درصحن: علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان و آزاد شهر، عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس دهم است ولی از لغو کنسرت‌ها در مشهد حمایت می‌کند و معتقد است باید حرمت آستان قدس رضوی را حفظ کرد. او توضیح نمی‌دهد که برگزاری کنسرت آن‌هم در چارچوب اصول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه می‌تواند حرمت شکنی این شهر مذهبی تلقی شود. او پیش از ورود به مجلس رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی علی آباد کتول بوده است.

 

علیرضا ابراهیمی کیست؟

علیرضا ابراهیمی در سال ۱۳۵۵ در شهر علی آباد کتول از توابع استان گلستان متولد شد. او تحصیلات خود را در علی آباد آغاز و تا مقطع دکترا ادامه داد. ابراهیمی در رشته فلسفه مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرد و در حاضر دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی است.

علیرضا ابراهیمی ۲ ساله بود که انقلاب ۵۷ به پیروزی رسید و ۱۳ ساله بود که جنگ ایران و عراق به پایان رسید بنابراین او خیلی جوانتر از آن است که در انقلاب و جنگ نقشی ایفا کرده باشد.

ابراهیمی سوابق چندانی نیز در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ندارد. نه عضو احزاب و گروه‌های سیاسی بوده و نه فعالیتی در این راستا داشته است. او اما گرایش اصولگرایی دارد هر چند اصول‌گرایان در انتخابات مجلس دهم از او حمایت نکردند.

فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی برای ابراهیمی از زمان ورود به عرصه انتخابات مجلس دهم کلید خورد. او با اعلام کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم در حالی‌که کمتر از ۴۰ سال داشت، رسما وارد رقابت‌های انتخاباتی شد. نه اصلاح‌طلبان و نه اصول‌گرایان استان گلستان از او حمایت نکردند تا او مستقل وارد رقابت‌ها شود. تنها ائتلاف دانشجویان اصول‌گرای موسوم به فداییان رهبری از او حمایت کرده بود. او در این خصوص می‌گوید: «در لیست هیچ حزبی و جناحی نبوده‌ام و به صورت مستقل در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردم و به دنبال این هستیم بتوانیم از همه ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، گردشگری و فرهنگی استفاده کنیم و نگاه ویژه‌ای به اشتغال و معیشت مردم داشته باشیم.»

او اگر چه در لیست گروه‌های سیاسی استان قرار نگرفت اما گفته می‌شود انجمن سیستانی‌های مقیم آزاد شهر و رامیان که جمعیت قابل توجهی دارند از کاندیداتوری ابراهیمی حمایت کرده اند. گفته می‌شود او اصالتا سیستانی است.

علیرضا ابراهیمی در نهایت در انتخابات مجلس دهم با کسب ۲۷ هزار و ۸۳ رای موفق شد به نمایندگی از مردم رامیان و آزادشهر راهی مجلس دهم شود. او در مجلس دهم به عضویت کمیسیون فرهنگی درآمد و به هیات رئیسه کمیسیون انتخاب و بر کرسی دبیر دوم کمیسیون تکیه داد.

علیرضا ابراهیمی در مجلس اما پررنگ‌تر خط اصول‌گرایی خود را دنبال کرد. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ رسما به جبهه مردمی نیروهای انقلاب که توسط اصول‌گرایان تشکیل شده بود پیوست و از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی حمایت کرد. این در حالی است که او در مجلس دهم کوشیده است حامی دولت باشد و از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت حمایت کند و معتقد است در آبادانی باید حامی دولت بود.

سوابق اجرایی و مدیریتی

علیرضا ابراهیمی نه تنها در حوزه سیاسی، سابقه چندانی ندارد بلکه در حوزه مدیریتی و اجرایی نیز از کارنامه قابل توجهی برخوردار نیست. او تا پیش از ورود به مجلس در این سمت‌ها مسوولیت داشته است:

  • بخش‌دار بخش فندرسک خان ببین
  • مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان علی آباد کتول
  • رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان گلستان
  • مدرس دانشگاه

 

حمایت از قانون کپی رایت

این نماینده اصولگرای مجلس دهم از جمله نمایندگانی است که از قانون کپی رایت حمایت کرده و معتقد است اقتصاد سینما متاثر از توزیع غیرمجاز آثار و نقض قانون کپی رایت است. او می‌گوید: «نباید اجازه داد برخی با سوءاستفاده و نقض قانون کپی رایت، بازار سینما را تحت تاثیر قرار دهند.» او دست اندرکاران سینما را به ارائه راه حل برای مقابله با توزیع غیرمجاز آثار سینمایی به کمیسیون فرهنگی مجلس فراخوانده است.

