درصحن: نامش در گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش دولت دوم حسن روحانی قرار داشت. او با ۳۴ سال سابقه فعالیت در وزارت آموزش و پرورش، یکی از گزینه های ورود به هیات دولت بود ولی حسن روحانی اجازه ورود زنان به هیات وزیران را نداد تا او نیز مانند دیگر زنان کاندیدا پشت در هیات وزیران بماند. او از مجلس به وزارت آموزش و پرورش باز نگشت تا  کماکان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پیگیر مطالبات معلمان و حقوق دانش آموزان باشد.

 

فاطمه سعیدی کیست؟

فاطمه سعیدی در سال ۱۳۴۱ در شهر تهران به دنیا آمد. بلافاصله بعد از پایان مقطع متوسطه، در ۱۹ سالگی (۱۳۶۰) به عنوان معلم، جذب آموزش و پرورش شد و کارش را با تدریس در مدارس روستاهای کرمان شروع کرد. او در سال ۱۳۷۰ به عضویت شاخه کرمان حزب کارگزاران سازندگی درآمد و هم‌اکنون عضو شورای تهران این حزب است. سعیدی هم‌زمان با تدریس توانست از مقطع کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی فارغ التحصیل شود. در سابقه سعیدی در مجموع 34 سال کار اجرایی شامل مدیریت مدرسه، ‌مشاور مدیر کل سازمان‌ها، کارشناس مسئول دفتر امور زنان و دفتر وزارتی دیده می‌شود. سعیدی از دوره وزارت مرتضی حاجی تا پایان دوره وزارت علی احمدی با سه وزیر در آموزش و پرورش کار کرده‌ است. او از سال 88 مدیریت مدرسه حضرت زینب تهران را عهده دار است.

سعیدی در سال ۱۳۹۴ در اولین تلاش خود برای ورود به مجلس، توانست به لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان (امید) راه یافته و از حوزه انتخابیه تهران، کاندیداتوری خود را اعلام کند. سعیدی دلایل خود برای حضور در انتخابات را در گفتگو با ایسنا این‌گونه شرح می‌دهد: «هدف اصلی من از ثبت‌نام واداشتن بانوان به تحرک بود به ویژه اینکه معتقدم حضور خانم‌ها در ادوار گذشته مجلس و در زمینه اشتغال، تحصیل و بیمه زنان سرپرست خانوار کم رنگ بوده و با حضور بانوان فعلی در مجلس امیدوارم مجلس دهم بتواند این خلاء را پر کند.»
فاطمه سعیدی در ایام تبلیغات انتخاباتی با طرح شعارهایی، حل معضلات وزارت آموزش و پروش را نشانه‌ گرفت. محور برنامه های تبلیغاتی او به این شرح بود:
– باید مدارس دولتی با عملکرد بهتری پیش بروند و مدیریت بشوند و توان رقابت با مدارس غیرانتفاعی را داشته باشند.
–  دولت باید با کمک گرفتن از بخش های خصوصی در راس امور خود قرار دهد و امکانات بیشتری در اختیار فرهنگیان بگذارد.
– ما باید به آموزش و معلمانمان بپردازیم و سطح آن ها را ارتقا دهیم.

سرانجام فاطمه سعیدی با شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، توانست با کسب ۱٬۱۷۶٬۹۰۵ رأی، در رتبهٔ چهاردهم از لیست ۳۰ نفره تهران، وارد مجلس دهم شود.سعیدی بعد از ورود به مجلس دهم در سال اول به عضویت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درآمد و توانست یک سال به عنوان دبیر دوم در این کمیسیون فعالیت کند.



عمده سوابق اجرایی فاطمه سعیدی به شرح زیر است:

  •  شاغل در مدارس منطقه شش آموزش و پرورش تهران
  • عضو شورای استان تهران حزب کارگزاران سازندگی ایران
  • ۱۵ سال سابقه مدیریت در مدارس
  • ۲۰ سال سابقه فعالیت سیاسی به خصوص در دوره اصلاحات در استان کرمان
  • ۱۰سال تدریس در مدارس ابتدایی روستاهای استان کرمان
  • مدیریت مدارس نمونه دولتی و مردمی تهران بین سال‌های  ۱۳۷۲تا ۱۳۸۰
  • کارشناس دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴
  •  کارشناس مسئول دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸
  •  مدیریت مدارس مناطق تهران از سال ۱۳۸۸تا ۱۳۹۵

از زمان حضور سعیدی در مجلس تا به امروز اکثر فعالیت‌های او متمرکز بر حوزه آموزش بوده است که نشان از دغدغه‌های صنفی این معلم با سابقه دارد. او معتقد است «آموزش‌ و پرورش دانش‌آموزان را بدون هیچ مهارتی به جامعه تحویل می‌دهد.»

