درصحن: نا آرامی‌های کردستان در دهه شصت، لطمات جبران ناپذیری به مردم منطقه غرب کشور و مشروعیت انقلاب ۵۷ وارد کرد. یکی از عناصر فعال در سرکوب معترضان در آذربایجان غربی و کردستان، احمد علیرضابیگی بود که بعنوان فرمانده کمیته انقلاب در شاهین دژ و پیرانشهر این ماموریت را برعهده داشته است. او اینک نماینده مردم تبریز در مجلس دهم است.

احمد علیرضا بیگی کیست؟

احمد علیرضا بیگی در سال ۱۳۴۲ در شهر ارومیه متولد شد. او تحصیلات را در زادگاه خود آغاز کرد.

احمد علیرضا بیگی از چهره‌های انقلابی ارومیه است. او در خصوص سوابق انقلابی خود می‌گوید: «در ایام انقلاب هم در تظاهرات و درگیری‌های خیابانی و نهایتا سال ۵۷ در آتش زدن مراکز وابسته به رژیم طاغوت و تصرف پادگان ها و … فعالیت داشتم. آن زمان اولین باری بود که اسلحه به دست گرفتم.»

احمد علیرضا بیگی که در جریان انقلاب با چهره‌های انقلابی آذربایجان رابطه نزدیکی داشت در سال ۱۳۵۹ به کمیته‌های انقلاب پیوست و مسوولیت کمیته شاهین دژ را عهده دار شد. این درحالی اتفاق افتاد که او ۱۸ سال بیشتر نداشت و مناطق غرب کشور بسیار ناامن و درگیری میان کردها و نیروهای انقلابی هر روز بیشتر می‌شد. او در سال ۱۳۶۲ مسوولیت کمیته پیرانشهر را عهده دار شد.

احمد علیرضا بیگی نقشی فعال در سرکوب مخالفان انقلاب در منطقه غرب کشور داشته است. او در این خصوص می‌گوید: «ماموریت ما امنیت و پاکسازی منطقه از لوث وجود ضد انقلاب و فراهم کردن شرایط برای آغاز عملیات والفجر ۲ بود. لذا به سرعت پس از پاکسازی مسیر نقده محمدیار به پیرانشهر رسیدیم. پس از موفقیت عملیات والفجر ۲، مسوولیت آموزش و تامین نیروهای عملیاتی کمیته انقلاب اسلامی کشور را عهده دار شدم.»

احمد علیرضابیگی که با پیروزی انقلاب ۵۷ تحصیل را به کل رها کرده بود، در سال ۱۳۶۵ و در حالیکه جنگ ایران و عراق هنوز جریان داشت برای مدتی از کمیته مرخصی گرفت و به تحصیل مشغول شد. او دیپلم خود را دریافت و با کسب پذیرش دانشگاه، راهی تهران شد. او در تهران علاوه بر تحصیل مسوولیت معاونت آموزش کمیته را عهده دار شد.

او تا سال ۱۳۶۸ در کمیته فعالیت داشت. با ادغام کمیته و ژاندارمری و تشکیل نیروی انتظامی، او فرماندهی نیروی انتظامی استان اردبیل که تازه تاسیس شده بود را عهده دار شد. استانی که استاندار آن محمود احمدی نژاد بود. از اینجا همکاری او با احمدی نژاد شکل گرفت و این همکاری در سالهای بعد به صدور حکم اش در استانداری آذربایجان شرقی منجر شد. او در خصوص این آشنایی می‌گوید: «رفاقت من با آقای احمدی نژاد رفاقتی دیرینه است. فارغ از ریاست جمهوری ایشان و استاندار بودن من، این مرام و منش رفاقت و پشتوانه‌های دینی و انقلابی ما را به هم نزدیک تر می‌کرد.»

علیرضابیگی با کنارگذاشته شدن از دولت، در سال ۱۳۹۲ به تهران عزیمت کرد تا به ادامه تحصیل مشغول شود. او به دانشگاه دفاع ملی رفت تا دوره دکترای خود را تمام کند. او همزمان مسوولیت پروژه‌های سرمایه گذاری ارتش را عهده دار شد. او در خصوص این سمت می‌گوید: «ایجاد فولاد بزرگ در تبریز را پیگیری می‌کنیم که به نظرم فاز اول آن تا آخر امسال به نتیجه خواهد رسید و شاید سالانه 700 هزار تن محصول داشته باشد.»

علیرضابیگی را باید از چهره‌های سیاسی تندرو جریان اصولگرا معرفی کرد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ از حامیان جلیلی کاندیدای جبهه پایداری بود و می‌گوید به جلیلی رای دادم.

