فقر مطلق، حمایت از بیماران صعب العلاج و پرداخت یارانه نان اختصاص داده است.

به گفته حسن روحانی رئیس جمهور ایران:

  • ۳۶۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام اختصاص یافته است. ۶ هزار طرح ملی نیمه تمام و ۶۵ هزار طرح استانی نیمه تمام در کشور وجود دارد.
  • تمام وعده های انتخاباتی رئیس جمهور در لایحه بودجه ۹۷ پیش بینی شده است.
  • بودجه ۹۷ بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است.
  • اگر لایحه به همین صورت که پیشنهاد دادیم به تصویب برسد، ما در سال آینده شاهد یک حرکت پرشتاب در اشتغال خواهیم بود.
  • در بودجه سال آینده توجه جدی به صادرات غیرنفتی شده است که منجر به ایجاد تحول بزرگ خواهد شد. ما در زمینه صادرات غیرنفتی اول می بایست فضای جهان و منطقه را ‌آماده کنیم. جذب سرمایه‌گذاری و صادرات نیاز به تعامل گسترده با جهان داشت.
  • در سایه برجام دو تحول بزرگ در زمینه اقتصاد به وجود آوردیم: یک تحول، کاهش نرخ سود تسهیلات است که سه درصد کاهش دادیم. دومین تحول، سرمایه‌گذاری خارجی است که سهل‌تر و آسانتر از گذشته شده است.

حسن روحانی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷ تلاش کرده تا ردیف های اضافی بودجه و ردیف هایی که معلوم نیست بودجه آن چگونه هزینه می شود را حذف کند و از نمایندگان مجلس خواسته است تا نسبت به حذف اینگونه ردیف ها اقدام کنند و در برابر فشار دستگاهها برای ایجاد ردیف های جدید در لایحه بودجه مقاومت کنند. هر دستگاه دولتی و عمومی ردیف بودجه ای در لایحه بودجه سالیانه دارد.

رئیس جمهور به نمایندگان مجلس وعده داده که با تصویب این قانون طبق پیشنهاد دولت، قدم های مهمی در حوزه محیط زیست، اشتغال، رفاه اجتماعی، عمران و آبادانی برداشته خواهد شد.