درصحن: کاهش روابط دیپلماتیک ایران و انگلستان، از جمله مهمترین دستاوردهای او در سه دوره نمایندگی مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بوده است. علیرضا سلیمی از جمله حامیان قطع رابطه ایران و انگلیس بعد از وقایع جنبش سبز در مجلس هشتم بود که به صورت طرح کاهش روابط ایران و انگلیس به تصویب رسید. او هم‌اکنون ده سال است که در مجلس حضور دارد و از مخالفان برجام به شمار می‌آید.

 

علیرضا سلیمی کیست؟

علیرضا سلیمی در سال ۱۳۴۳ در شهرستان محلات از توابع استان مرکزی متولد شد. او تحصیلات خود را در محلات آغاز کرد و با سپری کردن مقطع راهنمایی، راهی حوزه علمیه شد تا به تحصیل علوم دینی مشغول شود. سلیمی همزمان با تحصیل علوم دینی، تحصیلات کلاسیک و دانشگاهی خود را نیز دنبال کرد و در رشته فقه و حقوق، از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مدرک دکترا دریافت کرد. او در حوزه علمیه نیز تا درجه اجتهاد به تحصیلات خود ادامه داد و زیر نظر علمای قم همچون وحید، فاضل لنکرانی، جواد تبریزی، جوادی آملی و شبیری زنجانی دروس خارج فقه را گذراند.

هیچگونه سابقه انقلابی‌گری، حضور در جبهه و جنگ و یا مشارکتی در احزاب و گروههای سیاسی، در کارنامه علیرضا سلیمی یافت نمی‌شود. ولی او پس از ورود به مجلس، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعددی در باب انقلابی‌گری دارد. علیرضا سلیمی در یکی از این مصاحبه با بیان اینکه انقلابی‌گری، یک انتخاب نیست، یک الزام است، می‌گوید: «هویت انقلاب ما به حفظ این روحیه مربوط است و اگر این روحیه از جوان گرفته شود، چیزی از انقلاب باقی نخواهد ماند.»

علیرضا سلیمی اولین بار در سال ۱۳۸۶ و در جریان انتخابات مجلس هشتم، از حوزه انتخابیه محلات و دلیجان اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد با کسب ۳۵ درصد آراء راهی مجلس هشتم شود. مجلسی که اکثریت قاطع آن در اختیار اصولگرایان بود. او با ورود به مجلس هشتم به کمیسیون آموزش و تحقیقات پیوست.

علیرضا سلیمی در مجلس هشتم و در سال ۱۳۸۸، در همراهی با ۳۵ نفر از نمایندگان، طرح قطع رابطه با انگلیس را امضاء و تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد. این طرح اگرچه با نظر رئیس مجلس فرصت طرح در صحن را برای مدتی نیافت ولی در نهایت با تغییری مبنی بر کاهش روابط به جای قطع روابط به صحن مجلس آمد و به تصویب رسید.  طراحان این طرح، علت تصویب این طرح را کارنامه سیاه انگلیس در قبال ایران و نقش بسیار مخرب این کشور در رخدادهای پس از انتخابات سال 1388 عنوان ‌کردند.

علیرضا سلیمی ۴ سال بعد برای بار دوم در جریان انتخابات مجلس نهم از حوزه انتخابیه محلات و دلیجان اعلام کاندیداتوری کرد و مجدد موفق شد با کسب ۴۵ درصد آراء به مجلس نهم راه یابد. او در این دوره از انتخابات از حمایت ائتلاف اصولگرایان برخوردار بود. سلیمی مجدد به عضویت کمیسیون آموزش و تحقیقات درآمد.

علیرضا سلیمی در مجلس هشتم و نهم از جمله جدی ترین حامیان محمود احمدی نژاد بود. او حتی پس از انتصاب محمد رضا رحیمی به سمت معاون اول از محمود احمدی نژاد تشکر کرد. رحیمی بعد از پایان کار دولت احمدی نژاد به دلیل فساد مالی در زندان است.

مجلس دهم سومین حضور او در نهاد پارلمان به نمایندگی از مردم محلات و دلیجان بود. او هم‌آکنون برای سه دوره متولی در مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور دارد. او عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس و از مخالفان برجام به شمار می آید. او از جمله نمایندگانی است که در اواخر مجلس نهم با ارائه طرحی سه فوریتی خواستار توقف مذاکرات هسته ای با آمریکا و عذرخواهی دولت مردان آمریکایی از ایران شدند. او البته در جریان بررسی این طرح در مجلس گفت: «امروز در جلسه علنی متوجه شدیم طرحی که امضا کرده‌ایم سه فوریتی بوده و این در حالی است که هم اکنون با طرح سه فوریتی مخالفیم، اما متاسفانه برخی نمایندگان از جمله آقای کریمی قدوسی به اسم ما طرح سه فوریتی را امضا گرفته‌اند. ما فکر می‌کردیم این طرح دو فوریتی است.»

علیرضا سلیمی عضو فراکسیون پایداری در مجلس دهم است، فراکسیونی که در مجلس نهم به فراکسیون دل‌واپسان مشهور بودند.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

علیرضا سلیمی دهمین سال حضورش در مجلس را تجربه می‌کند او پیش از ورود به مجلس در حوزه علمیه مشغول تحصیل و تدریس بوده و سوابق اجرایی و مدیریتی قابل توجهی ندارد. مهمترین سوابق اجرایی، مدیریتی و پارلمانی او به این شرح است:

  • نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس هشتم تا دهم
  • عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم تا دهم
  • عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
  • مدرس و مدیر حوزه علمیه محلات
  • عضو شورای حل اختلاف استان مرکزی
  • عضو شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی

 

دستگیری فعالان جنبش سبز در محلات و نقش سلیمی

محلات از جمله شهرهایی بود که در جریان جنبش سبز، نقش فعالی داشت که با موج گسترده دستگیری‌ها نیز همراه شد. دستگیری هادی زاده نماینده سابق محلات و از جانبازان جنگ تحمیلی و حمله به خانواده شهید محلاتی از جمله وقایع جنبش سبز در محلات بود. رسانه‌های محلی معتقدند علیرضا سلیمی در جلسه شورای اداری محلات بارها خواستار برخورد با فعالان جنبش سبز و دستگیری آنها شده است. آنها با اشاره به نطق‌ها و سخنرانی‌های سلیمی علیه جنبش سبز و رهبران آن، او را عامل گستردگی برخوردها با فعالان سیاسی-مدنی محلات می‌دانند.

