درصحن: مزار پدرش در گرمی به امام‌زاده تبدیل شده و در فهرست اماکن مقدسه استان اردبیل قرار گرفته است. امامزاده آقا سید عزیز میرزاده، پدر سید حمایت میرزاده نماینده گرمی در مجلس دهم است. این امام‌زاده هیات امناء و متولی دارد مثل بقیه امام‌زاده‌های کشور. سید حمایت میرزاده در این خصوص می‌گوید: «این مزار ملک شخصی ما نیست و در نظارت سازمان اوقاف قرار دارد. ضمن آنکه این مجموعه خود هیات امنایی دارد و این هیات امنا بر دخل و خرج و امورات آن نظارت کامل دارد.»

 

سید حمایت میرزاده کیست؟

حمایت میرزاده در سال ۱۳۴۱ در خانواده ای مذهبی در روستای وانستاق از توابع شهرستان گرمی استان اردبیل متولد شد. او تحصیلات خود را در روستای محل تولد خود آغاز کرد. میرزاده با اخذ مدرک دیپلم راهی دانشگاه شد و در رشته جامعه شناسی تحصیل کرد. میرزاد تحصیلات عالیه خود را در رشته تحقیقات آموزشی سپری و مدرک فوق لیسانس دریافت کرد.

میرزاده دانش آموز بود که انقلاب ۵۷ به روزهای حساس خود نزدیک شد. شرکت در راهپیمایی‌ها و همراهی با انقلابیون، در کارنامه او ثبت است. با پیروزی انقلاب و آغاز جنگ ایران و عراق، مدتی نیز عازم مناطق جنگی شده است ولی اطلاعات چندانی از کم و کیف حضور او در مناطق جنگی در دست نیست.

حمایت میرزاده اگرچه خود را مستقل و وابسته هیچ جریان سیاسی نمی داند ولی در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ مسوولیت امور فرهنگیان ستاد محمد باقر قالیباف در استان آذربایجان شرقی را عهده دار بود.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

حمایت میرزاده از ابتدای انقلاب ۵۷ تا پیش از ورود به مجلس همیشه در وزارت آموزش و پرورش فعال بوده است. او از معلمی شروع کرد و پست‌های مدیریتی متعددی را در این وزارتخانه تجربه کرده است. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • رئیس سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل
  • معاونت آموزش نظری و مهارتی سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل
  • معاونت آموزش عمومی سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل
  • مشاور بنیاد نخبگان استان اردبیل
  • معاون دانشگاه و ریاست مرکز آموزشی-فرهنگی سمای تبریز
  • مشاور معاونت نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش
  • معاون مدارس عالی فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش
  • معاون آموزش متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی

 

ورود به مجلس

حمایت میرزاده اولین بار در جریان انتخابات مجلس نهم، از حوزه انتخابیه گرمی اعلام کاندیداتوری کرد ولی موفق به ورود به مجلس نشد. او در این انتخابات با کسب ۱۶ هزار و ۱۴۴ رای، دومین رتبه را کسب کرد تا برای ورود به مجلس چهار سال دیگر فعالیت کند.

حمایت میرزاده ۴ سال بعد در جریان انتخابات مجلس دهم، از معاونت آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی استعفا داد و مجدد از حوزه انتخابیه گرمی اعلام کاندیداتوری کرد. او در جریان تبلیغات انتخاباتی برنامه‌های خود را ۱۴ گانه و الهام گرفته از ۱۴ معصوم عنوان کرده و می‌گوید: «من نیامده ام تا جبهه دیگری بنام میرزاده در گرمی ایجاد شود بلکه امده ام تا بین طرفداران و دسته‌ها  و طیف‌های مختلف وحدت و همدلی ایجاد کنم.»

او در این دوره از انتخابات مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان (امید) قرار گرفت، ضمن اینکه حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی، و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها نیز در بیانیه هایی جداگانه از کاندیداتوری او حمایت کردند. حمایت میرزاده اما در یک اطلاعیه وابستگی خود به احزاب سیاسی و جریانهایی  سیاسی ای که از او حمایت کرده اند را رد کرد و خود را کاندیدای مستقل و اعتدال گرا معرفی کرد. او در این اطلاعیه می‌گوید: «اینجانب، بطور کاملا مستقل و بدون وابستگی به هیچکدام از جریانات و جبهه‌های مطرح شده و به همت و پشتوانه مردم شهرستان گرمی در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرده ام.»

نهایتا حمایت میرزاده با کسب ۲۱ هزار و ۳۹۹ رای موفق شد به مجلس دهم راه یابد. همانطور که انتظار می‌رفت، حمایت میرزاده راهی کمیسیون آموزش و تحقیقات شد و سخنگویی این کمیسیون را عهده دار شد.

