درصحن: مجلس شورای اسلامی، سومین هفته آبان ماه را با فاجعه زلزله غرب کشور آغاز کرد. زلزله ای که با کشته و زخمی شدن بسیاری از شهروندان کرد و ویرانی های بسیار، همراه شد. تیمی از مجلس به مناطق زلزله اعزام شدند تا بر روند امدادرسانی به زلزله زدگان نظارت کنند و البته نمایندگان شهرهای غرب کشور نیز در حوزه انتخابیه یا در تهران، پیگیری کمک رسانی به موکلان خود را برعهده داشتند.

آمار کشته شدگان

منابع دولتی، تعداد رسمی کشته شدگان را ۴۷۰ نفر اعلام کردند، اما نماینده کرمانشاه این آمار را واقعی نمی داند و معتقد است تعداد جان باختگان بسیار بیشتر از آنی است که اعلام می شود. احمد صفری نماینده کرمانشاه با بیان اینکه تعداد کشته شدگان بالای هزار نفر است می گوید: «مسئولان خبر ندارند، من خودم به روستایی سرزدم که گفتند بیست نفر را همان روز اول خودشان خاک کرده‌اند. این افراد جزو آمار جانباختگان به حساب نمی‌آید. به نظر من بیش از ۱۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، فقط در یک کوچه در سرپل ذهاب هفتاد نفر کشته شده‌اند.»

البته وزیر بهداشت نیز با سفر به مناطق زلزله زده با اشاره به تعداد بالای مجروحان، پیش بینی کرد که تعداد کشته شدگان افزایش خواهد یافت و این یعنی نظام درمانی با کاستی هایی روبروست و نمی تواند نهایت خدمات ممکن را در اختیار مجروحان بگذارد. تخریب بیمارستان تازه افتتاح شده سرپل زهاب بر این کاستی ها افزوده است.

مسکن مهر و بی مهری مهندسان ساخت و ساز

تخریب گسترده ساختمان های مسکن مهر که طی چند سال گذشته به بهره برداری رسیده اند، از کم توجهی نظام ساخت و ساز به مساله ایمنی ساختمان حکایت دارد. اگرچه قوه قضاییه با دستگیری پیمانکار ساختمان مهر در شهر سرپل زهاب، کوشید نشان دهد که با متخلفان برخورد می کند اما مدیران مسکن کرمانشاه کوشیدند با ارائه اطلاعات ناصحیح بر ایرادات وارده به ساختمان های این پروژه سرپوش بگذارند. مدیر کل امور مسکن و شهرسازی آمار کشته شده های ساختمان های مسکن مهر را دو نفر اعلام کرد، حال آنکه نماینده کرمانشاه معتقد است تعداد کشته شده های مسکن مهر بیش از ۲۵۰ نفر است. فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب نیز این آمار را غیرواقعی می داند و معتقد است کشته شده های مسکن مهر بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام می شود.

مدیریت بحران؛ پاشنه آشیل سیستم امداد و نجات

نمایندگان مجلس بیشترین اعتراض را به مدیریت بحران دارند. آنها معتقدند مسوولان وزارت کشور و امنیت کشور، در مدیریت بحران بسیار ضعیف عمل می کند. به گفته نمایندگان مجلس حجم کمک های صورت گرفته به مردم زلزله زده مناسب بوده ولی به دلیل فقدان مدیریت بحران، کمک ها به طور شایسته به آسیب دیدگان نرسیده است.

احمد صفری بومی بودن مدیران ستاد بحران در هر شهرستان را بزرگترین مشکل در مدیریت بحران عنوان کرده و می گوید: «هلال احمر آنقدر بی‌نظم و تدبیر و بدون مدیریت عمل می‌کند که خود نیاز به ستادی برای رفع مدیریت بحرانش دارد. البته طبیعی است وقتی از هر شهرستانی ۸۰ درصد مدیران را بومی انتخاب می‌کنیم، نشان می‌دهد، فکر چنین روزی را نکردیم، چراکه اکثرا داغدار شده یا خانه خود را از دست داده‌اند، درنتیجه مدیریت بحرانی در شهرستان وجود ندارد.»

قاسم جاسمی دیگر نماینده کرمانشاه نیز با بیان اینکه مدیریت بحران دچار بحران شده، می گوید: «به دلیل نبود فرماندهی واحد کمک های مردمی و امکانات عادلانه توزیع نشده و ضعف در توزیع دیده می شود.»

بازسازی مدارس در اولویت است

محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز پس از بازدید از مناطق زلزله زده، بازسازی مدارس را در اولویت می داند و می گوید: «یکی از اولویت‌های مهم در شرایط پسازلزله راه‌اندازی مدارس به هر صورت ممکن است. دانش‌آموزان سرگرم آموزش شوند، زندگی به شهر و روستا باز می‌گردد. دیروز وزیر آموزش و پرورش اطمینان دادند از ابتدای هفته آینده مدارس را راه‌اندازی خواهند کرد.»