هنگام معرفی وزرای دولت دوم حسن روحانی نام فاطمه سعیدی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، اما در نهایت نه فاطمه سعیدی و نه هیچ کدام از زنانی که از آنها به عنوان کاندیداهای این وزارت خانه یاد می‌شد به این سمت انتخاب نشدند.

 

پیگیری لغو اعدام قاچاقچیان در مجلس

سعیدی را می‌شود یکی از نمایندگان فعال مجلس در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی نامید، او از نمایندگانی بود که به جدیت پیگر طرح محدودسازی اعدام قاچاقچیان در مجلس بود تا آنجا که در یادداشتی نوشت: «رای به این طرح رای به زندگی صدها خانواده‌ای است که با مرگ یک نفر نابود می‌شود.»

پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی یکی دیگر از فعالیت‌های فاطمه سعیدی تا امروز بوده است. او که از اعضای هیات رئيسه فراکسیون امید مجلس به شمار می‌رود در گفتگو با خبرگزاری ایلنا از قوه قضاییه خواسته است تا قرار بازداشت ساسان آقایی، روزنامه‌نگاری که دو ماه را در بازداشت موقت و سلول انفرادی سپری کرده، به وثیقه یا کفالت تبدیل شود و از زندان بیرون بیاید. فاطمه سعیدی به این خبرگزاری گفته بود: «بازپرس محترم این روزنامه‌نگار می‌تواند با تبدیل قرار بازداشت به کفالت یا وثیقه از طولانی شدن مدت بازداشت این روزنامه‌نگار جلوگیری کند.»

سعیدی در ماجرای اعتصاب غذای اسماعیل عبدی نیز وارد عمل شد و ابتدا با حضور در بیمارستان امام خمینی تهران به عیادت از این زندانی سیاسی پرداخت. اسماعیل عبدی پیشتر با نگارش نامه‌ای سرگشاده اعلام کرده بود در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه و «صدور احکام امنیتی» برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران و با درخواست صریح «خروج پرونده‌ خود از حالت امنیتی به عادی» از دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده بود. او همچنین در نامه‌ای به دادستان کشور خواستار اعطای مرخصی به این زندانی سیاسی شد.

سعیدی همچنین به عنوان نایب رئیس فراکسیون حقوق شهروندی، بر ضعف دولت در اجرای منشور حقوق شهروندی تایید می‌کند و معتقد است در سطح میانی دولت باور به حقوق شهروندی وجود ندارد. او همچنین از نبودن ضمانت اجرایی در مسیر احقاق این مسئله سخن می‌گوید.

 

تقاضا برای رفع حصر رهبران جنبش سبز

سعیدی درباره حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی نیز موضع‌گیری‌های علنی داشته است. او  در گردهمایی اصلاح‌طلبان قبل از انتخابات مجلس دهم گفته بود: «همین جا به دولت و مجلس اصلاحات اعلام می‌کنم که همه ما خواستار شکستن حصر هستیم.»

 

فاطمه سعیدی و مطالبات زنان

سعیدی هم چون دیگر زنان مجلس دهم به واسطه عضویت در فراکسیون زنان مجلس موضع‌گیری‌های بسیاری در رابطه با مطالبات روز زنان در جامعه داشته است. سعیدی عدم حضور زنان در کابینه روحانی را از نقایص این کابینه می‌داند و می‌گوید: «انتظار ما از دولت این بود که بحث زنان و جوانان را جدی تر پیگیری کند.»

او از موافقان جدی حضور زنان در ورزشگاه‌ و استادیوم‌های ورزشی‌ است و می‌گوید: «نمایندگان فراکسیون زنان نسبت به عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها اعتراض دارند و این در حالیست که بانوان سایر کشورهای رقیب ایران می‌توانند به راحتی و بدون رعایت حتی حجاب اسلامی در استادیوم یکصد هزارنفری آزادی حضور پیدا کنند… اگر این ممنوعیت برای رعایت شأن بانوان و امنیت بانوان در نظر گرفته شده است، باید فضای ورزشگاه‌ها را اصلاح کرد نه اینکه بانوان را از حضور در استادیوم‌ها منع کرد… نباید به خاطر رفتار ناهنجار و فحاشی چند تماشاگر، بانوان را حذف کرد بلکه این افراد را باید از حضور در ورزشگاه‌ها محروم کرد.»

فاطمه سعیدی معتقد است آنچه امروز از سوی مسئولین به عنوان دلایل منع حضور زنان در استادیوم‌ها مطرح می‌شود بهانه‌های واهی است!

 

روابط خانوادگی

فاطمه سعیدی متاهل و دارای سه فرزند است.  اطلاعات بیشتری از روابط خانوادگی فاطمه سعیدی در دست نیست.