حمایت میرزاده در مجلس دهم به عضویت فراکسیون فرهنگیان درآمد و سخنگویی این فراکسیون را نیز برعهده گرفت.

ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا دیگر مسوولیتی است که میرزاده در مجلس دهم عهده دار شده است. او در دیداری با سفیر ونزوئلا در تهران، با محکوم کردن تحریم‌های این کشور توسط دولت امریکا، ایران و ونزوئلا را دو کشوری معرفی می‌کند که از این حیث با هم اشتراک دارند و می‌توانند با همکاری یکدیگر به مبارزه با بی عدالتی توسط استکبار ادامه دهند.

 

اعتقاد به اجباری شدن تحصیل در ایران

حمایت میرزاده با سابقه ۳۵ سال فعالیت در آموزش و پرورش معتقد به اجباری شدن تحصیل در ایران است و می‌گوید: «گاهی باز ماندن از تحصیل تنها به دلیل نبود امکانات نیست و خانواده‌ها با وجود دارا بودن امکانات لازم باز هم مانع از ادامه تحصیل فرزندان خود می‌شوند که این مهم از اجباری نبودن تحصیل در ایران نشات می‌گیرد.» به اعتقاد او ضروری است مجلس با تصویب قانون، تحصیل را اجباری و خانواده‌ها را ملزم به رعایت این قانون کنند. او می‌افزاید: «تا زمانی که قانون ادامه تحصیل تا مقطع دیپلم اجبار نشود باز هم شاهد ترک یا ممانعت از ادامه تحصیل افراد بسیاری خواهیم بود.» او خواستار افزایش سرانه مدارس در ایران است.

 

میزان مهاجرت مغزها عادی است

عمده مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های میرزاده در خصوص مسایل آموزشی است و کمتر سخنرانی ای از او در حوزه حقوق بشر و مسایل سیاسی می‌توان از او یافت. میرزاده در مصاحبه‌های متعدد به مساله فرار مغزها پرداخته و معتقد است نرخ فرار مغزها در ایران، غیر معمول نیست و می‌گوید: «مهاجرت نخبگان مسئله‎ای است که در همه جای دنیا وجود دارد و در کشور ما نیز مهاجرت در حد متوسط صورت می‌پذیرد.» او در اظهارنظری عجیب می‌افزاید: « نخبه واقعی هیچ‌گاه کشور خود را برای همیشه ترک نخواهد کرد.»

او در مصاحبه ای دیگر با تکرار این سخنان، مدعی است ارائه حمایت‌های مادی و معنوی، تخصیص فضای کار و غیره از سوی بنیاد ملی نخبگان در کاهش مهاجرت مغزها موثر بوده و می‌گوید: «مجلس شورای اسلامی هم در برنامه ششم توسعه اهداف خوبی را برای حمایت از نخبگان درنظر گرفته است.»

 

حمایت از تحصیل افغان‌ها در ایران

حمایت میرزاده در معدود مصاحبه هایی که می‌توان آنها را به لحاظ حقوق بشری مثبت ارزیابی کرد از حمایت دانش آموزان افغان در ایران حمایت کرده و می‌گوید: «تحصیل اتباع خارجی در کشورهای دیگر مسئله‌ای است که هر کشوری در مقابل جامعه جهانی نسبت آن مسئول است البته به غیر از اتباع افاغنه تعداد مابقی مهاجران نیازمند تحصیل همچون عراقی‌ها و پاکستانی‌ها در ایران بسیار معدود است.»

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش باید برای همه کودکان و نوجوانان رایگان باشد، می‌افزاید: «درصورتی باید به دریافت اخذ وجه از این اتباع در مدارس دولتی اقدام کشود که حضور آن‌ها سبب محدود شدن امکانات دانش‌آموزان ایرانی شده باشد اما خوشبختانه تحصیل اتباع افاغنه و دیگر کشورها تاکنون چنین مشکلی را ایجاد نکرده است.»

میرزاده از آموزش به زبان مادری نیز حمایت کرده و معتقد است تدریس زبان و ادبیات ترکی و کردی در دانشگاها، اتفاقی است که به افزایش وحدت و هویت ملی کشور کمک می‌کند و به نوعی صیانت از میراث فرهنگی کشور است.

میرزاده با اشاره به اینکه توجه به زنده نگه داشتن زبان مادری اقوام مختلف امری ضروری است، می‌افزاید: «نباید فراموش کرد که زبان ترکی و کردی به عنوان زبان رسمی برخی کشورها بحساب می‌آید، از این رو تدریس آن در گسترش روابط دوجانبه اهمیت می‌یابد.»

 

خانواده

میرزاده‌ها خانواده ای مشهور در شهرستان گرمی هستند. این شهرت به واسطه پدرشان آقا سید عزیز میرزاده از چهره‌های مذهبی شهر است که مزارش به امام‌زاده و بقعه متبرکه تبدیل شده و زائر و متولی دارد.