درصحن: به مانند بقیه رجال وزارت امور خارجه ایران، پیراهن بدون یقه و کروات می‌پوشد و می‌کوشد لبخند خود را حفظ کند. مرتضی صفاری نطنزی به مدت ۳۵ سال در وزارت امور خارجه ایران از دولت رجایی تا روحانی، حضور داشته و بیشتر در بلوک شرق اروپا مشغول فعالیت بوده است. اصولگراست ولی می‌کوشد بر مدار اعتدال حرکت کند و ادبیات دیپلماتیک اش را در حوزه سیاسی حفظ کرده است.

 

مرتضی صفاری نطنزی کیست؟

مرتضی صفاری نطنزی در سال ۱۳۳۵ در محله علیا نطنز و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. مرتضی صفاری تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را بین سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۳ در دبستان و دبیرستان سپهر نطنز گذراند. او تحصیلات دانشگاهی را در مدرسه عالی بیمه تهران وابسته به سازمان توسعه همکاری‌های منطقه ای دنبال کرد و در سال ۱۳۵۷ قبل از پیروزی انقلاب، فارغ التحصیل شد.

مرتضی صفاری در سال ۱۳۶۰عازم بخارست در کشور بلغارستان شد تا به عنوان سرکنسول ایران مشغول فعالیت شود. او از این فرصت برای ادامه تحصیل استفاده کرد و حین خدمت، در آکادمی مطالعات اقتصادی بخارست دوره دکترای خود را در رشته اقتصاد سپری کرد و در سال ۱۳۶۶ فارغ التحصیل شد. در کارنامه سیاسی او اشاره ای به فعالیت‌هایش در دوران انقلاب ۵۷ نشده است. با آغاز جنگ ایران و عراق نیز به علت اشتغال در وزارت امور خارجه، بیرون از ایران فعالیت داشته و مستقیم در جنگ مشارکت نداشته، مگر آنکه در تهیه تجهیزات نظامی و خدمات پشتیبانی جنگ فعالیت داشته باشد، که آن نیز در سوابق‌اش مورد اشاره قرار نگرفته است.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

با پیروزی انقلاب ۵۷ صفاری در حالی‌که کار خود را در آموزش و پرورش به عنوان معلم آغاز کرده بود، جذب نهاد نخست وزیری (دولت رجایی) شد و پس از شش ماه به وزارت امورخارجه پیوست و به مدت ۳۵ سال در این وزارتخانه در پست‌های متعدد مشغول فعالیت بود. اهم فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • کاردار سفارت ایران در بخارست در دولت میرحسین موسوی (سال ۱۳۶۰-۶۶)
  • معاون اداره دوم سیاسی و رییس اداره دوم اروپای شرقی در وزارت امور خارجه در دولت هاشمی رفسنجانی (سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰)
  • سفیر ایران در مجارستان در دولت هاشمی رفسنجانی (سال ۱۳۷۰-۷۴)
  • ریاست اداره اول اروپای مرکزی و شمالی وزارت امور خارجه دولت هاشمی/خاتمی (سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹)
  • سفیر ایران در قزاقستان در دولت خاتمی (سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳)
  • مدیر کل کشورهای مشترک المنافع و همسایگان شمال غرب در وزارت امور خارجه دولت خاتمی/احمدی نژاد (سال ۱۳۸۳-۸۹)
  • سفیر ایران در اسپانیا در دولت احمدی نژاد/روحانی (سال ۱۳۸۹- ۱۳۹۳)

مرتضی صفاری نطنزی، با اتمام ماموریت در اسپانیا، به ایران بازگشت و با اعلام بازنشستگی از فعالیت دولتی کناره‌گیری کرد. او با تجربه ۳۵ سال خدمت در وزارت امور خارجه، در جریان انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه نطنز اعلام کاندیداتوری کرد و با حمایت ائتلاف اصولگرایان موفق شد با کسب ۹ هزار و ۸۴۲ رای به مجلس دهم راه یابد. علی باغبانیان رقیب اصلاح طلب او با کسب ۸ هزار و ۸۷۴ رای از ورود به مجلس بازماند.

مرتضی صفاری نطنزی با ورود به مجلس دهم، به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیوست و ریاست کمیته روابط خارجی را عهده دار شد. او از حامیان برجام و از طرفداران سیاست خارجی دولت حسن روحانی است.

 

کلنگ زنی امامزاده آقا علی عباس نطنز در سال ۱۳۹۶

۳۵ سال فعالیت در وزارت امور خارجه و سفرهای متعدد به کشورهای غربی و توسعه یافته، تاثیری در نگرش مذهبی و سنتی مرتضی صفاری ایجاد نکرده، به طوری‌که او در سال ۱۳۹۶ در نطنز مراسم کلنگ زنی امامزاده آقا علی عباس را برگزار کرده و می‌گوید: «امامزاده ها مامن و پناهگاه مردم‌اند.» او البته توسعه امامزاده‌های این شهر را با نیت توسعه گردشگری مذهبی عنوان کرده و گفته: «نطنز با ۳۶ امامزاده می‌تواند مقصد گردشگران مذهبی باشد.» او همچنین ابراز امیدواری کرده که امامزاده سازی در نطنز و توسعه اماکن مذهبی به توسعه و رشد اشتغال در این شهر منجر شود.

