درصحن: ترکیب مجلس دهم پر از نمایندگان جوانی است که هم سن انقلاب‌اند و دوران کودکی‌شان در جنگ ایران و عراق سپری شده بی آنکه مشارکتی در آن داشته باشند. مسعود گودرزی نماینده ممسنی یکی از این نمایندگان است که تنها چهار سال قبل از پیروزی انقلاب متولد شده و حدود ۵ سال پس از پایان جنگ راهی دانشگاه شده است. او اما ادبیاتی بسان چهره‌های دهه اول انقلاب دارد.

 

مسعود گودرزی کیست؟

مسعود گودرزی در سال ۱۳۵۳ در ممسنی استان فارس متولد شد. او تحصیلات‌اش را در ممسنی آغاز و در سال ۱۳۷۳ برای تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی، راهی دانشگاه سیستان و بلوچستان شد و ۴ سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۷موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد. مهندسی کشاورزی اما رشته‌ای نبود که او بخواهد در آن مشغول فعالیت شود. از این رو تغییر رشته داد و در سال ۱۳۸۰ موفق به کسب پذیرش از دانشگاه شهید بهشتی در رشته روابط بین الملل شد. او سه سال بعد در سال ۱۳۸۳ از این دانشگاه فارغ التحصیل و مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرد.

او که بدون تحصیل در رشته علوم انسانی مدرک فوق لیسانس روابط بین الملل دریافت کرده بود تصمیم گرفت بار دیگر برای کسب مدرک کارشناسی اقدام کند و به دانشگاه بازگردد. او در دانشگاه پیام نور در رشته علوم سیاسی ثبت نام و مدرک کارشناسی رشته علوم سیاسی را نیز دریافت کرد. مسعود گودرزی که از سال ۱۳۷۳ تحصیلات دانشگاهی خود را شروع کرده هنوز به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در رشته روابط بین الملل در مقطع دکترا مشغول است.

مسعود گودرزی کودکی بیش نبود که انقلاب ۵۷ به پیروزی رسید. دوران کودکی اش با جنگ ایران و عراق همراه بود و هنوز دوران دانش آموزی به سر نیامده بود که جنگ تمام شد. بنابراین نه در انقلاب ۵۷ و نه در جنگ مشارکتی نداشته است. او اما از نسلی است که کودکی و نوجوانی اش در انقلاب و جنگ سپری شده است.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

مسعود گودرزی در دولت سید محمد خاتمی وارد بازار کار شد و به عنوان کارشناس روابط بین الملل با وزارت کشور، وزارت دفاع و مرکز مطالعات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری همکاری کرده است. مهمترین سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • معاون بین الملل مرکز اطلاع رسانی و روابط بین الملل وزارت کشور
  • عضو هیات بازرسی و مشاور معاون حقوقی و بین الملل وزارت کشور
  • رئیس اداره روابط دوجانبه امور بین الملل وزارت کشور
  • رئیس اداره مجامع امور بین الملل وزارت کشور
  • مدیر امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح
  • مدیر آسیا و اقیانوسیه و مدیر اروپا و امریکا اداره کل روابط خارجی وزارت دفاع
  • کارشناس روابط خارجی وزارت دفاع
  • کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری

فعالیت های سیاسی و ورود به مجلس

مسعود گودرزی تا پیش از ورود به مجلس فعالیت سیاسی قابل توجهی نداشته است. او نه به عضویت احزاب و گروه‌های سیاسی در آمده و نه در دوران دانشجویی فعالیت عمده در تشکل‌های دانشجویی داشته است. او اولین بار در جریان انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه ممسنی اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان قرار گرفت. او در این خصوص می‌گوید: «بنده به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان و اعتدال گرایان پا به عرصه انتخابات نهاده‌ام و اعتقاد دارم که در سپهر سیاست خارجی موفقیت‌های دولت یازدهم در ایجاد اقتدار برای ایران و تعامل سازنده با جهان به واسطه تیم مذاکره کننده و به ویژه دکتر ظریف رقم خورد.»

مسعود گودرزی در دور اول انتخابات موفق به ورود به مجلس نشد و به دور دوم راه یافت. او در دور دوم نیز از حمایت اصلاح طلبان برخوردار بود و موفق شد با کسب ۵۵ هزار ۹۹۵ رای معادل ۶۰ درصد آراء به مجلس دهم راه یابد.

