درصحن- شوراها: فقط مردانی نیستند که قائل به اختلاف در حقوق، تکالیف و مجازاتها، میان زنان و مردان هستند، بلکه در میان زنان نیز کسانی هستند که چنین اعتقادی دارند. طیبه شریفی یکی از این زنان است که در شورای اسلامی شهرکرد نیز عضویت دارد. او معتقد است همانگونه که اسلام وضع کرده باید حقوق و تکالیف زن و مرد متفاوت باشد. او در شورای شهر حضور دارد و در دانشگاه تدریس و در محافل سیاسی و نظامی سخنرانی می کند ولی در عین حال معتقد است وظیفه اصلی زن، مادری و تربیت است.

طیبه شریفی کیست؟

طیبه شریفی در سال ۱۳۴۹ در تشنیز شهرستان کیار استان چهارمحال بختیاری متولد شد. او تحصیلات اش را تا مقطع دکترا در رشته روانشناسی ادامه داد و به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد درآمد. او عضو و نایب رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در استان چهارمحال بختیاری است.

شریفی در سال ۱۳۸۰ بعنوان پژوهشگر برتر و استاد نمونه استان چهارمحال بختیاری برگزیده شد. شریفی مقالات متعددی در حوزه دین و روانشناسی به رشته تحریر در آوده، که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

  • بررسي رابطه نگرش ديني با اضطراب ، افسردگي و پرخاشگري
  • رابطه نگرش ديني با  سلامت عمومي و شکيبايي
  • بررسي رابطه ساده و چندگانه هويت‌هاي ديني و ملي با  سلامت رواني
  • مقايسه نگرش ديني دانشجويان دختر و پسر

طیبه شریفی عضو بسیج شهرکرد و از نیروهای اصولگرای استان به شمار می آید. او سخنرانی های متعددی در بسیج، سپاه، حوزه علمیه و دانشگاههای شهرکرد داشته است.

طیبه شریفی در جریان انتخابات شورای چهارم شهرکرد، اعلام کاندیداتوری و برنامه های خود را به این شهر اعلام کرد:

  • نظارت بر توزیع عادلانه بودجه.
  • اشتغال زایی
  • توسعه و تجهیز مراکز کارآفرینی و کسب و کار.
  • توجه به اقشار کم درآمد با استفاده از امکانات شهرداری.
  • انتخاب زنان کارآمد و فرهیخته در عرصه مدیریت شهری.
  • ساماندهی و رفع معضلات و آسیب های اجتماعی و روانی( بیکاری، اعتیاد، طلاق)
  • ایجاد مکان های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و حمایتی مخصوص بانوان.
  • نظارت و پیگیری بهداشت محیط و خانواده.
  • تقویت بنیه اعتقادی و ملی کودکان و نوجوانان از طریق ارائه فلسفه احکام دینی و افتخارات ملی.

شریفی موفق شد با حمایت اصولگرایان استان، بعنوان منتخب هشتم به شورای اسلامی شهرکرد راه یابد. او در این دوره از انتخابات 10 هزار و 46 رأی کسب کرد. طیبه شریفی پس از ورود به شورا، به عضویت هیات رئیسه درآمد و بر کرسی منشی دوم تکیه زد.

طیبه شریفی پس از چهارسال عضویت در شورای چهارم، باردیگر برای ورود به شورا اعلام کاندیداتوری کرد. او این بار نیز موفق شد با کسب ۹ هزار و ۲۱ رأی، بعنوان منتخب چهارم به شورای پنجم شهرکرد راه یابد. در این انتخابات مرجان دادایی دهکردی با کسب بیش از ۱۵ هزار رای بعنوان نفر اول به شورای شهر راه یافت. ولی هیچکدام از این دو زن شورای پنجم به عضویت هیات رئیسه در نیامدند تا مدیریت شورای پنجم شهرکرد در انحصار مردان شورا باقی بماند.

شریفی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از حامیان ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصولگرایان بود.

شریفی در زمینه مبارزه با اعتیاد نیز فعال است و در همایشی بعنوان سفیر سلامت در سطح استان، مورد تجلیل قرار گرفته است.