 

جذب گردشگر از کشورهای اسلامی

علیرضا ابراهیمی معتقد است برای جذب گردشگر باید به جای تبلیغ در کشورهای غربی به سراغ کشورهای اسلامی برویم. او می‌گوید: «با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی کشورمان می‌توان تمرکز خوبی نسبت به جذب گردشگران کشورهای مسلمان و حتی کشورهای همسایه که از نظر فرهنگی یا مذهبی نزدیکی بیشتر با ایران دارند ایجاد کرد زیرا این افراد خیلی راحت‌تر می‌توانند مقررات داخلی را بپذیرند و بر اساس آن رفتار کنند.» او معتقد است رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای مسلمان باید در این خصوص فعالانه‌تر عمل کنند تا دولت به اهداف خود در حوزه گردشگری دست یابد.

 

مردم از اقتدار سپاه و بسیج لذت می برند

این نماینده اصول‌گرای مجلس دهم اقتدار سپاه و بسیج را مایه لذت مردم ایران عنوان کرده و معتقد است سپاه و بسیج بازوان مقتدر رهبر ایران هستند. او که در دوران انقلاب کودکی بیش نبوده می‌گوید: «انقلاب اسلامی در شکستن هیمنه شرق و غرب سختی‌های زیادی را تحمل کرده و امروز به عنوان الگوی بیداری در منطقه شناخته می‌شود.»

 

موافق لغو کنسرت ها در مشهد هستم

عجیب ترین اظهارنظر این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ابراز موافقت با لغو کنسرت‌ها در مشهد است. او که به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی باید حامی چهره‌های فرهنگی و هنری کشور باشد لغو کنسرت‌های موسیقی به دستور نماینده ولی فقیه در مشهد را تایید کرده و می‌گوید: «باید حرمت آستان قدس رضوی را حفظ کنیم، به عنوان نگین شهر مذهبی ایران و پایتخت معنوی توجه خاصی شود.»

ابراهیمی البته معتقد است در نشستی با نماینده ولی فقیه و مسوولان وزارت ارشاد می توان به راه حل بینابینی رسید تا هم نظر امام جمعه مبنی بر ممنوعیت برگزاری موسیقی در مشهد تامین شود و هم نظر مسوولان ارشاد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دستگاهی نسبت به موضوعی مانند روند برگزاری کنسرت‌ها نظری دارد نباید مستقیما اقدام به تصمیم‌گیری کند، خاطرنشان کرد: «با اصلاح ماده 20 آیین نامه اداره اماکن عمومی متولی اصلی این حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از این رو باید با این دستگاه هماهنگی‌های لازم انجام شود.»

 

اعتراض پرهزینه بر لغو سخنرانی مازنی

در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های ابراهیمی کمتر اظهارنظری در خصوص جنبش سبز و حصر رهبران آن می توان یافت، از این رو موضع او در این خصوص روشن نیست ولی گرایش‌اش به اصول‌گرایی می‌تواند نشانه‌ای برای قرار نداشتن نام او در میان حامیان جنبش سبز باشد. اما امضای یک بیانیه از سوی این نماینده مجلس با واکنش حامیان و رسانه‌های محلی روبرو شد.

در پی لغو سخنرانی حجت السلام مازنی نماینده اصلاح طلب تهران در گرگان، نمایندگان استان گلستان از جمله علیرضا ابراهیمی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم تامین امنیت سخنرانی این نماینده اصلاح طلب اعتراض کردند. امضای این نامه توسط علیرضا ابراهیمی با واکنش طرفداران و حامیان اصولگرای او روبرو شد.

نشریات محلی در مطالب متعدد این اقدام ابراهیمی را زیر سوال برده و او را به بازگشت از مواضع انقلابی متهم کردند.

اطلاعاتی از خانواده و روابط خانوادگی علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان و آزادشهر در دست نیست.