سوابق اجرایی و مدیریتی

علیرضابیگی تا پیش از روی کارآمدن دولت محمود احمدی نژاد، همواره در کمیته و نیروی انتظامی مشغول خدمت بود. او با حکم احمدی نژاد به استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد و با روی کارآمدن دولت روحانی از دولت کنارگذاشته شد و دو سال بعد راهی مجلس دهم شد. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • فرمانده کمیته انقلاب اسلامی شاهین دژ و پیرانشهر
  • مسوول تامین نیروی انسانی کمیته‌های انقلاب اسلامی کل کشور
  • مدیرکل برنامه ریزی و آموزش کمیته‌های انقلاب اسلامی کل کشور
  • فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل، استان آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس
  • رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور
  • استاندار آذربایجان شرقی در دولت احمدی نژاد
  • مسئول پروژه‌های سرمایه گذاری ارتش
  • عضو هیات علمی دانشگاه نیروی انتظامی

ورود به مجلس دهم

احمد علیرضابیگی در جریان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت. او در این انتخابات موفق شد با کسب ۲۳۵ هزار و ۴۱۳ رای به مجلس دهم راه یابد.

علیرضا بیگی با ورود به مجلس دهم به عضویت کمیسیون شوراها و فراکسیون اصولگرایان درآمد و بعنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی هماهنگی ترافیک انتخاب شد.

فتنه ۸۸ خط ممیز است

احمد علیرضابیگی، بعنوان یکی از یاران محمود احمدی نژاد، جنبش سبز را فتنه یاد می‌کند و می‌گوید: «فتنه ۸۸ یک خط ممیز است که مقام معظم رهبری پس از گذشت ۵ سال از آن حادثه، بر تعیین کننده بودن فتنه ۸۸ پافشاری می‌کردند.» او می‌افزاید این فتنه دلیل اختلاف نظرم با آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

مخالفت با ورود مجلس به موضوع عضو زرتشتی شورای یزد

علیرضا بیگی از جمله مخالفان ورود مجلس به موضوع عضو زرتشتی شورای یزد است و معتقد است مخالفت شورای نگهبان با حضور اقلیت‌های دینی در شوراها، موضوعی است که باید در سطح کلان مورد بررسی قرار گیرد و در حیطه اختیارات مجلس نیست. این عضو کمیسیون شوراها این سخن را در واکنش به ارائه طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس در خصوص قانونی شدن حضور اقلیت‌های دینی در شوراها عنوان کرده و می‌گوید: «شورای نگهبان اقدامی درباره ابلاغ ابطال تبصره مربوط به حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام داده بود که این تلاش در راستای برطرف کردن ایراد قانونی آن صورت گرفت. اقدام شورای نگهبان فارغ از موضوع اخیر، باید در سطح کلان بررسی شود و از وظایف مجلس شورای اسلامی نیست.»

شورای نگهبان حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهرهایی که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند ممنوع اعلام کرده است. با این دستور سپنتا نکونام عضو زرتشتی شورای یزد از حضور در شورا محروم شده است. مجلس با طرحی دوفوریتی رای به حضور اقلیت‌های دینی در شوراها داد.

احمد علیرضابیگی نه تنها مجلس را در این زمینه فاقد صلاحیت می‌داند بلکه از جمله نمایندگانی است که معتقد است اساسا وظیفه نظارت بر انتخابات شوراها باید از مجلس سلب و به شورای نگهبان سپرده شود. او می‌گوید: «باید نظارت بر انتخابات شورای شهری که در کلانشهرها برگزار می‌شود را به شورای نگهبان واگذار کنیم، امیدواریم بنا بر اطلاعاتی که شورای نگهبان در اختیار دارد بتوانیم با این شوراها برای نظارت بر انتخابات به توافق برسیم که این موضوع به ایمنی خاطر بیشتر برای مردم و داوطلبان منجر خواهد شد.»

توسعه گردشگری جنگ

این چهره نظامی مجلس «توسعه گردشگری جنگ» را راهی برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرده و می‌گوید: «موضوع گردشگری جنگ باید برای همه مسئولان دغدغه باشد، چراکه این موضوع از عوامل مهمی در برجسته‌سازی رشادت و حماسه‌آفرینی رزمندگان است.»

«کاروان راهیان نور» عنوان حکومتی گردشگری جنگ است که از بعد از اتمام جنگ ایران و عراق در ایران شروع شده و با بودجه ارگانهای نظامی، دانش آموزان و دانشجویان را به مناطق جنگی در جنوب غربی ایران اعزام می‌کنند.

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی و روابط فامیلی احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در دست نیست.