 

حقوق بشر جایی در اندیشه صفاری ندارد

نه در ۳۵ سال کارنامه اجرایی و مدیریتی او اثری از فعالیت برای بهبود حقوق بشر در ایران یافت می‌شود و نه در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش می‌شود ردی از کمترین اعتقاد به حقوق بشر را یافت ولی فراوان است موارد حمایت از نقض حقوق بشر توسط دولت ایران. مصاحبه‌های متعدد‌اش در خصوص برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق یکی از نمونه‌های بی‌اعتقادی به حقوق بشر است. او با بیان اینکه اجازه تجزیه طلبی به کردها نمی‌دهیم می‌گوید: «ما نباید اجازه دهیم که حرکت‌های جدایی‌طلبانه در منطقه شکل بگیرد.» او بدون اشاره به خواست مردم کردستان برای استفاده از حق تعین سرنوشت‌شان می‌گوید: «متأسفانه مسعود بارزانی با تحریک برخی قدرت‌ها پا در عرصه‌ای گذاشت که هیچ نفعی برای مردم کرد نداشت و از همان اول تحلیلگران مسائل سیاسی معتقد بودند این حرکت آقای بارزانی منجر به شکست خواهد شد، زیرا در صحنه داخلی عراق، در میان جریانات کردی و کشورهای خارجی و بین‌المللی، حامی نداشت.»

مرتضی صفاری با بیان اینکه باید با رویکرد حقوق بشراسلامی و موضع مدعی وارد مذاکره با اروپا شویم، می‌گوید: «جمهوری اسلامی هم به لحاظ محتوایی و هم از لحاظ ارزیابی عملکرد کشورهای دیگر در حوزه حقوق بشر مدعی است؛ ما نسبت به برخی از کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا و حتی استرالیا گزارش تهیه و منتشر کرده‌ایم و حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.» او از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کرده و معتقد است ما در حوزه حقوق بشر مسائل بسیار جدی‌تری نسبت به آنچه که غربی‌ها در این حوزه مطرح می‌کنند، مد نظر داریم و برخلاف آنها که با زمینه‌های اومانیستی این مباحث را مطرح می‌کنند، می‌توانیم با دید وسیع‌تری به این حوزه وارد شویم و دست برتر را داشته باشیم.

به باور این نماینده اصول‌گرای مجلس دهم، آزادی قدس نه تنها برای مردم ایران اسلامی به یک باور و واقعیت تبدیل شده است بلکه موجب همبستگی و اتحاد مسلمانان و آزادی خواهان جهان نیز شده است.

 

دست بیگانگان در مراسم بزرگداشت کوروش

مرتضی صفاری نطنزی بدون توجه به خواست جمع کثیری از ایرانیان برای برگزاری مراسم بزرگداشت روز کورش و اعتراض به نیروهای امنیتی برای ایجاد اختلال در برگزاری این مراسم، مدعی شده که دست خارجی در برگزاری این مراسم نقش داشته است. او می‌گوید: «اطلاعات کافی وجود دارد که مراسم سال گذشته بزرگداشت کورش از بیرون هدایت شده بود.» او معتقد است دولت ایران باید خود عهده‌دار مراسم روز کورش به صورت دولتی شود.

 

دریغ از یک زن!

مرتضی صفاری نطنزی از جمله نمایندگانی است که تقریبا هر روز با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند. اکثر مصاحبه‌های او در حوزه سیاست خارجی و مسایل نطنز است. در میان مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های او مطلبی در حمایت ازحقوق زنان یافت نشد که به توان تصویر بهتری از دیدگاه‌های او در حوزه زنان ارائه کرد اما انتشار یک گزارش نکته قابل توجهی داشت. در گزارش تصویری منتشره از مراسم افتتاح دفتر نمایندگی او در نطنز، هیچ زنی در میان مدعوین و شرکت کنندگان در این مراسم مفصل دیده نمی‌شود گویی او تنها نماینده مردان نطنز است. حتی در این مراسم همسر و دخترش نیز او را همراهی نمی‌کنند. او در این مراسم از تشکیل کارگروه‌هایی برای رفع مشکلات نطنز اشاره کرده ولی خبری از تشکیل کارگروه زنان نیست.

مرتضی صفاری در این مراسم برادرش مجتبی صفاری و حسین عراقی را به عنوان مسوول دفتر خود در نطنز معرفی کرده است.

 

خانواده

مرتضی صفاری نطنزی از نوادگان عبدالرحیم صفاری نطنزی و علی محمد علیایی مشهور به صدرالعلمای نطنزی نماینده اولین دوره مجلس شورای ملی است. برادرش مصطفی صفاری نطنزی مسوول دفترش است. او متاهل و دو فرزند پسر و دختر دارد. اطلاعات بیشتری از خانواده او در فضای مجازی یافت نشد.