رئیس جمهور فرانسه را به ایران راه ندهید!

زلزله البته مانع از این نشد که نمایندگان مجلس، مسایل سیاسی را فراموش و همه تمرکز خود را روی کمک رسانی به زلزله زدگان بگذارند. احمد سالک نماینده اصولگرای اصفهان، در تذکری به رئیس جمهور، خواستار جلوگیری از ورود رئیس جمهور فرانسه به ایران شد. او در تشریح گفت: «جنایات فرانسه در جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست. ضمن اینکه رئیس جمهور فرانسه به دلیل اظهارنظر در خصوص برنامه موشکی ایران باید عذرخواهی کند.»

رئیس جمهور فرانسه اخیرا خواستار شروع مذاکرات جدید با ایران پیرامون فعالیت های موشکی ایران شده است.

سالک در حالی خواستار جلوگیری از ورود رئیس جمهور فرانسه به ایران به دلیل جنایات فرانسه در جنگ تحمیلی میان ایران و عراق شده که ایران صمیمی ترین رابطه را در منطقه با دولت عراق دارد که به گفته مقامات ایرانی آغاز کننده جنگ بوده و در طول سالهای گذشته، در میان کشورهای اروپایی، رابطه نزدیکی با فرانسه داشته و بیشترین حجم صنعت خودروسازی ایران در خدمت فرانسه بوده است.

علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشته با بیان اینکه  تصمیم گیری در خصوص ورود یا عدم ورود رئیس جمهور فرانسه در حوزه اختیارات مقامات عالی کشور است، با لحن مزاح گونه به سالک گفته وقتی آمدند شما به شیوه خودتان حالشان را بگیرید.

در ادبیات سیاسی ایران وقتی صحبت از مقامات عالی کشور می شود منظور شخص رهبر ایران است.

محکومیت های ایران در دادگاههای خارجی

میزان محکومیت های ایران در دادگاههای کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا، دلیل پرهیز ایران از شرکت در جلسات دعاوی علیه ایران، و اقدامات وزارت امور خارجه برای جلوگیری از ورود خسارات به ایران از محل دعاوی مطروحه در دیگر کشورها، سوال محبی نیا نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه بود که این هفته در صحن علنی مطرح شد.

نماینده میاندوآب فاش کرد که دولت ایران در دعاوی مطروحه علیه ایران به دلیل اینکه این دادگاهها را به رسمیت نمی شناسد شرکت نمی کند و گفت: «اگر نمایندگان ایران با حضور در محاکم طرح مسئله را رد کنند محکومیتی علیه ایران صادر نخواهد شد اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند از آنجائیکه محاکم را مشروع نمی دانند در جلسات حضور پیدا نمی کنند اما با نگاه حفظ حقوق ملت این بحث پذیرفته نخواهد بود.»

ظریف در پاسخ به سوالی درباره ماهیت محاکم حقوقی علیه جمهوری اسلامی ایران در آمریکا این محاکم را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: «یک دسته از این محاکم که در دیوان بین المللی طرح شده در دست پیگیری نهاد مسئول یعنی دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری با همکاری وزارت خارجه است و دسته دوم که در دعاوی داخلی آمریکا مطرح میشود فاقد وجاهت قانونی است.»

محمد جواد ظریف نیز فاش کرد که تاکنون در محاکم امریکایی حدود ۶۰ میلیارد دلار علیه ایران حکم صادر شده است. او اعلام کرد: محاکم قضایی ایران نیز در اقدامی متقابل معادل همین مبلغ، امریکایی ها را محکوم کرده است.

جواد ظریف در این جلسه توضیح نداد که دولت امریکا چه اموالی در ایران دارد که دولت ایران مستند به حکم دستگاه قضایی بتواند این جریمه را نقد کند حال آنکه به گفته دولت ایران، ایران میلیاردها دلار پول در امریکا دارد که دولت امریکا از آن برای پرداخت جرایم صادر علیه ایران، توسط محاکم قضایی خود استفاده می کند.

محبی نیا از پاسخ های محمد جواد ظریف قانع شد.

دستور جلسه هفته آینده مجلس

مجلس شورای اسلامی هفته آینده نیز با برگزاری دو جلسه علنی و تشکیل جلسات کمیسیون های تخصصی به کار خود ادامه خواهد داد. در جلسات علنی هفته آینده لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور، طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی، لایحه حفاظت از خاک و اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد. اضافه شدن کمیسیون ویژه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به کمیسیون های مجلس از پیشنهادات نمایندگان است که در جریان بررسی اصلاح آیین نامه داخلی مجلس به بحث گذاشته خواهد شد.

رحمانی فضلی وزیر کشور نیز برای پاسخ به پرسش های نمایندگان در صحن علنی حاضر خواهد شد.