ممانعت از برگزاری مراسم سخنرانی توسط حجه الاسلام محمد سروش محلاتی توسط نیروهای اداره اطلاعات از جمله اقداماتی است که به علیرضا سلیمی نسبت داده می‌شود.

علیرضا سلیمی در یک سخنرانی، جنبش سبز را فتنه‌ای در راستای جنگ نرم دشمنان انقلاب ایران معرفی کرده و می‌گوید: «ملت با هوشياري فضاي غبارآلود فتنه را پشت سر گذاشته و توطئه‌اي بسيار حجيم را از سر خود گذارند و از بسياري از خواص پيشي گرفت.»

سلیمی «جنبش سبز علوی» که برای به انحراف کشیدن جنبش سبز توسط عوامل حکومت طراحی شد و با اقبال عمومی هم مواجه نشد را پاسخی به سوءاستفاده‌های عده‌ای از رنگ و نماد سبز عنوان کرده و می‌گوید: «باید شکل‌گیری این حرکت خودجوش و مردمی را به فال نیک گرفت چرا که این جنبش با حضور خود توانست جلوی نفوذ انحرافات در کشور را بگیرد.»

 

سلیمی پای ثابت طرح های ضد زن در مجلس هشتم و نهم

علیرضا سلیمی نماینده محلات از جمله نمایندگانی است که نامش در ردیف طراحان اکثر طرح‌های ضد زن در مجلس هشتم و نهم دیده می‌شود. «طرح حجاب و عفاف»، «طرح تعالی خانواده»، «طرح الزام دانشگاه‌ها به پذیرش دختران بومی» و … از جمله این طرح‌هاست که سلیمی یکی از طراحان آن بوده است.

براساس طرح صیانت از حجاب و عفاف که توسط سلیمی و جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم تدوین شد، نیروی انتظامی مکلف به تذکر به زنان بدحجاب و جریمه نقدی آنها و اعزام شان به کلاس‌های ارشاد است. در بند دیگری از این طرح آمده بود که کشف حجاب در خودرو شخصی نیز جرم است و خاطیان مجازات می‌شوند. کسر حقوق از کارمندان زن بدحجاب و جمع آوری ماهواره‌ها از دیگر بندهای این طرح بود.

سلیمی مخالفت برخی از نمایندگان با طرح امر به معروف و نهی از منکر را سیاسی می داند و معتقد است: «مجلس تلاش دارد یکی از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه متدین و روحانیون را ساماندهی کند، باید چارچوب‌های قانونی این مهم مشخص شود تا به توان از همه ظرفیت‌های کشور برای اجرایی شدن این فریضه الهی استفاده کرد.» او می‌گوید: «اینکه عده‌ای بخواهند با اصل طرح امر به معروف مخالفت کنند، اقدام شایسته‌ای نیست، تاکنون دست دولت در این راستا بسته بود، جای خالی آن احساس می‌شد، اما امید می‌رود با تصویب طرح در مجلس دولت بتواند راحت‌تر در زمینه اجرای امر به معروف و نهی از منکر گام بردارد.»

به باور علیرضا سلیمی نقش زنان در ایجاد جامعه، فرهنگ و تمدن سالم غیر قابل انکار است و ما اگر بخواهیم فرهنگ تقریب را در جامعه اسلامی نهادینه کنیم، باید به نقش زنان در جهان اسلام توجه کنیم. او می‌گوید: « زنان می‌توانند در پرورش مردانی که توانایی کنترل هواهای نفسانی خود را داشته باشند، نقش موثرو کلیدی ایفا کنند.»

او می افزاید: «در قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) تاکید شده که جامعه را خانواده  و خانواده را زن می‌سازد  و در حال حاضر باید در اندیشه آن باشیم که انسجام دینی اسلامی را از طریق بانوان در جامعه اسلامی به وجود آوریم.»

پذیرش دانشجویان دختر بومی شود

علیرضا سلیمی از طراحان طرح بومی سازی پذیرش دختران توسط دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد بود. او و دیگر طراحان این طرح معتقد بودند که دختران دانشجو وقتی برای تحصیل به شهرهای دور از محل سکونت شان می‌روند دچار مشکلات اجتماعی می شوند. سلیمی می‌گوید: «هدف از بومی سازی این بود که یک مقدار دانشجویان دختر که به مشکلات بیشتری برای رفت و آمد از شهر محل سکونت خانواده تا شهر محل تحصیل دانشگاهی شان دچار هستند بتوانند آسوده‌تر در محل زندگی شان تحصیل کنند و یک سری تبعات را نداشته باشند.»

این طرح که در مجلس هشتم مطرح شد با مخالفت گسترده دختران شهرستانی روبرو شد چراکه آنها معتقد بودند که شانس تحصیل در دانشگاههای درجه یک که عموما در تهران و مراکز استانها هستند را از دست می‌دهند.

 

اطلاعاتی از اعضای خانواده و روابط فامیلی علیرضا سلیمی در فضای مجازی یافت نشد.