او با ورود به مجلس دهم به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضویت فراکسیون امید درآمد. مسعود گودرزی از جمله نمایندگان حامی دولت روحانی در مجلس دهم است و در جریان انتخابات ریاست جمهوری رسما از حسن روحانی حمایت کرد. او در عین حال منتقد ترکیب دولت دوم حسن روحانی است و معتقد است ترکیب دولت دوم روحانی با خواست مردم زاویه دارد. گودرزی می‌گوید: «معدل فکری و سیاسی کابینه دولت متناسب با اذهان و افکاری که به او رای داده‌اند نیست.»

چرخش سیاسی

مسعود گودرزی پیش از اعلام کاندیداتوری و جلب توجه اصلاح طلبان استان، رویکردی متفاوت در حوزه سیاسی داشته است. او در مقاله به بداخلاقی‌های سیاسی متداول در کشور می‌پردازد و اتفاقات سال ۱۳۸۸ را به دشمنان نظام نسبت داده و همچون اصولگرایان از واژه فتنه برای جنبش سبز استفاده می کند. او در این مقاله می‌نویسد: «در حوادث سال ۸۸ سعی کردند از طریق ایجاد فضای دوقطبی به اختلاف میان طرفداران نامزدها در قبل از انتخابات دامن بزنند، بعد از انتخابات نیز این بداخلاقی‌ها تبدیل به فتنه‌ای شد که هر عقل سلیمی متوجه می‌شد که از یک برنامه‌ریزی پیچیده و از پیش تعیین شده، ناشی است.» او می‌افزاید: «دشمن سعی می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های قومی و قبیله‌ای و نژادی، درصدد به آشوب کشیدن کشور و زنده کردن فتنه ۸۸ بربیاید.»

به باور مسعود گودرزی گزارش‌های احمد شهید گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، سفارشی و در راستای متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر است. او توضیح نمی‌دهد که کدامیک از اتهام‌های مطرح شده علیه ایران در گزارش احمد شهید غیر واقعی است. او دفع تهدیدات بین المللی علیه ایران را تبعیت محض از رهبر ایران عنوان کرده است.

این نماینده ممسنی که احمد شهید را به سیاسی کاری و ایفای نقش برای محکوم کردن ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل متهم می کند در مصاحبه ای دیگر معتقد است تقاضای مردم کردستان برای اعلام خودمختاری، اجرای نقشه امریکا در طرح خاورمیانه بزرگ و در راستای تامین منافع اسرائیل است.

سپاه حامی مردم در برابر تروریست های داخلی و ایادی امریکا

مسعود گودرزی سپاه را حامی مردم در برابر تروریست‌های داخلی و ایادی آمریکا معرفی کرده و می‌گوید: «بعد از استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی متأسفانه شاهد حضور فرقه‌های جدیدی در کشور بودیم که با اقدامات تروریستی‌شان سعی داشتند نقشه‌های اربابان خود را عملیاتی کنند اما سپاه به خوبی آنان را سرکوب کرد.» این نماینده اصلاح طلب مجلس که ادبیات اصول‌گرایی دارد در ادامه می‌گوید: «حرکت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چارچوب اهداف ملت و نظام جمهوری اسلامی است و کسانی که چنین هجمه‌هایی علیه سپاه انجام می‌دهند، از اقدامات ارزشمند سپاه به درد آ‌مده‌اند.»

لغو ویزای آمریکا، مغایر منشور حقوق شهروندی است

مسعود گودرزی ممنوعیت صدور ویزای آمریکا به ایرانیان و شهروندان شش کشور دیگر مسلمان را مغایر با منشور حقوق شهروندی می‌داند و می‌گوید: «اقدام ترامپ در لغو صدور ویزا یک اقدام غیر قانونی طبق قوانین بین المللی است.» او می‌افزاید: «اقدام رئیس جمهور آمریکا در لغو صدور ویزا با منشور حقوق بشری در تضاد است و در این عرصه مقامات کشورهای بزرگ و تأثیرگذار مانند آلمان و متحدان غربی آمریکا نیز نسبت به این مسئله واکنش منفی نشان دادند.»

بحران آب و حمایت از هندوانه کاران استان فارس

نطق این عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس و حمایت او از هندوانه کاران استان فارس، مورد انتقاد رسانه‌های محلی قرار گرفت. منتقدان با اشاره به بحران آب در کشور و تهدیدات امنیتی آب، حمایت از هندوانه کاران را ناشی از عدم درک صحیح اولویت‌ها برشمرده‌اند. در یکی از انتقادات منتشره علیه این نماینده مجلس آمده است: «جناب اقای گودرزی بحران آب مهمتر است یا سود عده‌ای که تعداد زیادی از آنها به هیچ عنوان اقتصادشان وابسته به کشاورزی نیست؟»

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی و روابط فامیلی این نماینده مجلس در دست نیست.