سوابق اجرایی و مدیریتی

طیبه شریفی بعنوان یک روانشناس بیشتر در حوزه آموزش و سلامت مشغول فعالیت بوده است. سوابق اجرایی او بیشتر محدود به حوزه دانشگاه است. اهم سوابق اجرایی او به این شرح است:

  • عضو شورای چهارم و پنجم شهرکرد
  • عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهرکرد (دوره چهارم)
  • عضو شوراي تخصصي  اتاق فکر استانداري، دفتر برنامه ريزي و بازنگري کتب درسي
  • عضو بسیج اساتید
  • عضو انجمن نخبگان و زنان پژوهشگر استان چهارمحال بختیاری
  • مديريت گروه روانشناسي و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
  • نايب رئيس سازمان  نظام روانشناسي در استان چهارمحال بختیاری
  • عضو کميته تخصصي  دفتر تحقيقات کاربردي فرماندهي انتظامي استان

عدم تشابه حقوق زن و مرد راهکار جلوگیری از ظلم به زنان

طیبه شریفی همچون دیگر اصولگرایان نگاه کاملا سنتی به زنان دارد. او معتقد است عدم تشابه حقوق زن و مرد، راهکار جلوگیری از ظلم به زنان است و می گوید: «زمانی که میان زن و مرد ازلحاظ قوانین، مقررات، حقوق و وظایف، وضع واحد و مشابهی در نظر گرفته نشود و تفاوتهای غریزی و طبیعی زن و مرد در جامعه نهادینه شود در آن زمان می توان گفت جلوی ظلم به زن در خانواده و جامعه گرفته شده است.»

او قائل به تفاوت حقوقی زن و مرد است و می افزاید: «آنچه ازنظر اسلام مطرح است، زن و مرد به دلیل اینکه یکی زن است و دیگری مرد، درجهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند، جهان برای آنها یکجور نیست، خلقت و طبیعت آنها را یکنواخت نخواسته است و همین جهت ایجاب می کند که از لحاظ بسیاری از حقوق و تکالیف و مجازاتها وضع مشابهی نداشته باشند.»

او نقش زن را ایجاد شرایط امن و آرام درون خانواده و تربیت فرزندان سالم می داند و می گوید: «وظیفه اصلی زن در وحله اول مادری و تربیت در نظر گرفته شده است.» او خواستار تشکیل یک مرکز فراقوه ای برای تدوین راهبردی مسایل زنان و خانواده طبق نظر رهبر ایران شده است.

طیبه شریفی خود البته به چنین تفکری وفادار نمانده و همچون مردان در عرصه های اجتماعی حضوری پررنگ دارد. او در دانشگاه تدریس و در محیط های سیاسی و نظامی سخنرانی می کند و در شورای شهر عضویت دارد.

او پیش از انتخابات نیز خلاف این اظهارات را مطرح کرده و می گوید: «سقف های شیشه ای حضور و مدیریت زنان را در فعالیتهای مختلف کمرنگ کرده است و مانعی برای حضور زنان در فعالیت های مختلف به خصوص فعالیتهای سیاسی شده است. برای از بین بردن این سقف شیشه ای باید تبعیض های جنستی برداشته شود.» او معتقد است ترس از بر عهده گرفتن مسئولیت های فرهنگی، سیاسی،عدم تمایل زنان برای حضور در فضاهای مردانه و همچنین تخریب های شخصیتی و برخی تصورات نادرست فرهنگی در مورد نقش زنان از مهمترین عوامل برای کمرنگ شدن حضور زنان در عرصه های مختلف است.

نزدیکی به فرهنگ غربی یک زنگ خطر است

طیبه شریفی نزدیکی فرهنگ جوانان ایرانی به فرهنگ غربی را یک زنگ خطر و نتیجه تلاش غرب در جنگ نرم می داند و معتقد است خیانت و عادی سازی ارتباط با نامحرم، برنامه غرب است که از طریق شبکه های ماهواره ای در ایران تبلیغ می شود.

او این سخنرانی را در همایش بصیرتی نهضت روشنگری گردان کوثر بسیج خواهران عنوان کرده و افزوده: «یکی از راههای نفوذ فرهنگ غرب، ترویج و نشر سرگرمی های مجازی، غیر دینی و ضد اخلاقی است.»

در این سخنرانی که سرحلقه های صالحین و بسیجیان گردان کوثر شهرستان سامان حضور داشته اند، شریفی بر این نکته تاکید کرده که خانواده ها، برای محقق نمودن شرایط ازدواج آسان، بهنگام و به موقع فرزندان خود تلاش کنند و یک بازنگری کامل روی زندگی خود داشته باشند تا انشاءالله در درجه اول بتوانند از حریم خانواده خود حراست نمایند و هم بتوانند شرایط جامعه را به سوی جامعه و اجتماعی سالم و پاک هدایت کنند.